Maar wat ik mij dan afvraag, misschien dom/onwetend van mij, maar een spoedkeizersnede is dat per definitie slecht voor een kindje? Het lijkt mij voor de vrouw heel vervelend maar voor een kindje is het toch om het even als een geplannende keizersnede? Is het niet mogelijk om een ruggenprik te laten zetten zonder dat het actieve middel er in gespoten nog gaat worden en eventueel pas als er snel gehandeld hoeft te worden? Dan hoef je ook niet in geval van spoed volledig over zeil?! Of is dat te simpel gedacht door mij? Ik wil echt zo ontzettend graag vaginaal bevallen... KS lijkt mij dood eng.... Btw vorige controle had ik een antieke P) gynaecoloog. Met hem over bevallen gehad. Hij vond dat er niet zo moeilijk over tweeling bevallingen gedaan moest worden en dat er zijn inziens veel te snel voor een keizersnede word gekozen. Hij zou zelfs bij twee stuitliggers gewoon vaginaal aanraden, zeker bij een tweede kindje.
Je noemt wat goede punten op! Ik heb inmiddels veel gelezen en aantekeningen gemaakt. Volgende week gesprek gyn aangevraagd omdat in mijn rapport staat dat de gyn het dus niet eens is met de anesthesist en voor een vaginale wilt gaan mits kindje 1 in hoofdligging ligt. Ik wil ff alle mogelijke scenario's doorspreken en wat dan het protocol is. Idd gelezen dat ze in België bijv de vaginale bevalling bij tweelingen of risico met ruggenprik willen zodat er snel bijgespoten en gehandeld kan worden bij spoed. Zou een optie kunnen zijn idd. Daarnaast ook hier en daar gelezen over bevallen in een OK met een tweeling zodat je daar al bent als er iets mis gaat. Ook gelezen dat er een OK en anesthesist wordt vrijgehouden als er een tweelingbevalling aan de gang is zodat er direct kan worden ingegrepen. Ben heel benieuwd hoe mn zh daar dus tegenover staat. Stuitbevalling vd tweede komt vaak voor maar ook narcose omdat ze je evt openknippen maar ook echt met arm naar binnen gaan om kind te pakken. Nou als het dan nog niet lukt en er moet alsnog een spoed ks...oh my god... Plus ik heb wat overgewicht dus ze moeten door dikkere buikwand heen bij een ks. Bij spoed als hartslag weg valt telt elke seconde, laat staan dat ik dan nog niet eens op een OK ben. Aldus de anesthesist. Ben heel benieuwd wat de gyn daar op als weerwoord heeft. Brrr misschien haal ik te veel dingen in mijn hoofd maar ik hou van duidelijkheid en wil heldere antwoorden en afspraken op papier hebben voor zover mogelijk... Het is zo moeilijk... Kan er echt wakker van liggen. Het is echt niet dat ik zo graag een ks wil want denk dat ik er echt veel last van ga hebben en een lang herstel. Heb ook nog een dochter van 2 die vreselijk aan mij hangt. Voor haar wil ik het ook niet. Maar een vaginale bevalling zie ik op het moment, door alle mogelijke risico's, ook niet zitten. Maar ja ze zullen er toch uit moeten Wordt tijd ook want heb t aardig gehad...
Antieke gyn zeker... twee x stuit aanraden. Poeh! Maar ze gaan er idd van uit dat als je eenmaal al bevallen bent het makkelijk moet gaan. Al gaat die vlieger toch niet altijd op. Zou jij t zien zitten, twee stuitbevallingen??
Ik ben heel benieuwd hoe het gesprek zal verlopen. Een arts, een OK en een anesthesist vrijhouden klinkt goed. Maar ook duur dus of ze dat echt zouden doen?? Zoals ik er nu over denk: ja, ik zou dat eerder durven dan een KS... Maar ik ben dan ook doodsbenauwd voor een KS Tegelijkertijd wil ik het beste voor mijn kindjes. Ik weet alleen niet of ik een KS per definitie het beste vind?? Mijn eerste bevalling (ingeleid) ging super vlot. Inleiding is gestart door m'n vliezen te breken. Dit leverde niet voldoende weeen op. Daarom aan de opwekkers, steeds iets hoger. Na zo'n dikke 3 uur had ik er een cm bij. De laatste 6 cm behaalde ik in een tijdsbestek van 20 minuten. Persen duurde ook minder dan een kwartier. Ik heb daarom besloten dat ondanks dat ik heel slecht ben in zwanger raken, ik een natuurtalentje ben in bevallen haha. Hopelijk durf ik dit na de tweelingbevalling ook nog te stellen
Je kunt idd alvast een ruggenprik laten zetten zonder dat er medicatie ingaat. Voor het geval dat, dat zou ik ook krijgen in geval van vaginaal bevallen. Het voelt een beetje als kiezen uit twee kwaden hè? Ik weet hoe een ks is en ik ben er doodsbang voor! Maar ik weet ook dat een geplande ks dan een veiligere keus is naast het scenario van spoed (waarop grote kans is). Het is dus eigenlijk een soort risicoanalyse, waarbij jij moet bepalen welke risico's je aanvaardbaar vindt.
Heb niet het hele topic gelezen, reageer even naar aanleiding van de vraag. Ik zou zeker voor een vaginale bevalling kiezen. Een keizersnee is een zware buikoperatie en heeft meer hersteltijd nodig. En niet mogen tillen is ook erg lastig met een tweeling. Hier lag nr 1 met het hoofdje naar beneden en nr2 in een stuit. Tussen beide zat enkele minuten. Nr 2 is in haar vruchtzak geboren in stuit. Ik had wel een ruggenprik, dus voelde er verder niet veel van. Maar alles is dus voorspoedig verlopen.
Op zich is spoedkeizersnede niet erg voor de baby. Maar bij een tweeling mag er inderdaad max een half uur tussen beide geboortes zitten. Dit heeft te maken met de werking van de placenta. Als je dan eerst bv nog 5 min "gewoon" probeert voor ze beslissen om KS te doen zijn er nog maar 25 min over om je naar het operatiekwartier te brengen, je te verdoven en de baby er uit te halen. Mijn geval wel heel uitzonderlijk, hebben ze mij verteld. Ik woon trouwens in België.