Als de borstvoeding niet lukt..

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Ecosa, 29 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Je moet het ook wel de tijd geven... moeder zijn is iets wat je moet leren. Vooral bij de eerste heb ik daar ook vaak mee geworsteld maar op den duur begin je ze te snappen...

    Ik ging gewoon als ze brulde alles af; te weinig gegeten, volle luier, krampjes, mamahonger... Op deze leeftijd willen ze vaak ook gewoon bij je zijn en dat is helemaal normaal. Lekker dicht bij je houden, voeden zovaak ze wil (goed voor je productie), veel knuffellen.

    Verder over de bv. Er zijn er maar weinig bij wie het probleemloos gaat in het begin. Het is een investering, ik heb ook flink afgezien (vooral bij de 2de) maar nu het zo goed gaat alweer 5 maanden lang weet ik dat het de ellende van het begin waard was. Voor hulp daarmee kan ik je verder echt het borstvoedingsforum.nl aanbevelen, daar kan je ook telefoonnummers vinden van vrijwilligers bij wie je gratis je vragen en zorgen kwijt kan en anders een lactatiekundige. Op verzoek voeden houdt eigenlijk in voeden zovaak ze wil, als ze brult kan je haar gewoon proberen te laten drinken bij je, wil ze niet dan was het kennelijk toch geen honger. Zo'n jonge baby drinkt vaak 8 tot 12x dus dat is een beetje een richtlijn.

    Ik zeg altijd tegen vriendinnen dat de eerste 6 weken bv het lastigst zijn, je moet de bv goed krijgen, je bent moe, je moet wennen aan het moeder zijn en je kind leren te begrijpen... na 6 week voelt het al veel vertrouwder en gaat het drinken bijna altijd een stuk beter.

    Heel veel sterkte...
     
  2. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    De eerste 6 weken zijn idd om te oefenen. Je productie moet dan op gang komen, je moet je kindje leren kennen, je kindje moet leren om goed uit de borst te drinken. Dus eigenlijk is het heel normaal dat het niet allemaal vanzelf gaat.
    Ik weet niet precies je situatie maar zoals een meid hiervoor ook al zei ik zou niet snel een flesje kv aanbieden omdat het proces van vraag en aanbod dan verstoord wordt. (als je kindje vaak drinkt is er meer vraag en zullen je borsten meer melk maken). Ook heb je kans op tepel/speen verwarring als je kindje nog zo klein is.
    Dat je weinig kolft wil niets zeggen over je productie. In het begin moet je kolven echt leren, jouw kindje zal waarschijnlijk (veel) meer uit je borst halen dan jij met je kolf. Ook is het normaal dat je in het begin niet zoveel melk hebt, het moet immers op gang komen en je kindje heeft ook nog niet zoveel nodig.
    Als je echt bv wilt geven dan zou ik een lactatiekundige inschakelen. Vaak ben je met een paar adviezen al heel erg geholpen.

    P.s. mijn kindje komt ook nog vaak gewoon om de 2 uur hoor.
     
  3. missmariska01

    missmariska01 Fanatiek lid

    ik heb ook geprobeerd borstvoeding te geven, maar civan bleef maar honger hebben en huilen huilen.... ben na 2 dagen de fles gaan geven
     
  4. liefzonnetje

    liefzonnetje Fanatiek lid

    17 aug 2006
    2.074
    0
    0
    De eerste weken is het vaak afzien.. tenminste dat is mijn ervaring. Kloven, tot bloedens toe gehad, tepelhoedjes gebruikt, clusteren (elk uur kunnen aanleggen, met name s avonds), problemen met aanleggen... ik was vaak al 10 min bezig voordat hij eindelijk goed gehapt had.... lang drinken, kortom ik voelde me eigenlijk meer een melkfabriek dan mens.....
    met kolven had ik de eerste weken steeds maar 20 ml.....
    en goh wat was ik ook onzeker.... krijgt hij wel genoeg, als hij huilt heeft hij dan honger of is het wat anders?
    Allemaal heel normaal meid! Je leert je kindje echt wel kennen, maar geef het wel een aantal weken de tijd!
    Ik ben zo ontzettend gelukkig dat ik doorgezet heb, na een week of 6 ging het super (nu had Steven wel een te kort tongriempje wat veel problemen gaf en hij is daar aangeholpen en daarna ging het super, dus wellicht gaat het bij jou nog veel sneller veel beter!
    Dus meid, als je graag bv wil geven, zet door! Hoe moeilijk het ook is....
    denk niet dat je met fv direct een doorslaper krijgt.. en als je uk honger heeft, moet je eerst die fles nog maken en verwarmen (wij geven nu af en toe een fles bv en dan is het brullen omdat hij moet wachten opdat de fles warm is....), terwijl je met de borst alleen je bh maar los moet maken en aanleggen....
    Je hebt altijd je voeding bij.
    Geef het echt tijd, het wordt na een paar weken echt een fluitje van een cent! Ik geniet nu van elke voeding! en stiekem baal ik als ik moet kolven omdat er weer een flesje gegeven moet worden.. ;) maar dan is het ook wel erg mooi om papa met zoonlief bezig te zien!

    Ohja... Lanoline op je tepels helpt zeer goed bij kloven.

    en www.borstvoedingsforum.nl is een super forum! en op www.borstvoeding.com staat ook veel info (volgens mijhad iemand anders dat ook al genoemd.. bij mij staan deze 2 linken in mijn favo's ;)! )

    Heel veel succes en geef het de tijd. Bijvoeden zou ik niet doen.... veel aanleggen, krijg je meer melk... Steven was de eerste periode meer dan 10% van zijn geboorte gewicht afgevallen, verloskundige begon ook over bijvoeden, maar ik wilde perse bv geven (mede ivm allergieen) en onze kraamhulp was fantastisch die hielp heel erg goed.

    ookal ben ik erg pro-bv...
    bedenk wel dat als je over stapt op fv je GEEN SLECHTE moeder bent! Heel veel kindjes zijn groot geworden op fv, dus.....
    Het moet wel leuk blijven voor jou en je kindje!
     
  5. Chiena

    Chiena Lid

    8 jul 2007
    41
    0
    0
    Het is inderdaad vreselijk jammer, dat je niet beter begeleid bent door het ziekenhuis of je kraamhulp. Zij hebben me veel geholpen, desondanks ging het bij mij ging het ook niet meteen goed. Veel pijn door de kloven en inderdaad vaak komen, waardoor ik erg onzeker werd. De reden voor mij om toch door te gaan was, dat ik van mijzelf wist dat ik over een paar weken vreselijk zou balen als ik niet alles eerst geprobeerd had. Dit in combinatie met een tepelhoedje en de eerder genoemde Mother Mates (geweldige dingen, elke euro meer dan waard) hebben er uiteindelijk voor gezorgd dat ik nu (vierenhalve maand later) nog steeds bv geef en met veel plezier. Al na ruim een week was de pijn weg en ging het een stuk beter. Na een paar weekjes had ik ook een beetje haar ritme door en kon ik dus ook beter bepalen wanneer ze waarschijnlijk honger had en wanneer niet, maar bij twijvel legde ik haar gewoon aan. Volgens mij kun je een kind de eerste tijd niet te veel aanleggen.

    Het geven van borstvoeding mag echter naar mijn mening nooit als een verplichting voelen. Je doet het omdat je je er lekker bij voelt, niet omdat "de wereld" vindt dat het moet. Ik denk dat het moment om over te stappen van bv naar fv, het moment is waarop je dit voor jezelf kunt rechtvaardigen. Voor de één ligt dit punt al ver voor de geboorte en voor de ander ligt dit punt nadat zezelf of het kind er bijna bij neervallen. Niemand kan dat voor jou bepalen.
     
  6. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Hoe is het nu Ozgul?
     
  7. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Nou... dit vind ik wel een beetje kort door de bocht hoor. Er komt bij bv toch nog meer kijken dan alleen of een vrouw het kan geven. Anders zat ik niet ft te kolven, ik heb meer dan genoeg melk. Maar je hebt ook nog een kindje dat moet kunnen/willen drinken. Een samenspel tussen moeder en kind, en dat gaat ook niet altijd van een leien dakje...
     
  8. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Ik heb 2 maanden ft gekolft, toen viel mijn productie bijna helemaal stil en ja hoor ik werd ongi, toen heb ik een LK ingeschakeld, het consult koste me 60 euro, maar ik ben zoooooo blij dat ik het gedaan heb. Annika was nog dezelfde dag terug aan de borst en als bonus voor ons ging ze ook nog eens doorslapen.

    Geef het niet te snel op en schakel hulp in als het niet wil.
     
  9. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Denk dat dit puur slaat op dat practisch iedere vrouw lichamelijk in staat is bv te geven... 97% ofzo dacht ik. Dan heb je idd ook nog andere factoren want dat het lichamelijk mogelijk is betekend nog niet dat het altijd makkelijk is maar het borsten van de meeste vrouwen zijn geschikt om een kind mee te voeden.
    Maar idd je kind moet wel kunnen/willen drinken bij je of jij moet willen afkolven... gelukkig voor jou kind wil je dat want veel moeders zouden het denk ik allang hebben opgegeven.
     
  10. aafje87

    aafje87 Actief lid

    11 jan 2007
    223
    0
    0
    ICT Medewerkster
    Voorburg
    Ten eerste, voel je niet schuldig dat het niet lukt!

    Ik heb het geprobeerd en ben er heel snel weer mee gestopt, geef nu naar alle tevredenheid flesvoeding. Dat gaat ook met zijn ups en dows maar het is voor mij een heel stuk rustiger.(en daardoor voor Sanne ook)
    Misschien ben ik wel snel gestopt, maar gaat het niet meer dan gaat het niet meer.
    Ik had er gewoon geen goed gevoel bij, zat een uur na de borstvoeding nog steeds trillend en zwaar nerveus op de bank met de gedachte van k*t dadelijk komt ze weer....(ik heb zelfs 2 dagen gehad dat ik bang was dat ik Sanne wat aan zou doen als ik weer moest voeden)
    Nou sorry maar als dit het mooie van borstvoeding is dan hoeft het van mij niet!
    Ik heb toen nog een tijdje gekolft maar ook dat mocht niet baten, de borstvoeding was toen heel snel op.

    Ik snap nog steeds niet waarom er nog steeds een sfeer heerst van BV is goed en FV is slecht en dat je kost wat het kost moet doorzetten met BV.

    Als er bij mij ook zo'n druk op had gestaan weet ik niet waar ik misschien toe in staat was geweest. Daar moet ik toch niet aan denken alleen omdat BV moet?!

    Ik ben ook groot geworden op FV, zonder allegieën, gevoeligheid oid toen mijn moeder na 3 weken onstekingen kreeg waardoor ze antibiotica moest slikken en de bv per direct moest staken.

    Mijn eind conclusie, laat je geen schult gevoel aanpraten omdat het niet lukt!
    FV is een super alternatief, dus waarom zou je het niet gebruiken?!

    Overgens een paar feiten:
    79% begint uberhaupt aan BV bij de geboorte
    Met 1 maand is dat nog 54%, terwijl 9% BV& FV krijgt.
    Met 3 maanden is dit nog 35% BV en 12% FV&BV.
    Met 6 maanden krijgt slechts 25% nog maar BV.
    Op die leeftijd krijgt 16% zowel BV als FV(cijvers 2006 voedingcentrum, VBN geeft iets lagere cijvers door)

    Ofwel, iets minder als de helft van de moeders is een slechte moeder omdat ze na een maand al geen BV meer geven? Kom op zeg!
     
  11. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Gaat denk ik helemaal ot op deze manier maar kan het toch niet laten te reageren;

    Ik denk niet dat iemand hier beweert dat de ander een slechte moeder is. Ieder wil het beste voor zn kind. In mijn ogen is dat bv dus mijn kids krijgen dat... als een ander moeder vind dat fv bijna net zo goed is (ik wou zeggen goed genoeg maar dan wordt daar weer over gevallen) dan geeft ze dat toch aan haar kind. het gaat erom waar je zelf in gelooft. Als er hier of ergens anders advies wordt gevraagd dan antwoord ik gewoon wat ik zou doen bij mijn kids... of dat nu gaat over voeding, luiers, opvoeden enz.

    Ik heb na mn eerste ook een pnd gehad en vond het afschuwelijk moeder zijn en dat voortdurende gehuil van haar. Ik werd letterlijk gek en smeekte of ze haar mond zou willen houden, vervolgens voelde ik me daar weer schuldig over... in de zin van kijk wat voor waardeloze moeder ik ben als ik niet eens van mn dochter kan houden zoals het hoort... als ik dan ook nog was gestopt met de bv (en dat was het merendeel van de tijd echt geen pretje bij mn dochter) had ik me daar ook nog eens schuldig over gevoeld. Wie weet hoe het dan was gegaan... ik vind het nogsteeds erg dat ik van die eerste 5 maand niet van haar heb kunnen genieten zoals ik nu met mn zoon doe maar wat mij troost geeft is dat ze in ieder geval bv heeft gekregen. Kortom het is maar net hoe je zelf in elkaar zit.

    Maar nu weten we nog steeds niet hoe het met Ozgul is...
     
  12. paprika

    paprika Fanatiek lid

    29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Wie heeft het over slechte moeders dan?
     
  13. Ecosa

    Ecosa Fanatiek lid

    15 dec 2006
    2.397
    1
    0
    Dames, bedankt voor al jullie reacties..

    De bv gaat nu beter, door middel van tepelhoedjes en na elke voeding insmeren met bepanthen. Maar ik kan er nog niet echt van genieten. Ik vind het heerlijk om haar lijfje tegen me aan te voelen en om te zien hoe ze zo intens geniet van elke slok. Maar mijn tepels doen nog steeds pijn, daardoor duurt het me veel te lang.. Voel me wel ee nstuk beter, maar toch..
     
  14. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Ja in het begin doen die tepels enorm pijn inderdaad. Jij hebt natuurlijk ook nog kloven, :(

    Troost je in de gedachte dat het zo weer beter gaat met je borsten.

    Ik ben aan het afbouwen. Ik word er nogal gestresst en depri van. Al met 2 weken, maar ik ben doorgegaan. Depri ben ik niet meer, maar gejaagd nog heel erg.

    Ik geef nu 3 keer BV en twee keer FV. Dit ga ik proberen tot 4 maanden. Ik heb nog een heleboel gekolft in de vriezer, dus ik hoop het te halen.
     
  15. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    @Ozgul: ook bij mij deed het voeden in het begin heeeel veel pijn. Ik had geen kloven. Ik ben blij dat ik heb doorgezet want nu gaat het prima, niks geen pijn meer !
    Vertrouw erop dat het beter wordt meid, het wordt vanzelf makkelijker.
     
  16. Kar76

    Kar76 VIP lid

    30 okt 2006
    5.124
    0
    0
    Maastricht!
    Dat had ik dus ook. Was alleen maar aan het wachten tot hij weer eten moest.. Ik raakte steeds meer gespannen tijdens het voeden en daar reageerde hij weer op door te wurmen, te happen en weer los te laten. Dus ik ben nu sinds een dag of 3 ook over op flesvoeding. Gewoon 'cold turkey' gestopt met de bv. Kolven begon me ook ontzettend tegen te staan en pijn te doen. Nu word ik langzaam weer rustiger maar ik merk dat ik nog steeds een beetje in de stress schiet als hij wakker wordt en honger heeft.
     
  17. liefzonnetje

    liefzonnetje Fanatiek lid

    17 aug 2006
    2.074
    0
    0
    ozgul: ik sluit me volledig aan bij nemo...
    Volhouden want het wordt echt steeds makkelijker en doet na verloop van tijd echt geen pijn meer! Die tijd gaat er echt aan komen! Tot die tijd gewoon je tepelhoedjes gebruiken (af en toe zonder proberen als dat lukt) smeren en echt "afkoppelen" als Elena niet goed gehapt heeft. Ik wilde nog wel eens denken "laat maar drinken nu hij eindelijk redelijk gehapt heeft", maar daar had ik achteraf weer spijt van als dan bleek dat er toch weer een kloofje ofzo zat...
    Nu is het 1 keer happen en lurken ;) :)
    knuffel
     
  18. Niet meer actief

    proberen te blijven kolven en dat iig aan je dochter geven en de rest met fv aanvullen, kijk alles wat ze aan borstvoeding binnenkrijgt is meegenomen


    succes Ozgul
     
  19. MollyM

    MollyM Bekend lid

    Succes Ozgul, fijn dat het al beter gaat. Ik heb ook een slechte start gehad met de BV maar alles wat ze binnen krijgen is mooi meegenomen. Ik heb een operatie gehad dus had niet genoeg melk en moest de fles bij gaan geven omdat mijn kindje niet aankwam. Dat heb ik toch nog een tijdje volgehouden en je went er steeds meer aan, soms liep ik zelfs rond met mijn kindje aan de borst :) en het doet dan helemaal niet meer zeer. (ja pas als je wilt gaan stoppen maar dan is het hartzeer ;) )
     

Deel Deze Pagina