Wat is de gemiddelde leeftijd dat ze kleuren kennen? Mijn dochter van 2 kent nu al een tijd eigenlijk alle kleuren wel. Nu vraag ik me af of dit dan de gemiddelde leeftijd is.
Hier gaat het met vlagen... als je vraagt "mag ik het roze potlood" krijg je echt de roze... andersom is vaak lastiger "wat is dat voor kleur auto?" dan zijn ze meestal groen.. en soms grijs. Terwijl ze dat eerst wel gewoon zonder moeite deed... dus lastig lastig
Hier begon het ook rond de 2 jaar. Eerst vooral met blauw, en de rest gokken. Maar al snel meer. Dat bleef na zo'n 5/6 kleuren stilstaan. Of hij zei gewoon maar wat als je het vroeg. Nu richting 3 is benoemt hij ook meer nuances, dus donkergroen, lichtgroen etc. Alleen zwart noemt hij nog steeds vaak paars..
Hier begon het ook rond de 2. Ze is nu bijna 2,5 en kent Roze (lievelingskleur natuurlijk), rood, blauw, groen, geel, oranje, paars, zwart en wit. Als ze geen zin heeft om de kleur goed te zeggen is alles paars en kijkt ze er ondeugend bij.
die van mij is er nu momenteel druk mee bezig en heeft het de laatste dagen telkens goed, daarvoor was de groene nog wel eens geel, of blauw haha
ons mannetje kende de meeste kleuren al wel voor hij 2 was: geel, blauw, groen, rood, oranje, paars, roze, wit, bruin, zwart.
Mijn zoon kan nu 4 kleuren onderscheiden: blauw, geel, rood en groen. Maar in de meeste gevallen als ik vraag naar de kleur is alles gewoon Blauw
Iris kende al een aantal kleuren met 19 maanden. Nu is ze net 2 en kent vrijwel alle kleuren; maakt zelfs verschil tussen bv donkerblauw / lichtblauw. Ze is wel vrij snel met d'r ontwikkeling hoor....
Het heeft er denk ik ook mee te maken hoe je er als ouder mee bezig bent. Mijn neefje kende toen hij 3 was de kleuren nog niet, maar kon wel van alle auto's die voorbij kwamen de automerken opnoemen.
mijn dochter kent ook aardig wat kleuren. Maar ik vraag er ook wel regelmatig naar. Het is maar net wat je gaan benoemen natuurlijk...
Onze oudste was ca. 2,5 toen hij kleuren echt kon benoemen. HIj kende ze al wel eerder, maar was niet zo snel met praten, dus zei hij ze ook niet. Onze jongste is nu 23 maanden en is wel een vlotte met praten. Al sinds hij 19/20 maanden is is hij bezig met kleuren en inmiddels kan hij ze bijna allemaal benoemen en maakt ook onderscheid tussen licht en donkerblauw bv. Maar het is maar net waar de interesse van je kindje ligt denk ik. Chris is in elk geval een erg praatgraag mannetje en merk in elk geval zelf dat je dan ook sneller met allerlei talige dingen bezig gaat. Boekjes lezen (met kleuren) vind hij helemaal geweldig, gaat er ook zelf voor zitten, terwijl Nick daar gewoon voor de 2 nooit mee bezig was, die was altijd bezig met spelen en nam weinig rust voor bv. een boekje oid. en zocht ook niet zelf in taal zoveel contact. Dus een gemiddelde is volgens mij moeilijk te geven.
Laura is nu 3 en kent nog niet alle kleuren. Ze taalt er ook niet naar! ik denk idd dat het gewoon ligt waar je kindje interesse in heeft.
Of waar de interesse van je kind ligt....ik heb t Iris nooit echt bewust geleerd, maar ze ging er op een gegeven moment naar vragen. Ze is verder ook gewoon heel talig en leergierig dus t zit ook gewoon in t kind denk ik...
Ze kent wel veel kleuren (blauw, groen, roze, rood, geel, paars,...), maar als ik vraag wat een bepaalde kleur is zegt ze 'blauw!' Uit zichzelf kan ze wel plots naar iets wijzen en dan de juiste kleur roepen.
Mijn jongste dochtertje is net 3 en die kent ook al een hele tijd de kleuren al, soms zit ze je in de maling te nemen als je vraagt welke kleur iets is dan zegt ze met een grote ondeugende grijns expres een andere kleur hihi maar ze kent het wel gewoon.
Dominique was ook twee jaar volgens mij ( in ieder geval rond die periode) Nu met bijna drie en een half jaar oud kent ze (uiteraard?) alle kleuren. Je dochter is wel vlot met twee jaar, gezien ze pas in de kleuterklas starten met kleuren!
Mijn dochter had heel erg moeite met kleuren.Misschien mede omdat met 3 jaar en 2 maanden bleek dat ze een bril nodig had(voor dichtbij zien) Zij is ze pas op gaan pakken na 3,5 jaar maar wel als een gek erin gestampt.Niet ik/wij maar zij deed dat zelf. Ik heb het eens nagevraagd bij het CB en daar zeiden ze dat ze met 5 jaar de kleuren eigenlijk moeten kunnen opnoemen anders gaan ze verder kijken.
Hier hetzelfde, meestal noemt ze alles groen als je er naar vraagt. Uit zichzelf zegt ze de kleuren wel correct en als je ze aan laat wijzen gaat het ook goed.