Inderdaad, hoe groeit de kleine, plas- en poepluiers genoeg? Kan ook liggen aan de drinktechniek namelijk. Ik zou een lactatiekundige laten meekijken.
Neee joh,die conclusie hoef je niet zo te maken hoor lijkt me...wie heeft dat gezegd? Ik neem aan dat het regel/clustergedrag van je kindje nog hetzelfde is? Hoe gaat het met de groei? Plasluiers oke? Het is zwaar...maar het blijft niet altijd zo hoor! (anders zou je op dit forum maar een handjevol borstvoedende mama's vinden hihi)... De eerste 6/8 weken kunnen superzwaar zijn...maar er komt een moment dat je denkt...heeeee het gaat beter!
Is je baby na een voeding verzadigd? Of probeert hij wel meer te krijgen en lukt dat gewoon niet? En voelen je borsten dan ook slap en leeg aan? Of valt hij te snel in slaap. Dan kun je eens proberen hem wat langer te laten drinken door hem steeds wakker te maken. En dan de volgende voeding een beetje proberen te rekken.
Nou mijn borsten zijn op een gegeven moment leeg gedronken, slap en zacht idd... mn zoontje is niet verzadigd en wordt op een gegeven boos op mn tepels... Kweet niet wat hij nu weegt, vorige wk maandag 4180 en de donderdag erna 4170 maar dat w as volgens vk omdat ie toen eindelijk wel even twee uur had geslapen en dus drinken moest nog. Hoeveel moeten ze poepen met bijna vijf weken? Plassen doet ie veel poepen normaal qua hoe vaak denk, niet altijd veel. Maar zelfs als hij groeit kan t toch te weinig zijn? Wij kunnen toch ook lunchen met één broodje maar meer voldaan met twee? Pff tis nog vroeg en begint nu alweer boos te worden op mn tepel.
Een lactatiedeskundige ofja woon in Duitsland dus hier ist n stillberaterin is geweest maar diebheeft ook n vertekend beeld... hij slaapt namelijk niet of kort, in draagdoek soms langer, maar toen zij er was moest ie ook wakker gemaakt voor haar, en dan heb k dus melk...maar zij krijgt niet de uren mee ná haar bezoek...n gefrustreerd kindje dat wat melk wil om in slaap te vallen, dit niet krijgt en dus urennnn wakker blijft. Soms kan k er nog net wat uitknijpen als hij drinkt en soms slaapt ie na veel uur daar idd mee in... Maar dit is echt geen doen voor ons allebei
Hoe vaak drinkt hij per dag? Hoeveel voedingsmomenten zijn er? Leg hem lekker huid op huid bij elk voedingsmoment en zie erop toe dat hij goed aanhapt en een goede drinktechniek heeft. Hoe je borsten eruit zien/voelen zegt niet alles. Een baby kan, mits hij goed drinkt, heeel veel uit je borsten halen. Misschien kan je voor je gaat voeden eens de tsr opwekken door je borsten te masseren, dat hij niet direct gefrustreerd raakt? Je zou om je productie op te krikken borstvoedingsthee kunnen drinken, vooral veel rusten en een beetje kolven achteraf.
Lastig hoor. Frustratie heeft ie int begin niet hoor dan stroomt t lekker, frustratie komt na uren..bijv afgelopen nacht na 2, 5u drinken nog de slaap niet kunnen vatten..dan stroomt t niet en dan wordt ie boos.. Voedingsmomenten zijn slecht te tellen..er zaten alleen pauzes tussen als m m bijna de hele dag in de draagdoek deed, maar dan waren de nachten veel slechter en als k ook niet slaap en overdag zo geleefd.word, dat hakt erin..wil de nachten dus zo houden maar als ie veel in de draagdoek zit lukt dat niet. Vanmorgen dronk ie bijv om 6.45 en viel ie gelukkig uiteindelijk ook in ons bed in slaap zodat k de oudste kon.aankleden en ontbijt kon maken, hij werd al snel.wakker en was dus om.8.45 weer aant drinken...om 12 sliep hij toen pas weer n halfuur. ..de.tijd ertussen is bijna de hele tijd drinken..op n luier.of wat ook na..of als.oe ff tevreden was. Na dat korte dutje dus weer drinken om 12.30. . Zo moe dodoor al t wakker zijn dat hij gelukkig om 13.30 sliep..en ook eens iets langer want nu 15.00 wordt hij wakker om weer te drinkem en ik vrees weer urenlang. Huid op huid kan niet elke voeding..dann zit k de hele dag naakt.. Mn andere zoontje is echt de dupe van dit bv geneuzel... en ik raak echt op... kwil ook es een tevreden kindje zonder tepel in zn mond..
Het lijkt me meer zuigbehoefte dan honger... misschien een fopspeentje proberen? Hij zal nu geen speen/tepelverwarring meer hebben en bij onze dochter heeft dit toen veel rust gebracht.
Hij tuft m nog altijd uit... Kword er echt moedeloos van. Durf niet eens goed n afspr of kort wat winkels te plannen want bang dat ie de slaap niet kan vatten en de hele tijd huilt. Soms heeft ie écht honger maar mijn borsten nog geen pauze of niet lang genoeg voor geniet melk en dan raken we in zo'n cirkeltje want hoe moe ook hij houdt dan heeeeel lang vol voor ie zich aan zn slaap over geeft.
Hier duurde het ook even voor ze de speen doorhad. Wij zijn hem wel steeds aan blijven bieden en op een gegeven moment accepteerde ze hem. Hier wel begonnen met de kleinste tut, -2 tot +2 maanden, van Difrax. Andere spenen hebben nooit gewerkt bij haar.
Ik kan me voorstellen dat je het als zwaar ervaart momenteel.. Ik denk dan wel, als je voor je gevoel het zo niet kan volhouden, kijk dan naar hoe je het wat makkelijker kan maken. Want stoppen zou zonde zijn! Is het een idee om ergens overdag te kolven en dan een flesje te geven? Wellicht geeft dat even wat rust?
het klinkt heel bekend hoor wat je zegt. Kan het zijn dat je kindje steeds wil drinken omdat hij gewoon slecht in slaap komt, en dat hij zichzelf steeds in slaap wil drinken aan de borst? Moeilijk inslapen en snel wakker worden hoeft niet perse door te weinig voeding te komen hoor, het kan ook een fase zijn in zn ontwikkeling. Mijn zoontje had dit afgelopen dagen ook, maar heeft wel voldoende plas en poepluiers. Ik pak m gewoon lekker in de draagdoek, dan slaapt hij daar maar in. Over een paar dagen kan het weer anders zijn.
Hoelang duren de regeldagen al denk je? Mijn kindje is van 25/02, huilt de laatste dagen ook vaak sinds dinsdag, ze slaapt slecht, en lijkt ook veel meer te willen drinken dan voorheen. Gevolg, ze weegt nu al 4,620 kg (komt van 3,720). Maar dus ik leg ze wel steeds aan op verzoek, ook al is er slechts een uurtje tussen twee voedingen. Ik merk dat de melk daardoor goed bijkomt en zich 'regelt', ze is ook soms zo gefrustreerd en soms boos op de tepel zoals jij beschrijft, soms helpt troosten niet, vind het zo sneu voor haar, want het is duidelijk dat ze groeipijnen of krampjes heeft... Maar het is zeker dat het over gaat, nog even geduld hebben. Als het blijft duren, zou ik wel even bij de huisarts langs gaan, in ieder geval dat is wat ik zou doen als ik merk dat mijn kindje niet meer voldaan lijkt en het langer dan een week aanhoudt.
Amona, je kindje is nog geen maand oud! Echt, dat hoort erbij in het begin (of kan erbij horen tenminste). Mijn zoontje heeft in het begin vooral aan het puntje van de tepel gedronken. Lui-drinken dus feitelijk. Ik ben met het aanleggen gaan oefenen en heb wat andere houdingen geprobeerd. Nu hapt ie goed aan (al een hele tijd) en drinkt ie keurig. Overdag nog een stuk minder dan 's avonds en 's nachts, dat dan weer wel. De eerste drie maanden hebben wij onze avonden op bed doorgebracht. Mocht ie lekker bij mama liggen, tukkie doen, even drinken tukkie doen... En sinds een maand ongeveer zitten manlief en ik 's avonds ineens weer beneden. Ach, ik heb in die drie maanden tenminste eindelijk weer eens wat boeken gelezen. Het kan zijn dat je kindje het niet fijn vindt dat ie harder moet zuigen het tweede deel van de voeding. In het begin heb je je toeschietreflex en is er volop melk aanwezig. Dat is lekker makkelijk. Daarna moet ie gaan werken. Volgens mij moet je dan juist niet je andere borst aanbieden (want weer lekker makkelijk), en hem laten wennen aan het steviger drinken. Maar volgens mij staat dat wel op borstvoeding.com. Niet twijfelen en niet opgeven hoor! Gewoon volhouden en jullie samenwerking nog ff wat meer kans geven (en eventueel nog wat verbeteren). Komt heus goed!
De eerste vijf wk ging elke dag zo. Nu is ie wat langer tevreden geloof ik. Maandag kinderarts dus ben benieuwd wat hij weegt...
Ik zou ook eens een andere speen proberen. Kleine meid wou hier ook geen Difrax speen, bleef ze uitspugen. Inmiddels zuigt ze volop aan een Bibi speen. Het klinkt namelijk alsof hij gewoon wil sabbelen. En zelfs op regeldagen hebben je borsten een uur nodig om weer te vullen. 2,5 uur aan een borst hangen heeft allang niks meer met drinken te maken. Ik moet trouwens de speen altijd een beetje wiebelen (of zeg maar aaien voer haar tong) voordat ze hem pakt.