als gastouder niet overeen kunnen komen met vraagouder

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door mizz, 31 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mizz

mizz Actief lid

15 nov 2012
    342
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sinds geruime tijd werk ik als gastouder. Zowel bij mensen thuis als in mijn eigen huis. Nu dus het laatste. Morgen begin ik weer voor het eerst weer na de zomervakantie. Ik heb er echter geen plezier meer in en wel om het volgende. Ik zou graag jullie mening willen hebben hierover.

Ik werkte altijd 4 dagen. Sinds mijn dochter er is ben ik 3 dagen gaan werken maar dit valt mij ook best zwaar vanwege het feit dat ik lange dagen maak (11 uur) en mijn man 2 avonden studeert en ik dus alleen onze dochter moet voeden, badderen en naar bed brengen.

Ik heb kinderen van 3 verschillende gezinnen. Met 1 paar ouders kan ik gewoon niet overweg. Ze komen nu 4 maanden en ik krijg er een steeds vervelender gevoel bij. Ze willen alles zoals het hun het beste uitkomt en houden geen rekening met mij, mijn dochter of andere vraagouders. Als het voor hun maar makkelijk uitkomt en zo voordelig mogelijk. Ik heb al meerdere malen uitgelegd dat ik maar alleen ben en geen kinderdagverblijf. Ben ik ziek/vrij of met vakantie of is er iets anders (bijv. laatst een begrafenis van een dierbare) dan is er geen opvang. Ze doen dan heel moeilijk. Er is mij meerdere malen gevraagd mijn vrije dagen en vakantie te verplaatsen omdat het hen niet zo goed uitkwam. Ze willen ook vaak een extra dag afnemen. Ik heb gezegd dat ze dat mogen vragen en als het kan, ik best een extra opvangdag (tegen betaling uiteraard) wil aanbieden. Het is een paar keer achter elkaar gebeurt dat het geen probleem was. Toevallig kon het laatst niet, net toen zij het beiden heel druk hadden op hun werk. Zoals ik zij had ik ook een keer een begrafenis. Ik zei dat ze andere opvang moesten regelen. Ze deden in eerste instantie begripvol, maar of ik dan wel een andere dag ging aanbieden, want ze hadden het druk op t werk. Het kon die week toen weer niet omdat er andere ouders ook hadden geruild (wil iedereen de kans geven) kreeg ik commentaar dat ik nooit kon ruilen en dat ze het vreselijk druk hadden op hun werk en dat er door die begrafenis ook al een dag af was gegaan. Ik was daar best boos over. Daarnaast brengen ze hun kinderen vaak net voor openingstijd (ben al een half uur eerder en half uur later open gegaan voor ze) of komen precies op tijd om vervolgens nog 20 minuten te blijven hangen. Het is dan al bijna 19.00. Op t laatste heb ik commentaar gegeven. Dat gaat me te ver, aangezien ik dan nog alles moet doen (mijn dochter verzorgen, koken en eten)

En zo zijn er nog wel meer dingen en verzoeken waardoor ik de samenwerking gewoon niet lekker vindt lopen. Wat denken jullie? Moet ik het stopzetten? Hoe ga ik dat brengen. Mijn man zegt: ik wil dat je stopt voordat je je eigen huis gaat associëren met dit nare gevoel. Daarnaast was ik 2 jaar geleden overspannen en dat wil ik niet weer! Ik wil mij best flexibel opstellen maar deze ouders gaan continu over mijn grenzen heen. Maar hoe ga ik dit brengen?

Sorry heel verhaal, maar ik heb er slapeloze nachten van!!

2. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

5 aug 2014
    1.268
    127
    63
    Misschien eens advies vragen bij het gastouderbureau? Of nog eens een gesprek met iemand van 't gastouderbureau erbij?
    Staan bepaalde dingen misschien ook in jullie contract?

3. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Inderdaad gesprek aangaan met gastouderbureau erbij.
    Wat ik nu lees vind ik inderdaad wel erg veel eisen vanuit hun, dan hadden ze voor kinderopvang moeten kiezen.
    Dus vind ook zeker dat je daar niet in mee moet gaan maar om het netjes af te handelen lijkt me goed wen gesprek aan te gaan. Kan ook alleen maar dan eerst even advies inwinnen

4. mikos

mikos Bekend lid

7 dec 2010
    944
    0
    0
    ik zou een gesprek met de ouders hebben en zeggen dat je graag wil doorgaan maar dat bepaalde punten je dwars zitten, je voorwaarden nogmaals duidelijk maken en aangeven dat als er geen verbetering in zit je met hun de opvang wil stop zetten

5. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Wáárom nemen die mensen dan een kind als ze het kind toch maar bij een gastouder parkeren omdat ze geen tijd hebben :(

Het belang van jou en jouw gezin staat voorop.
    Lijkt me duidelijk toch?

Overeenkomst beëindigen is alleen maar zakelijk.
    Dus gewoon doen

6. A l i e s j e

A l i e s j e Actief lid

10 mrt 2013
    267
    0
    0
    Zuid Holland
    Mizz, is er geen andere gastouder in de buurt?

Ik kan terecht bij een andere gastouder als die van mij niet kan, door bijv een begrafenis of vakantie die niet overlapt. Wel altijd goed van te voren afgestemd (last minute gaat meestal niet). Zij gaan ook regelmatig bij elkaar langs zodat de kinderen hen ook kennen.

Misschien kan je zoiets met een conculega afspreken (onderling de vergoeding delen oid).

Deel Deze Pagina