Ik ben helemaal niet zo thuis in de medische weg om zwanger te raken dus ben benieuwd naar jullie ervaringen en kennis. Vanwege een vorm van reuma heb ik eigenlijk medicatie nodig. Die medicatie mag ik echter niet slikken nu we zwanger willen worden. Hierdoor zit ik nu al bijna een jaar zonder mijn medicatie, en dat wordt steeds zwaarder. De laatste keer dat ik bij de reumatoloog was, gaf zij aan dat we daarom niet te lang meer zelf aan moeten tobben. We zijn nu 6 rondes onderweg. Nu ben ik bij de gynaecoloog geweest een paar maanden geleden en mijn eierstokken, baarmoeder, en alles er om heen ziet er goed uit. Mijn cyclus is netjes regelmatig. Na de (vermoedelijke) VMK in augustus werd er al snel weer een nieuw eitje gevonden. Die was op 20 augustus 15 mm. Op 22 augustus sprong hij al. Kortom: bij mij lijkt alles goed te gaan. Maandag moet ik naar de reumatoloog en wil ik dus vragen 'hoe nu verder'. Wat zijn vervolgens de vervolgstappen? Ik kan me voorstellen dat de zaadkwaliteit van mijn man getest zal worden? Als die niet goed is, dan volgt IUI toch? En als die wel goed is? Hopelijk zijn er mensen die me wat meer hierover kunnen vertellen vast.
Hallo Sanne, Iui kan ook plaatsvinden wanneer het zaadkwaliteit wel goed is hoor. Bij ons beide geen aanwijsbare verklaring gevonden waarom het zwanger worden niet lukt. Ondertussen 10 iui en 5 ivf gehad. Voordat wij aan iui begonnen kreeg ik eerst een gesprek met de gyn, bloedafname, sementest bij de man en een samenlevingstest (test om te kijken of je geen vijandig baarmoederslijmvlies hebt waardoor het zaad niet kan overleven. Verder ook nog een HSG onderzoek gehad. Geloof dat het bovenstaande wel redelijk standaard is voordat je aan iui begint. Doordat er bij ons niets werd gevonden moesten we van de gyn na de onderzoeken toch nog zelf een half jaartje op de natuurlijke weg proberen zwanger te worden.
Verder heb ik geen ervaring met reuma dus ivm het bovenstaande schrijven heb ik daar geen rekening mee kunnen houden.
Beste Sanne, Heeft je gynaecoloog hier uitspraken over gedaan? Ik heb zelf een bindweefselaandoening waardoor ik normaal gesproken behoorlijk veel pijnstillers slik. Het wordt nu met klem aangeraden dit niet meer te doen, de effecten zijn niet duidelijk altijd en anders heel slecht voor een zwangerschap maar ook brengt het slikken verminderde vruchtbaarheid tijdelijk met zich mee. Helaas zit ik dus al een hele tijd met meer pijn waardoor ik veel dingen niet meer kan. Ook het stoppen met de pil heeft mij behoorlijk achteruitgang gebracht omdat het schommelen van de hormonen mijn klachten verergeren. Ik kon altijd al slecht lopen maar ondertussen zit ik in een rolstoel na het stoppen met de pil... Mijn gynaecoloog is zich bewust van het feit dat het behoorlijk zwaar is voor mij. Maar we beginnen pas in januari met IUI, terwijl we nu al twee jaar bezig zijn. We zijn vorig jaar al in ziekenhuis geweest voor alle onderzoeken. Wat ik hier mee wil zeggen dat de kans ook aanwezig is dat ze er niets mee doen. Ik hoop voor jou van niet hoor, want ik vind dat door gynaecoloog wordt onderschat dat met sommige ziektebeelden langer wachten soms echt wel zwaar kan zijn en soms zelfs slecht voor de gezondheid. Al ben ik me ook bewust van het feit dat IUI e.d. ook geen wondermiddelen zijn. En wel mentaal ingrijpend. Dus ergens vind ik te vroeg hier mee beginnen ook niet goed. En heel veel vrouw worden in 1 jaar ongeveer zwanger. Ik hoop voor jou dat je hierover goed in gesprek kan gaan met gynaecoloog en dat jullie tot een oplossingen komen die bij jou past. Mijn verhaal wilde ik met je delen om aan te geven dat het ook anders kan lopen. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik ook nooit geprobeerd heb om eerder aan de beurt te komen omdat ik een aandoening heb, maar ik denk ook niet dat mijn gyn. dit had geaccepteerd. Succes!
meestal raden ze aan om een jaar zelf te proberen voordat er medische hulp wordt ingeschakeld. Ik weet niet of er bij jou indicatie is om ''eerder'' medische hulp te krijgen vanwege je reuma-klachten. Ik zou me kunnen voorstellen dat je reumatoloog daar inderdaad wel een oordeel over kan geven en dus je kan verwijzen. Wat je altijd kan doen, is via huisarts vragen om zaadonderzoek. Je zult helaas niet de eerste zijn die denkt dat het probleem bij jou ligt, terwijl het ook aan je man kan liggen. Ik denk ook dat je leeftijd een rol speelt: als je jong bent, zal het advies eerder zijn om nog even zelf te proberen dan als je al midden 30 bent. sterkte meis!
Dank jullie wel voor de reacties! De reumatoloog in Rotterdam heeft inderdaad aangegeven dat normaal gesproken het advies is om het een jaar zelf te proberen, maar vanwege mijn reuma raadt zij aan eerder verder te gaan kijken en niet te lang aan te tobben. Ben benieuwd wat de reumatoloog hier in Tilburg daar maandag over te zeggen heeft. @Linda: wat is een HSG onderzoek?
Wat is een Hysterosalpingogram? Hystero-salpingo-gram betekent: het zichtbaar maken van de baarmoeder en eileiders door middel van een röntgenfoto nadat contrastvloeistof in de baarmoederholte is ingebracht via de baarmoedermond en hals. Doel van het HSG Door middel van het HSG-onderzoek wordt nagegaan of er afwijkingen in de baarmoederholte zijn en of de eileiders doorgankelijk zijn.