Ik zal je heel eerlijk vertellen dat ik altijd zei '' als het maar gezond is '' maar nu ik dit topic lees dan denk ik ja wat zou ik zeggen als het kindje dus inderdaad niet gezond is, het is een beetje een eye opener, je gaat er eigenlijk altijd maar standaard van uit dat alles '' goed '' is .. Ik ga dus vanaf nu inderdaad maar zeggen '' als het maar gelukkig is '' .. Thanx voor de eye opener TS.
Ik snap je pijn als mensen zoiets zeggen en toch zeg ik het juist zelf wél over mijn eigen kinderen. Mijn dochter* en zoon zijn allebei niet gezond geboren. Mijn dochter* is overleden en mijn zoon is inmiddels geopereerd en moet binnenkort weer geopereerd worden. De zorgen die wij hebben zijn groot, zeker ook nu tav het kindje dat nu in mijn buik groeit. Ik denk elke dag: als hij maar gezond is. Niet omdat ik dan minder van hem zou houden, dat komt niet eens in me op. Houden van is niet echt een keus als het om je kinderen gaat, bij mij niet althans Maar ik wil wel dat ze gezond zijn, omdat ik mijn kinderen het beste gun. En dat idee krijg ik ook als mensen zeggen 'als het maar gezond is'. Omdat niemand een kindje wil zien lijden. Ik heb zelf talloze pijnlijke opmerkingen gekregen na de dood van mijn dochter*, je moest ze eens te kost geven. Mensen lijken soms echt niet na te denken. En nu hoor ik soms voor de grap: jullie kunnen zeker geen meisjes maken? En dat zijn dan mensen die krokodillentranen huilden toen ons meisje stierf. Die mensen laat ik los, voegen niets toe aan mijn leven. Scheelt een hoop ergernis.
Ze zeggen vaak: ohh hebben jullie een kindje, of ohh wat leuk wat is het hahah.. En dan vaak wat een mooi meisje . Daarna komt de opmerking Achh als het maar gezond is toch?
Ik gebruik deze term ook weleens en dan bedoel ik ook zoals hierboven omschreven. Heeft in mijn ogen niets met houden van te maken, maar kan me wel voorstellen dat het confronterend over kan komen.
Wat mij dan het meeste zou ergeren is die 'ach' reactie omdat het net lijkt of het om het geslacht draait. Ik word echt moe van sommige mensen en hoe belangrijk zij het geslacht vinden. ideaal is dat je eerst een zoon krijgt en dan een dochter, anders krijg je 'ach, als het maar gezond is'. Dan kan ik mensen echt wel schieten.
Tenzij je de persoon in kwestie goed kent, gaan de meesten er vanuit dat de kleine gezond is/zal zijn. Maar ook vaak genoeg wordt het gezegd zodat die persoon in ieder geval iets heeft gezegd, een soort van standaard uitspraak die (vaak) zonder nadenken eruit gegooid word. Voordat wij wisten dat alles erop en eraan zit bij onze kleine, was het antwoord op de vraag 'willen jullie weten wat het wordt?' ook standaard 'nee, zolang het 10 vingertjes en 10 teentjes heeft en gezond is maakt dat niks uit'. Nu is het eerder 'alles zit erop en eraan en het hartje klopt nog steeds, dat is het belangrijkste'. Persoonlijk zou ik denken als iemand zoiets zegt (en ons kindje zou niet gezond zijn) 'je lult maar raak, je weet niet beter'. Ook zou ik soms zeggen (wanneer het me te veel wordt) 'dus gezondheid is belangrijker dan het feit dat wij van onze zoon/dochter houden?' De reacties kunnen uiteen lopen, maar dan ben je het wel kwijt. En anders gewoon zeggen wat je op dat moment in je hoofd hebt. Iets (te) lang opkroppen is ook niet goed namelijk. Succes in ieder geval!
Raar is dat he.. hier komt nu standaard de opmerking dat we nu wel direct klaar zin... Ik snap nooit waarom mensen direct vinden dat het perfect is als je een jongen en een meisje hebt..
Nou....misschien moet ik wel helemaal niet reageren, maar ik vraag me werkelijk af wat er nou verkeerd is aan de opmerking: als het maar gezond is. Want kom op, dat willen we toch allemaal? Dat onze kinderen gezond zijn? Dat heeft toch helemaal niks te maken met houden van? Als je de 20-weken echo hebt, dan wil je toch ook dat je kindje gezond is? En als je kindje niet gezond is, dan kan je dat toch zeggen? Daar bij is het wel een beetje apart dat mensen dat zeggen hoor...helemaal als het kindje al geboren is.
Waarom? Waarom ga je er van uit dat mensen denken dat je niet van je kind houdt als het niet gezond is? We WILLEN allemaal een gezond kind!!! Daar is toch niks mis mee? Dus gun je dat een ander ook! En als het kindje niet gezond is dan is dat ontzettend .... en dan kan je dan toch zeggen? Wacht eerst eens de reactie van een ander af. Mensen zijn lang niet zo slecht hoor
Eens! Iedereen wil het liefst een gezond kindje omdat we allemaal weten dat gezondheid ons grootste goed is toch? Een gezond kindje wil zeggen dat je er niet de grote zorgen over zult hebben zoals met een ziek kindje. Je wenst iemand eigenlijk alleen maar goeds toe als je het zegt, al ben ik het er mee eens dat wel vaak de manier waarop en de toon anders zouden kunnen. Toen ik ging vertellen dat ik (weer) zwanger was (na 3 miskramen en toen 'al' de leeftijd had van 39 jaar) waren er ook mensen die me alvast min of meer 'voorbereidden' op de komst van een kindje met Down-syndroom etc. omdat ik nou eenmaal bij de risicogroepen hoorde.... D'uhh. Ik heb me nooit iets aangetrokken van die ongevoeligheid en naïviteit van mensen, ze wisten niet beter in mijn ogen. Vorig jaar hebben we een buurmeisje van 10 verloren aan kanker nadat ze 2 jaar heeft moeten vechten... ik meen het nu uit de grond van mijn hart als ik iemand veel geluk en gezondheid wens (met verjaardag/geboorte of wat dan ook) want kort gezegd is dat alles wat we uiteindelijk willen.
We willen inderdaad het liefst allemaal een gezond kind. Ik heb ook al eerder gezegd dat ik uitga van de goedheid van de mens en ik zeker denk dat mensen het goed bedoelen. En dat anderen zeker niet in twijfel trekken dat ik van m'n kind houd. De reden waarom ik het vaak niet zeg tegen mensen die ik nauwelijks ken is omdat dat onwijs veel energie kost en die gebruik ik dan liever anders. tevens wil ik ook niet dat mensen haar zielig vinden of ons zielig vinden. Ik wil alleen maar aangeven dat ik me soms irriteer aan deze zin. En het me helaas toch soms meer bezighoudt dan ik wil. Natuurlijk mag je zeggen dat je een gezond kind wenst! Eigenlijk krijg ik een beetje spijt dat ik het topic heb gestart. Ik ben nu eigenlijk bezig met negatieve dingen die niet belangrijk zijn... Sorry jongens ik ga er een slotje op laten zetten. Dank jullie wel voor jullie meningen en adviezen! Ik ga me nu bezig houden met Rhodé haar operatie van aankomende donderdag. Dat is eigenlijk belangrijker besef ik me nu. Mede door jullie hoor!. Ik ga proberen de "zin" als het maar gezond is langs me heen te laten gaan.. Liefs Maartt
Mee eens, gedurende mijn zwangerschap van Sven heb ik alleen maar gedacht: ow als het maar gezond is deze keer. En gelukkig is Sven gezond. En mensen wensen iedereen een gezond kindje toe. Het is een standaard uitspraak die er zo bij mensen in geslopen is. Maar het betekend niet dat mensen daarmee bedoelen dat jij dan minder van je kind zou houden. Ik heb juist liever dat mensen dit zeggen dan iets anders. Toen mijn eerste zwangerschap mis ging werd er zelfs gezegd: het is maar goed ook, want dit soort kinderen (meisje met downsyndroom) zijn onhandelbaar/slopen je huis. Of: Je bent nog jong, je kan nog genoeg kinderen krijgen. Dat vond ik pas pijnlijk. Ik snap het wel hoor, dat het je irriteert. Maar mensen bedoelen het soms niet slecht. Maar als je al de zoveelste tegen komt die dan zoiets zegt dan loopt de emmer een keer over.
ik kan snappen dat die opmerking je soms de keel uit kan komen, maar zoals zoveel gezegd, het is goed bedoeld, dus ik zou de mensen er geen sneer om geven
Heel veel succes en sterkte! En trouwens; wat een leuke en aparte naam voor je dochter, nog nooit eerder gehoord!
heel veel succes met je dochter ennuh ik kreeg dat ook hoor hij is tochgezond maar na 1 jaar toen hij dus 1 was kregen we ook te horen dat hij niet gezond is en snap je hoor. succes
Ik kan je helemaal begrijpen! Onze zoon is geboren met een schisis. In het begin vond ik het ook heel moeilijk om met hem mee naar buiten te gaan. Als mensen je kindje zien dan gaan ze toch vragen en soms dan kijken ze in de wagen en dan krijg je helemaal geen reactie. Het is ook moeilijk in zo'n situatie. Ik heb dagen gehad waarbij ik blij was dat er geen opmerkingen zijn geweest, het is inderdaad vrij slopend. Nu is het voor de buitenwereld door zijn operatie al heel wat minder zichtbaar maar ik blijf bij alles afvragen hoeveel impact het heeft op zijn ontwikkeling. Alleen maar over mankementen praten zul je hoop ik niet doen. Daar heeft ze helemaal niets aan maar dat lachje van je kindje maakt dat je de hele wereld om je heen vergeet. Als je er geen zin in hebt gewoon zeggen of over de dingen beginnen die je helemaal doen oplichten. Dan komt de boodschap wel over heb ik gemerkt. Sterkte met de operatie! Ik weet hoe zwaar het is.