Ons eerste zoontje heeft 4 maanden bij ons op de kamer geslapen in een wiegje. Wij vonden dit heel erg prettig, en zeiden toen al tegen elkaar dat een co-sleeper ons ook geweldig leek. Bij een evt tweede, spraken we af, zou er een co-sleeper komen. Zo gezegd, zo gedaan, en nu staat de co-sleeper startklaar naast ons bed. Het ziet er inderdaad heerlijk knus uit en ik kan niet wachten om de kleine straks midden in de nacht heerlijk naast me te trekken voor de voedingen, ipv toch weer even dat bed uit en in te moeten. Maarrrr, ik zie toch opeens ook wel een paar praktische probleempjes, waar ik eigenlijk niet eerder bij stil heb gestaan. Ik ben daarom benieuwd naar de ervaringsdeskundigen! Mijn vragen: - ik had er heel naïef niet bij stil gestaan dat het zijkantje niet zomaar even er op en af geklikt zou kunnen worden. Hoe doen/deden jullie het met slaapjes overdag, als er niemand in het grote bed naast ligt? Ik vind het geen prettig idee dat de zijkant helemaal open is (natuurlijk, een pasgeborene rolt niet en ernaast staat een groot tweepersoonsbed, maar toch..). Mijn zoontje sliep overdag vooral beneden in box, wagen of bij mij, maar aangezien ik nu een drukke luidruchtige peuter rond heb klimmen verwacht ik deze baby toch vaker boven te gaan leggen. - het wiegje waar mijn zoontje in lag stond op wieltjes, dat reden we nog wel eens naar een hoekje van de kamer als we nog wat wilden lezen, tv kijken of andersoortig vermaak in bed wilden hebben . Een cosleeper is wel heel erg er gelijk naast... Hoe gingen jullie daar mee om? Of is de keerzijde van een cosleeper gewoon dat een bed even alleen maar is om in te slapen? Beetje suffe vragen misschien, maar goed... Mijn man heeft inmiddels voorgesteld dat we de wieg gewoon ook neerzetten, voor overdag en momenten dat een baby praktisch in hetzelfde bed niet zo handig is. Misschien doen we dat wel, we hebben gelukkig een ruime slaapkamer.
Mijn baby heeft ook overdag in de cosleeper geslapen, zonder hekje, tot hij kon rollen. Eerst heeft hij daarna nog een paar weken overdag in de kinderwagenbak in de cosleeper gelegen, maar dat was toch wel wat onpraktisch. Daarna zijn we hem overdag en in het begin van de avond in zijn ledikantje in zijn eigen kamer gaan leggen. Maar toen was hij al een maand of 5. Je tweede vraag, tja, tv kijken doen wij niet in bed. Lezen wel, was nooit een probleem, gewoon een zacht nachtlampje aan of zo'n kliklampje op mijn boek. En die overige activiteiten ....... daar lag hij altijd heerlijk naast te slapen. In de praktijk zelfs vaak bij ons in bed ipv in de cosleeper, aangezien hij erg veel behoefte heeft aan lichamelijk contact 's nachts. Ik moest wel even een mentale drempel over, en 1x deed ik na afloop mijn ogen open om een giga-grijns vlak naast me te zien, maar ik neem aan dat hij er geen trauma's aan overhoudt, haha.
Ik heb een cosleeper waarbij het hekje zo omhoog te schuiven is én staat op wielen Mocht je interesse hebben, hij staat te koop
Ik legde ze alleen snachts in de cosleeper. Overdag lag ze gewoon in de box te slapen of op haar eigen kamertje, in haar ledikant. Ze was dus ook meteen vanaf het begin gewend aan haar kamertje. Mijn zusje heeft beide kids alleen in de cosleeper gehad en die heeft alleen ellende gehad toen haar kinderen op een gegeven moment naar hun eigen kamer moesten.