In begin april hebben wij een bod gedaan op een woning. Deze woning stond al ruim een jaar te koop aangboden. De mensen waren er al vanaf december uit. De mensen zijn falliet, het huis is dus van de bank. Midden mei hebben wij pas een tegenbod ontvangen. Dit omdat er erg veel mensen moeten beslissen over de verkoop van de woning: de bank, de curator en de rechtercommisaris. En ook moest er nog iemand het huis taxeren. Daarbij hoorde de makelaar alles via de bewindvoeder, dus het duurde best wel lang. Wij hebben gelijk weer een tegenbod gedaan, en de dag erna kwam de makelaar weer met een tegenbod. Met dit bod zijn wij akkoord gegaan. Ik ben 3 dagen daarna gelijk na een hypotheekadviseur geweest om onze mogenlijkheden te bekijken. De makelaar belde dat we nog geen voorlopig koopcontract konden tekenen omdat de rechtercommisaris eerst nog moest beslissen of het huis verkocht mocht worden. Twee weken geleden moesten de oud bewoners voorkomen bij de rechtercommisaris, er is toen geen uitspraak gedaan over de woning. Toen belde de makelaar dat hij 11 juni een uitspraak zou doen over de woning, gisteren dus. Gisteren hebben we weer niks gehoord van de makelaar...ik kan aldoor overal achterna bellen. Maar eigenlijk hebben we geen interesse meer in de woning. Mijn man zit in het leger en heeft in de zomervakantie 4 weken vrij. Daarna kan hij geen vrij mee krijgen.Er is nu zoveel tijd overheen gegaan, dat het dus nu niet meer lukt om de sleutel te krijgen voor zijn vakantie. Hij is alleen in de weekenden thuis, er moet ontzettend veel aan het huis gebeuren. En als dit alleen in het weekend kan, zitten wij lang met dubbele lasten. Daarbij wordt de financiering nu wat moeilijker omdat ik per 22 juni geen baan meer heb. Het is wel mogenlijk, maar dan is de financiering voor ons wat ongunstiger. Zou ik van mijn bod afkunnen? Of is dit bindend? We hebben verder nog niks getekend.
ja dat kan, zelfs als je getekend hebt heb je nog 3 dagen bedenktijd, zo werkte het bij ons maar dat is wel 5 jaar geleden
Jeetje, wat een gedoe zeg. Heb even op i-net gekeken en ik kwam tegen dat bij de koop van een woning alleen een schriftelijke overeenkomst bindend is (artikel 7:2 lid 1 en 2 Burgerlijk Wetboek). Ik denk dat je dus wel goed zit. Misschien voor de zekerheid even het juridisch loket bellen?
Volgens mij kan het inderdaad. Wij hebben vorig jaar een huis gekocht en zelfs na tekening hadden we tien dagen (of was het 5??) bedenktijd. Als je nog niet getekend hebt, lijkt het me helemaal geen probleem.
Ja, een mondelinge overeenkomst kan binden zijn. Maar volgens mij moet er toch altijd nog een voorlopig koopcontract getekend worden en als je dat al zou doen, heb je nog 3 dagen bedenktijd. Volgens mij is dat tekenen van het koopcontract nog altijd belangrijker. Misschien kun je met je rechtsbijstandsverzekering bellen, als je die hebt.
Je hebt nog niets getekend. En in de tussentijd is er zoveel veranderd in de situatie, dat je je ook af kan vragen of de boel nog te financieren is. Het lijkt mij in dit geval dat de verkopende partij eerder had moeten toehappen. Dus hun probleem. Zij houden zich schijnbaar ook niet aan afspraken. Dus gewoon doen.
je kun hier idd van af hoor. een mondelinge overeenkomst kan wel bindend zijn maar de afspraken die zijn gemaakt door de makelaar met jullie worden ook niet nagekomen. je kan er zo vanaf hoor. wij hebben vorig jaar ook een huis afgestoten ondanks dat wij een tegenbod hebben geaccepteert
na tekenen van koop overeenkomst heb je nog 3 dagen om je kosteloos te bedenken. je hebt nog niks getekend dus je mag het gewoon stop zetten
Zoals MissKeita schrijft klopt het. Er is een schriftelijke ovk nodig, mondeling is hier niet geldig.
In 'normale' gevallen heb je inderdaad nog 3 dagen bedenktijd na het tekenen van de koopovereenkomst. In jullie geval gaat het om een woning die in de executieverkoop zit dus geen 'normale' verkoop. Hiervoor gelden meestal niet de standaard regels. Bijv. bij een executieveiling is een mondeling bod ook al rechtsgeldig. Dit kan echter ook weer afwijken per gemeente. Ik zou zeker informeren bij een instantie die verstand heeft van deze zaken. Dit om te voorkomen dat je de woning gedwongen moet afnemen of een boete moet betalen.
Ik werk op een makelaarskantoor en zoals je hierboven ook kunt lezen heb je na het tekenen van het voorlopig koopcontract nog 3 dagen bedenktijd waarin je van de koop af kunt zien. Voor de zekerheid wel even schriftelijk bevestigen aan partijen. Ik kan uit jouw verhaal niet halen dat je de woning op een executieveiling hebt gekocht maar heeft de bank het gewoon in verkoop gegeven bij een makelaar dus hier gelden de "normale" regels.
Hoi, hier ook een makelaar. Vroeger was de mondelinge overeenkomst wel geldig, maar dat is vele jaren geleden veranderd. Dus maak je geen zorgen, zoals de anderen al schreven zit je nergens aan vast!
Het is geen executie veiling. Dus zoals jullie beschrijven moet ik er gewoon vanaf kunnen. Afgelopen donderdag zou de rechtercommisaris uitspraak doen over de verkoop van de woning, dus of de woning verkocht mag worden. De makelaar heeft nog steeds niet gebeld om die uitspraak door te geven, echt weer lekker laks, wil hij nou verkopen of niet? Maar goed, zodra hij belt zal ik zeggen dat we geen interesse meer hebben in de woning.
zolang je nergens je krabbel onder zet kun je er nog altijd vanaf. En wat ze al aangeven, je heb altijd een bedenk periode.