Ik heb het ook best vaak echt irritant. Alleen voel ik dan kleine vonkjes of het lijkt op een klein stroomschokje.. Als ik de auto of een metalen deurknop aanraak als de volle zon erop schijnt dan krijg ik vaak een schok, of in huis zomaar als ik de kraan aanraak of soms met de tv..heb het ook weleens gehad toen ik een zoen gaf aan me vriend toen voelde ik het aan me mond of als ik hem weleens aanraak maar het komt meer voor met voorwerpen .. Als ik eerst iets anders aanraak van bijv. hout dan heb ik het weer niet beetje gaar..............
Van die stroomtikjes krijgen komt wel vaak voor. Dat heeft iedereen weleens. Ik heb het altijd van onze bank, synthetische stof, dus als je daar teveel overheen wrijft met zitten dan krijg ik gelijk een tik als ik iemand aanraak of als ik metaal aanraak echt een flinke tik. Heel irritant! Met vrieskou is het erger. Dan wordt m'n haar ook statisch. Maar dat trillerige is weer anders. Wel statisch geladen. Probeer het maar eens met een ballon. De ballon opwrijven en er dan met je vinger overheen gaan. Dan voel je dat statische, trillerige, alsof er een laagje tussenzit. Ik voel het soms als ik over de laptop strijk met m'n handen of over de zijkant van de pckast. Misschien is die statische elelktriciteit niet gebundeld maar meer verspreid over het oppervlak waardoor het niet kan ontladen en je dat rare gevoel krijgt? Zijn er hier dames (of heren van de dames) die veel van natuurkunde weten? Die weten vast het antwoord
ja het is inderdaad een soort snel trillerig gevoel......... grappig dat veel meer mensen dat hebben hihi en snap dat met die stekker niet? welke stekker en waarom? grappig dat er niets over te vinden is he haha
Er werd gevraagd om een iets meer natuurkundige uitleg. Nu weet ik ook niet zoveel meer van natuurkunde, maar probeer het toch: Statische electriciteit wordt veroorzaakt door een spanningsverschil: een verschil in hoeveelheid elektronen (die zitten in alle atomen waaruit stoffen bestaan), waardoor het ene voorwerp een beetje negatiever geladen wordt dan de rest. Als dat voorwerp (bijv. je lichaam) in contact komt met een voorwerp dat elektronen geleid (metaal) of een ander lichaam (want dat geleid omdat je uit water bestaat), dan springen de elektronen over (stroomschok die je voelt) zodat beide voorwerpen weer neutraal geladen zijn. Heb je nu zolen aan die niet geleiden, dan kun je een tijdje 'geladen' blijven. Ikzelf heb er erge last van gehad toen ik werkte op een kantoor waar ze synthetische vloerbedekking hadden. In combinatie met mijn schoenen laadde ik mijzelf de hele dag op en vervolgens ontlaadde ik in verschillende schokken thuis bij manlief of in de supermarkt als ik blikjes uit het schap pakte. Oplossing voor mij was dus zorgen dat er thuis geen synthetische vloerbedekking lag (zelfs anti-statische werkte bij mij niet) en ook op mijn werk niet (ging toch van baan veranderen, toevallig). Het waterbed is natuurlijk van synthetisch materiaal, dus dan kun je je zelf gemakkelijk opladen. Het andersom doen van de stekker in het stopcontact maakt niet uit, want op een stopcontact staat wisselstroom (+ en - wisselen ca 50 keer per seconde om). Ook de aarding maakt niet uit. De aarding van een stopcontact wordt wel vaak verward met het 'aarden' van jezelf als je statisch geladen bent (volgens de wikipedia).
Argh ik heb dit ook heel vaak en word er letterlijk KNETTER gek van! Voorheen had ik het minder heftig maar ik heb nu sinds 4 jaar een hele stellage met schroeven in mijn rug en sindsdien is het veel erger geworden. Ik krijg schokken van de kraan, deurklinken, de katten, mn fleecekleed en ga zo maar door. En dan is het niet een kort schokje zoals voorheen, maar eentje die door mn hele arm nog naschokt, heel vervelend en ik weet niet meer wat ik moet doen om er vanaf te komen. In de winter is het altijd veel erger omdat het dan droger in huis is dus heb ik een luchtbevochtiger in huis gehaald, dit leek wel iets te schelen maar nog kreeg ik regelmatig op mn sodemietje! Nu geef ik eerst een aai over de deur voor ik de klink vastpak, lijk wel iemand met een hele vreemde tik zo! Iemand nog tips? We hebben geen vloerbedekking maar laminaat
@ stella0610: dat is niet waar het nu over gaat, geloof ik. Dat wat je beschrijft heb ik op het ogenblik als Ilana van zo´n plastik glijbaan gaat en ik haar aan het eind toch liever wel op wil vangen als ze iets te onstuimig is, maar eigenlijk niet durf, omdat ik "chicken" ben voor die schokken (dat was een lange zin, pfff). Dat contante rubberen gevoel voelt anders aan en heb ik alleen in de winter met onze elektrische onderdekens. De stroom "lekt" dan uit die deken door mijn lichaam heen als ik mijn man aai.
Dat trillerige stroom-gevoel in je vingertoppen herken ik! Moet je er eens op letten; dan heeft hij of zij een elektrisch apparaat vast. Het viel mij op als ik bijvoorbeeld mijn laptop op schoot heb, of als één van ons tweeen in het waterbed staat, en de ander ernaast. Waarschijnlijk een heel klein beetje stroom van het apparaat.
Wij hebben het altijd als één van ons een electrisch apparaat aanraakt (dus idd waterbed, laptop etc.)
Ik heb het ook, maar dan niet op de lieve ik voel een beetje trillen manier, maar op de ik krijg een mep dat ik me dood schrik manier... Regelmatig hoor je het echt knetteren en zie je een blauw flits. Fijn hoor! Schrik me lam altijd. Rot statische energie.
Dat is echt bizar. Ik geloofde er eigenlijk helemaal niks van, maar net zat ik met m'n laptop op schoot, aaide Damien over z'n wangetje, hadden we het weer! Ik zet m'n laptop naast me op de bank, aai nog een keer over z'n wangetje, NIKS AAN DE HAND! Toen ik m'n laptop weer pakte was het weer terug! Ik vind het best een eng idee dat m'n laptop mij dus eigenlijk een soort onder stroom zet
DAMESSS ik heb het uitgevonden!!!!!!!! het is mn electrische deken.. ARGGHHHHHHHH HELPPPPP gister voelde we het weer in bed, en ik kreeg ineens een ingeving, deed mijn electrische deken uit en weg was het, en weer aan, en ik voelde het weer.. en nu vind ik het ENG ben 23 weken zwanger en heb zoiets van, kan dit geen kwaad voor de beeb? Heb last van erge BI, dus die deken is echt een genot voor me.... weet iemand dit?