Doorwerken tot 6 of 4 weken...?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Mama092013, 18 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama092013

Mama092013 Fanatiek lid

23 feb 2013
    1.276
    17
    38
    Vrouw
    Ik werk in de gehandicaptenzorg.
    Brabant
    Hallo allemaal,

Ik probeer me een beetje voor te bereiden op mijn verlof ( ja, is nog ver weg).
    Maar ik vraag me af wanneer je moet doorgeven tot wanneer je wilt/kunt blijven werken.
    Ik zou in eerste instantie zeggen tot 4 weken, als dit te doen is. Dan ben ik daarna langer thuis.
    Maar met 6 weken stoppen is ook wel weer lekker, heb je toch nog even de tijd om van de laatste weken te genieten voor het allemaal anders wordt.
    Pfff.. Ik vind het toch best lastig.

Iemand misschien tips of ervaringen?

2. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

9 jan 2010
    3.656
    0
    36
    Allereerst van harte gefeliciteerd.
    Wat je wilt zult je toch echt zelf moeten bepalen. Ik weet niet wat voor werk je doet, maar daar moet je ook naar kijken. Hoe goed kun je straks je werk doen. En ligt er ook wel aan of je fulltime/parttime werkt.
    Overleg met je werkgever. Als je bijvoorbeeld straks kiest voor 4 weken, en je zwangerschaps wordt halverwege zwaarder en je wilt toch graag met 6 weken met verlof dan kan dat best geregeld worden.!

3. Mama092013

Mama092013 Fanatiek lid

23 feb 2013
    1.276
    17
    38
    Vrouw
    Brabant
    Ik werk fulltime in de gehandicaptenzorg, met senioren, en sta dus ook in de zorg. Dus dit kan soms best pittig zijn.

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Dan zou ik toch overwegen om 6 weken van te voren met verlof te gaan hoor. De zorg is toch behoorlijk zwaar, ook al zonder dat je zwanger bent... laat staan wanneer je wel zwanger bent.

Bij de oudste werkte ik ook nog fulltime 36 uur, kantoorbaan... dus 4 weken van te voren met verlof gegaan. Bij de tweede werkte ik nog altijd 32 uur en heb 4 weken tevoren verlof genomen en daarvoor nog 2 weken vakantie geplakt... zodat ik aan de achterkant nog altijd die 12 weken had.

Dus wanneer jij het idee hebt dat je te weinig hebt aan die 10 weken bevallingsverlof, dan zou je kunnen overwegen nog een paar weken vakantie op te nemen.

5. Mama092013

Mama092013 Fanatiek lid

23 feb 2013
    1.276
    17
    38
    Vrouw
    Brabant
    Oh dat is natuurlijk ook nog een idee.. Stom dat ik daar niet aan heb gedacht! Ik plak er gewoon vakantie achteraan! Dan kan ik toch nog wat langer thuisblijven...

6. Schaapje05

Schaapje05 Bekend lid

16 jan 2012
    528
    0
    0
    Overijssel
    Hier ook in de zorg maar stop 6 weken van tevoren en neem na de 10 weken verlof nog 4 weken vakantie op dus ben na de bevalling lekker nog 14 weken thuis.

Sowieso prima 'gepland' hier, eind meid met verlof en half oktober pas weer beginnen, hihi heerlijk de hele zomer thuis!

7. lydia1986

lydia1986 VIP lid

16 aug 2009
    22.737
    2
    38
    Vrouw
    pm'er kinderdagverblijf
    uden -> NB
    Is maar net hoe het met je gaat..

8. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.922
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    In de zorg lijkt me idd zwaar. Wat je echter ook kunt doen is aangeven dat je tot 4 weken wilt, en als blijkt dat je dat toch niet trekt, dan meld je je vanaf 6 weken van te voren ziek. In dat geval wordt je verlof automatisch omgezet naar 6 weken van te voren.

9. jols

jols Bekend lid

26 dec 2012
    681
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zo heb ik het ook geregeld. Ik werk in principe door tot 4 weken mocht ik het niet redden dan ga ik 6 week van te voren stoppen. In principe een prima regeling maar dat betekent dat ik inclusief deze week nog 8 weken moet werken. Ik merk echter dat mijn motivatie flink daalt, ik heb steeds minder zin om te werken. Ik probeer nu gewoon door te zetten wetende dat ik dan na de bevalling extra tijd heb met m'n kindje. Het is goed dus voor jezelf goed om te bedenken hoeveel tijd je nog thuis wil hebben voor je bevalling ( je kindje kan natuurlijk ook eerder komen dan exact na 40 weken)

10. zustertje

zustertje Niet meer actief

Ik werk in de thuiszorg en heb tot 36 weken volledig gewerkt op een duur werd het zwaarder maar zeker goed vol te houden.
    Heb er geen spijt van gehad wel snel daarna bevallen... met 38 weken :)

11. Mama092013

Mama092013 Fanatiek lid

23 feb 2013
    1.276
    17
    38
    Vrouw
    Brabant
    Ja, het is misschien ook nog wel ver weg voor mij, maar probeer me een beetje een soort van planning te geven zodat ik weet dat alles is geregeld.. Ofja, is soort van geruststelling denk ik. Ik denk dat het best slim is om idd van 4 weken uit te gaan, dan kunnen het er altijd nog 6 worden.. Beter dan andersom, dan zal niet zo makkelijk gaan. En misschien houd ik het niet vol, dat kan ik nu natuurlijk nog niet zeggen.. Ach ja, ik zal eens gaan buurten met mijn leidinggevende..

12. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Heb een kantoorbaan maar wel een hele drukke met veel verantwoordelijkheid. Bij de oudste tot 4 weken vantevoren gewerkt (40 uur), ik vloog tegen de muur op van verveling voor de bevalling (moest ff wennen aan niet werken, hahaha) en 4 weken was lang genoeg om nog even te genieten, alleen te zijn etc etc en qua werk ging dat nog prima. Nu werk ik 36 uur enga weer door tot 4 weken, tenzij het niet gaat om enige reden maar daar ziet het niet naar uit.
    En inderdaad, reden is meer tijd met de baby! Vakantie is niet echt een optie (vind ik zelf hoor), de ervaring van de vorige keer leert dat ik 16 weken thuis wel genoeg vind plus dat en langere afwezigheid van mij niet echt gewenst is vanwege taken die anderen er dan bij moeten doen. Ben wel van plan verderop in het jaar nog een paar weken vakantie te nemen.

13. Ranu

Ranu Actief lid

23 aug 2012
    339
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dat is natuurlijk iets wat je zelf moet bepalen. Ik zou ook kijken naar je 'klachten' en hoeveel je aankan. In de zorg lijkt me wel zwaar om tot de einde door te gaan. Ik heb zelf ook gekozen voor 4 weken, omdat ik daarna lekker lang thuis kan blijven, en heb ook nog paar weken vakantie aan vastgeplakt. Ik moet nog 2 en een halve dag. Maar de afgelopen twee weken was wel heel zwaar en vermoeiend voor mij en had ik echt wel spijt dat ik niet voor de 6 weken was gegaan. Ik had wel kunnen aangeven dat ik toch eerder wilde stoppen, maar dat ik achteraf langer met de kleine thuis kan blijven vond ik veel aantrekkelijker. Dus heb het toch maar volgehouden :D.

14. Mama092013

Mama092013 Fanatiek lid

23 feb 2013
    1.276
    17
    38
    Vrouw
    Brabant
    Ja, het zal inderdaad schelen dat ik fysiek natuurlijk nogal moet 'presteren' in mijn werk. Dat scheelt wel met een kantoorbaan (niet beledigend bedoeld hoor!)
    Ik ga in ieder geval wel vragen naar de mogelijkheden om vakantiedagen te gebruiken na mijn verlof, dan kan ik toch nog wat langer thuisblijven.
    Ik had mijn zomervakantie al gepland staan, en die valt nu precies in dezelfde week als mijn verlof begint. Ik kan mijn weken vakantie dus opsparen en na het verlof inzetten... Tenminste dat wil ik dan proberen.

15. sheep82

sheep82 Actief lid

12 jun 2012
    152
    0
    0
    Hoi,
    Ik dacht ook 4 weken van te voren te stoppen. Zodat ik ook het meest tijd achteraf had. Had dit ook zo doorgegeven. Maar ik denk dat het rond de 30 weken was dat ik dacht ho. Waarom wil ik dit zo graag? Het gaat helemaal niet! Moet ook best een stuk met openbaarvervoer, maar niet zo'n hele zware fysieke baan. Dus toen heb ik het aangepast. En nog lekker wat weken ouderschapsverlof en vrij genomen na de bevalling.
    Dit is nu weer mijn voornemen. Niet no matter what proberen voor die 4 weken te gaan.

16. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zwanger zijn van een prachtig meisje!
    Zuid-Holland
    Ik wou eerst ook echt voor de 4 weken gaan, maar weet nu al dat ik voor de 6 weken ga.
    Ik heb nu al bekken/rug klachten en ben bang dat het niet over gaat en dus alleen maar erger word. Ik werk ook in de zorg en dat is normaal al pittig, maar nu met die pijn helemaal.
    Dus ik hoop het gewoon goed vol te houden.
    En ik heb vakantie opgespaard, en dat neem ik dan na mijn verlof op als dat kan.
    Dus dan ben ik vanaf half augustus vrij en dan wil ik pas in januari 2014 weer beginnen. ;)
    Klinkt heerlijk... maar weet nu al dat ik die rust ook echt nodig ga hebben.

17. Mama092013

Mama092013 Fanatiek lid

23 feb 2013
    1.276
    17
    38
    Vrouw
    Brabant
    @charise, wat leuk dan zij we in dezelfde week uitgerekend, ik ben namelijk de 25e aan de beurt :p
    Ik vind dit toch ook wel aantrekkelijk klinken. Halverwege augustus met verlof, en dan in 2014 weer beginnen ;)
    Ik ben steeds meer geneigd om het ook zo te gaan regelen haha..

18. Baboes

Baboes Actief lid

26 jan 2013
    252
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik werk ook in de gehandicaptenzorg.
    Naast je vakantieuren bouw je ook elk jaar nog PBL uren op. Die kan je ook na je verlof nog inzetten.
    Ik werk op een lichamelijk best zware groep en ben nu al niet meer volledig aan het werk hierdoor. Automatisch dus 6 weken voor uitgerekende datum met verlof. Ik wil mijn vakantiedagen er achteraan plakken (zo'n 3,5 week) en daarna half weer terug komen en mijn contract opvullen met die PBL uren. Ik ben dan wel weer lekker onder de mensen, maar hoef nog niet volle bak aan de slag.
    Vanaf januari wil ik dan iets minder gaan werken. Het verschil in salaris van 80% naar 67% is net zo veel als 1 dag dagverblijf per week. Lijkt me wel lekker dus.

19. Mama092013

Mama092013 Fanatiek lid

23 feb 2013
    1.276
    17
    38
    Vrouw
    Brabant
    Ja klopt Baboes, ik heb ook nog pbl uren.. Ik ben benieuwd wat ik er allemaal mee kan gaan doen na mijn verlof.
    Moet ook nog even uitzoeken met opvang en dergelijke, daar heb ik me eigenlijk nog niet in verdiept..
    In principe blijf ik fulltime werken, aangezien mijn man sinds kort geen baan meer heeft. Hopelijk wel weer snel natuurlijk, maja dat is wel erg lastig op het moment met die banencrisis.
    Vandaar dat ik zal (moeten) blijven werken, en mijn man parttime wil werken en gedeeltelijk thuis kan zijn bij de kleine. Ik heb een vaste aanstelling, dus lijkt dit voor ons nu de beste oplossing.

20. Misstiara5

Misstiara5 Actief lid

29 sep 2012
    436
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb 4 weken gedaan en en daar ook blij mee. Heb daarvoor nog wel 2 vrije dagen opgenomen. Dat was wel lekker.
    Daarnaast heb ik een keizersnede gehad. Ik begin nu as weer een beetje mijn oude ik te worden(ik zit in week 10). Ik ben ook erg blij dat ik nog 2 weken vakantie extra aan heb geplakt, anders zou ik nu al bijna moeten beginnen. Met Eem keizersnede gaat ales wat langzamer qua herstel. En e weet niet of e bijv een spoedkeizersnede krijgt.

Deel Deze Pagina