Als je 112 belt...

Discussie in 'De lounge' gestart door dochters, 16 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dochters

dochters Fanatiek lid

11 jul 2013
    4.894
    15
    38
    Vrouw
    Ik heb een misschien wat domme/ rare vraag.

Ik kijk regelmatig om 20:00 uur op RTL5 naar 112 noodoproepen. Dan zijn echte slachtoffers van een misdrijf of ongeval aan het woord en word er ondertussen een reconstructie gegeven van de gebeurtenis. Op het moment dat er gebeld word met 112, dan hoor je de telefoniste zeggen: "Wat wilt u dat we sturen? Politie, brandweer of ambulance?" Er word dan helemaal niks gevraagd over de locatie. Er word alleen gezegd: "Er komt direct een ambulance".

Zelf heb ik gelukkig nog nooit 112 hoeven bellen en ken ook zo niemand uit mijn omgeving die dat heeft gedaan (of ze lopen er niet mee te koop). Maar als je belt, weten ze dan automatisch waar je vandaan belt dmv satelieten of zo? Of moet je wel exact melden waar je bent?
    Want stel, je zit in de middle of nowhere en je hebt geen idee over een straat waar je op dat moment bent, en ze gaan je vragen waar je bent... Dan zou er helemaal geen hulp kunnen komen.

Hebben jullie weleens 112 gebeld (verhalen hierover mag je ook vertellen) en dan het antwoord op mijn vraag: weten ze automatisch waar je bent als je belt?

2. snoeppapiertje

snoeppapiertje Bekend lid

24 feb 2014
    582
    0
    0
    Als je een vaste lijn hebt bel je direct naar het juiste meldkamer. Bel je mobiel krijg je eerst de landelijke.
    Dan moet je melden in welke omgeving je bent.
    Dan vragen ze wat je nodig hebt, en wat er aan de hand is.
    En vervolgens waar je bent.

In ernstige gevallen houden ze je aan de lijn. zodat ze jou rustig kunnen houden en evt kunnen begeleiden met handelen.
    Dan komt de hulpdienst intussen ook naar je toe en hangen ze op als zij er zijn.
    Denk dat ze dat niet uitzenden vanwege privacy!

3. Sammelskee

Sammelskee Bekend lid

16 jan 2013
    543
    1
    18
    Roosendaal
    Ik heb zelf nog nooit 112 hoeven bellen, maar mijn vriend en ouders wel eens. Je moet dan zelf aangeven waar je bent. Zo ver ik weet weten ze dat niet vanzelf.
    Mocht je in de middle of nowhere zitten kunnen ze het misschien traceren via gps signalen ofzo..

4. Salsera

Salsera Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.199
    178
    63
    NULL
    NULL
    Als je met je huistelefoon belt dan wordt het volgens mij wel doorgegeven. Als je met je mobiele telefoon belt dan moet je het zelf doorgeven, dan moet je sowieso al gelijk doorgeven vanuit welke regio je belt. Maar ik vraag me ook weleens af hoe dat moet als je niet goed weet waar je bent.

5. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    Ligt eraan of je met vast of mobiel toetel belt. Met vast toestel weten ze jou te vinden, met mobiel niet. Daarom is het handig om als je 112 belt je vaste lijn te gebruiken.

6. snoeppapiertje

snoeppapiertje Bekend lid

24 feb 2014
    582
    0
    0
    Als je met de vaste lijn belt weten ze ook niet altijd het straat en huisnummer.
    en misschien bel je wel voor de overkant, of een brand die je achter je ziet? Dus ze vragen altijd waar ze moeten zijn!

Zelf diverse malen 09008844 gebeld (geschaarde aanhanger, hond van de achterburen op het dak, overlast van jongeren in de straat)
    En 2 keer 112. Beide keren voor situaties op het werk waar ik niet over uit kan wijden hier.

7. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik belde in januari met mijn mobiel. Ik vroeg om een een ambulance en politie, want hij was al dood.
    Toen vroegen ze het adres ( het was onze buurman ), en daar moest ik echt even goed over nadenken. Ik was echt alles kwijt.
    Maar uiteindelijk lukte het wel.
    En binnen 2 minuten was er iemand van dat hartslag gebeuren, de ambulance was er pas na 15 minuten.

8. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Ik heb meerdere malen in mijn leven 112 gebeld, zowel met mobiel als een vaste lijn, en er word wel degelijk een locatie gevraagd (ook via een vaste lijn).
    Met mobiel ook, toen mijn 2 kinderen zo hard op de straat waren geklapt dat het bloeden ook heftig was en omdat er 1 jong kind bij zat is er een ambu gekomen, maar ze konden het niet vinden omdat het op een lang fietspad gebeurd was en ze de tunnel niet door konden vanwege de hoogte.

Op tv zenden ze ook een hoop niet uit.
    Ze vragen ook wat het beeld is van het ongeval/incident.

9. dochters

dochters Fanatiek lid

11 jul 2013
    4.894
    15
    38
    Vrouw
    Ok, daar was ik altijd zo benieuwd naar.

Ik hoop uiteraard dat ik dit nummer nooit hoef te bellen, maar het zijn toch handige dingen om te weten.

Ik geloof dat ik er ook weleens een droom over heb gehad, dat ik hulp voor iemand nodig had, de locatie niet wist en dat er zo ook geen hulp kon komen.

10. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.162
    8.145
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ja, dat kan.

Ze vragen eerst waar je bent. Als je dat niet weet moet je de omgeving omschrijven. Centralisten kunnen telefoontjes traceren, echter is dat tegenwoordig nog niet heel nauwkeurig en kan soms wel tot 300 meter afwijken plus dat het erg lang duurt voordat de telefoon getraceerd is. Daarom is het belangrijk om te vertellen hoe alles eruit ziet om je heen.

Overigens vragen niet alle centralisten hetzelfde behalve dat iedereen vraagt naar de locatie van het feit.

11. Zolief

Zolief Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.413
    44
    48
    Onderin Nederland
    Mij werd gevraagd wat ik wilde hebben, ambu, politie, brandweer?
    Daarna postcode.
    Toen werd ik doorverbonden met meldkamer hier.
    Die vroegen weer eerst het adres. ik was helemaal in paniek en in tranen dus het was best lastig rustig na te denken en te antwoorden. Opeens ben je het kwijt. Daarna vroegen ze wat er aan de hand was. Hoe het eruit zag en hoe mn baby reageerde.
    Ze bleven doordat ik huilend en niet uit mn woorden kwam zo lang mogelijk aan de lijn. Steeds vragen stellen en mij gerust stellen dat ze onderweg waren.
    Ik hoorde al snel de ambu komen aan de sirene.

12. Survivor

Survivor Bekend lid

23 okt 2011
    749
    8
    18
    Kokkin, knuffelaar, wasvrouw, schoonmaakster.. Mam
    Flevoland
    Ik moest toendertijd (2009)(vaste lijn) inderdaad ook aangeven waar ik voor belde en wat het adres was waar ze naartoe moesten. Had makkelijk geweest als ze dat hadden kunnen zien, want op een moment van paniek ben je meer bezig met de persoon in kwestie en alle medische gegevens enzovoorts door te geven en is dat adres iets wat wat mij betreft teveel kostbare tijd in beslag neemt.

13. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Hier ook eens 112 gebeld maar kwam inderdaad bij de landelijke meldkamer die me doorverbond met de regionale meldkamer en die vroeg een situatie schets en locatie.

Mijn man heeft ooit eens een ongeval in huis gehad waar een ambulance aan te pas kwam.

14. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.557
    530
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Twee jaar geleden toen mijn partner een hartinfarct had heb ik moeten bellen. Op de één of andere manier was ik heel rustig en gestructureerd bezig en heb de situatie uitgelegd, persoonlijke gegevens, adresgegevens etc doorgegeven. Na het gesprek met 112 mn ouders uit bed gebeld (gebeurde rond half zeven op zondagochtend) en de buren daarna uit bed gebeld ivm opvang van de kinderen. (familie zit op anderhalf uur reizen)

In de driekwart jaar er na hebben we 112 nog 4 maal moeten bellen voor mn partner. Iedere keer werd gevraagd naar de gegevens, maar klaarblijkelijk poppen er wel gegevens over mn partner op... want ze hadden dan aan een half woord wel genoeg.

15. HuiBooBee

HuiBooBee Fanatiek lid

1 feb 2011
    4.355
    72
    48
    We hebben met enige regelmaat de politie gebeld, zowel 112 als 09008844.
    Er werd gevraagd welke locatie je je bevindt en dan wie je spreken wil/gestuurd wil krijgen.
    Van diefstal op een kinderdagverblijf tot een groepje mensen op de snelweg.

Dat laatste was een beetje lastig want ze wisten niet echt welke gemeente ze erop af moesten sturen. :p

16. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.225
    1.296
    113
    Centrum België
    Ik heb een keer gebeld toen er voor mijn ogen op de autostrade een ongeval gebeurde: 2 wagens tegen elkaar door een roekeloos manoeuver van een van de chauffeurs en een vrachtwagen die hen wilde ontwijken reed zo de zijberm naar beneden, tussen de bomen.

Heb toen rijrichting en kilometerpaal doorgegeven. Er waren een heleboel mensen met een mobiel in de hand... Om foto's te nemen! :x
    Mijn identiteit heb ik dan weer niet moeten geven...

17. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Ja wij moesten adres opgeven, en vanwege onze fijne straatnaam moesten we het ook nog eens zeven keer herhalen/spellen. Probeer dat maar rustig en duidelijk te doen terwijl je kindje naar adem ligt te happen.. (Maar kunnen zij ook niets aan doen, natuurlijk. Als we toch konden verhuizen, zucht..)

18. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Ik heb voor mijn dochter gebeld. Ze vroegen kort wat er was en stuurden gelijk een ambulance. Daarna de adresgegevens doorgegeven. Vervolgens vroegen ze details en hielden ze continu aan de praat met vragen tot de ambulance er was. Ik ben toen echt heel goed begeleid door hun en het ambulancepersoneel later ook.
    Dat moest ook wel want ik heb in paniek op de grond liggen huilen. Ze waren heel lief.

19. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Wat vreselijk meis, knuf

20. Joycey

Joycey Niet meer actief

Nou ja, het is al genoemd, maar ze willen het allebei weten. Wanneer je belt met een vast telefoonnummer vragen ze ook gewoon je adres (al sta je ongetwijfeld in het telefoonboek en hebben ze het allang op het scherm staan). Een aantal jaar geleden hebben 4 mensen VOOR MIJ 112 gebeld en ik zelf ook... Dat was wel een beetje vervelend want toen ik mij uiteindelijk meldde werd ik een beetje op een vervelende manier te woord gestaan.

Ik werd aangevallen door een agressieve ex-vriend, die al een halve week geen jointje had gehad, waarbij er sprake was van ernstig lichamelijk geweld. Ik was op dat moment in een chatbox op de computer en ik typte nog net: kan iemand helpen, hij valt me aan... Zowel een familielid als 3 chatters uit die chatbox belden gelijk en tien minuten later liep ik met twee bebloede voeten door glas (waarvan 1 voet gebroken) en in elkaar getrimd door de woonkamer 112 te bellen en deed de telefoniste net alsof ik 'mosterd na de maaltijd' was ofzo. Ze hing niet op, maar ze had wel zoiets van: pffff, spuitelf :D Terwijl ik nota bene het slachtoffer was.

Werkelijk alles in die zaak ging fout. Het politie-optreden, de manier van omgaan met 'het slachtoffer', nazorg, de afhandeling etc. Echt asociaal gewoon. Ze lieten mij met een gebroken voet gewoon mee naar de parkeerplaats achter aan de flat lopen voordat ze mij met de politieauto naar het ziekenhuis brachten. Ze lieten me in het ziekenhuis gewoon aan mijn lot over en nadat het ziekenhuis belden om te vragen wat ze met mij aan moesten, brachten ze mij gewoon weer thuis (op krukken dus) bij de dader in één huis en ging het gewoon nog even een nacht en een dag door; voordat ze hem meenemen voor verhoor. KOEKKOEK. En slachtofferhulp belde overigens pas 8 maanden nadat de zaak was geseponeerd ivm gebrek aan bewijs. Hahahaha.

Gelukkig heb ik die nacht direct de relatie beëindigd en ben ik binnen een paar weken elders gaan wonen, maar het had maar zo een zoveelste krantenkop kunnen zijn. Het ging bij 112 al mis, volgens mij. Ik weet niet wat er verkeerd gegaan is, maar blunder op blunder - alsof iemand expres zat te saboteren.

Deel Deze Pagina