hoe baby 6 maanden optillen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door baby001, 8 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. baby001

baby001 Bekend lid

5 mrt 2015
    897
    18
    18
    Hallo allemaal

Ik vraag me wat af. Ik zie regelmatig dat mensen hun baby onder de oksels optillen. Ik zag het vandaag ook bij het kinderdagverblijf toen ik mijn dochter ophaalde.( ze tilde een jongetje zo op van ongeveer 6/7 maanden)
    Is dit eigenlijk wel oke?

Gr baby001

2. Winddanser

Winddanser Fanatiek lid

2 mrt 2013
    3.295
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je kind zelf zn hoofd goed rechtop kan houden en zn nek sterk genoeg is kan dat prima!

3. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Dat deed ik zo vanaf 3 maanden al wel heel kort, soms werkte dat net even makkelijker. Zolang je maar niet optilt aan de bovenarmpjes, dat kan pas vanaf een jaar en dan het liefst nog zo min mogelijk.

4. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Bedoel je ivm het nekje? Ik pak DL al lang zo op, maar liever doe ik mijn handen om haar middel, dan moet ze wat meer 'meewerken'. Soms pak ik haar ook vast met 1 hand onder haar billen en 1 hand in haar zij, dan gaat ze schuin omhoog. Ook dan moet ze meer mee werken.

Ik vind dat als ik haar oppak in de oksels dat ze zo hangt.

5. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Ik ben een beetje verbaasd over deze vraag, maar ja, onder oksels vastpakken kan prima

6. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.173
    113
    ik ging me even afvragen of ik al maanden iets verkeerd doe?

7. baby001

baby001 Bekend lid

5 mrt 2015
    897
    18
    18
    Hoezo verbaasd? Ik vroeg het me gewoon af omdat het me gewoon af.

ik bedoel trouwens het optillen aan de bovenarmen en oksels zeg maar...

8. Ivystoeter

Ivystoeter Fanatiek lid

4 nov 2013
    1.683
    0
    0
    Cassiere in een supermarkt
    Nieuwegein
    Als ze heel jong zijn is basis bevestigend oppakken het beste heb ik gehoord.
    Dus ook het hoofdje ondersteunen.
    Maar lijkt me dat een baby van 6 maanden zijn of haar hoofdje al goed omhoog kan houden?

9. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ja hoor hier ook al heel snel gewoon onder de okseltjes opgetild, maar hij was ook al snel sterk in zijn nekje.
    Toen hij kleiner was hield ik mijn handen gespreid achter zijn nek/hoofd zegmaar zodat hij in elk geval niet naar achteren kon klappen.
    Maar met 6 maanden lijkt mij dit zeker geen probleem meer.

10. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Aan de bovenarmen lijkt me niet prettig. Onder de oksels is prima, maar dan wel de vingers tegen het lichaam aan zeg maar. Het hoofdje hoeft niet meer ondersteund te worden.

11. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Met 6 maanden lijkt het me geen probleem nee.

In het begin is goede ondersteuning nodig, omdat het lijfje anders veel te hard moet werken en in een soort onnatuurlijke houding komt. Soort van overstrekken.

12. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Ik heb bij babymassage en van de kraamhulp geleerd dat je ze als ze jong zijn basis bevestigend oppakt (dus kontje en nekje ondersteunen) maar vanaf dat zijn nekje stevig is en hij rond rolt til ik hem ook onder zijn oksels op hoor (vanaf 6 maanden)

13. Kenzaaa

Kenzaaa Niet meer actief

Hoe til jij je dochter dan op?

14. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Aan alleen de bovenarmpjes lijkt me niet zo fijn, nee. Oksels prima :)

15. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Alleen aan de armen tillen is niet goed.

Ik zeg dit vrij stellig omdat als je een kind aan zijn of haar armen op tilt al het gewicht van het kind aan de armen komt. 1x zal niet gelijk erg zijn, maar je vergroot de kans op een schouder of elleboog (bij handen of onderarmen optillen) uit de kom. Dit is zeer pijnlijk voor die persoon en moet weer goed gezet worden door een arts.
    Hierom wordt het ook afgeraden om je kindje tussen jou en een andere volwassene aan zijn armpjes te slingeren.

Onder de oksels optillen mag zodra het hoofd goed stabiel gehouden kan worden en het nekje sterk genoeg is.

16. baby001

baby001 Bekend lid

5 mrt 2015
    897
    18
    18
    Ik pak mijn dochter 'rollend' op...dus hou haar romp met beide handen vast zeg maar...rol haar op de zij en til haar dan op... dit doe ik al vanaf de geboorte. Maar heeft ook een reden... kiss gehad en voorkeurshouding dus via fysio dit geleerd.
    Normaal pak ik in het nekje en onder de billen zeg maar...

17. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.146
    23.229
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik til Dafne vaak zat onder de oksels op. Met vingers achter hoofd, hoewel dit al lang niet meer nodig is omdat ze zelf hoofd stabiel houdt. Ik hou haar dan maar paar seconden zo vast natuurlijk, daarna leg ik haar meteen tegen me aan met hand onder kontje en achter nek, of liggend op een arm.

18. Drieka

Drieka Niet meer actief

Dit doe ik ook nadat F. gedronken heeft om hem rechtop tegen mijn schouder te krijgen voor een boertje.
    Verder als ik hem uit de box, reiswieg, maxi-cosi of ledikantje haal altijd met een hand onder zijn nekje en een hand onder zijn kontje.

19. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.146
    23.229
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Maar die paar seconden onder oksels kunnen toch geen kwaad?

20. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Op die leeftijd lijkt me dit geen enkel probleem. Mijn dochter stond toen al bij de tafel. Eigenlijk heb ik haar vanaf het moment dat ze haar nek recht en omhoog kon houden zo opgetild.

Deel Deze Pagina