Hallo! Wij staan momenteel op de wachtlijst voor iui behandeling en willen eigenlijk nog graag lekker een weekendje weg. Nou zijn we alleen bang dat als we nu boeken voor bv over een maand, we net weg zijn als we kunnen starten. Als we de eerste echo (dag 2/3) niet aanwezig kunnen zijn, moeten we dan weer een maand wachten en inmiddels zijn we het wachten goed zat, dus dat risico willen we niet lopen. Weet iemand of het starten van iui (of ivf, lijkt me juridisch gezien vergelijkbaar) reden is om te annuleren? We hebben een annuleringsverzekering. Ben benieuwd of er mensen zijn bij wie dit als geldige reden werd geaccepteerd... Of die werden afgewezen juist. Alvast bedankt!
Voor zover ik weet kan je daarvoor je vakantie niet annuleren. Wij hebben het ervoor en erna altijd gepland. Anders moet je al spuiten meenemen op vakantie. Of dan even een maandje rust inlassen.
Nee, dat is geen geldige reden om je vakantie te annuleren. Je begint bewust aan een behandeling, terwijl je ook een vakantie hebt geboekt. Volgens de verzekeraar ben je je dan dus ook bewust van het feit dat je in de knoei kunt komen. Naar mijn weten zijn alleen ziekte en sterfgevallen van jezelf of een direct familielid geldige redenen.
Dank voor jullie reacties. Ik heb de verzekering gebeld en die zeggen (uiteraard) dat het niet kan. Ik vind het toch vreemd, want het mag dus wel als je een medisch noodzakelijke ingreep moet ondergaan. De vraag is dus of het medisch noodzakelijk is, wat het dus zws niet is. Daarnaast gooien ze het op het feit dat je al weet dat het gaat gebeuren. Zelf vind ik dat in dit geval niet terecht, want je weet dus nooit wanneer je wordt opgeroepen van de wachtlijst. En zelfs als je een indicatie hebt, weet je nooit precies welke dagen je echo of inseminatie hebt. Stel dat je er een jaar op zou moeten staan, zou je nooit op vakantie kunnen. Denk dat als het om een knieoperatie zou gaan, het wel zou mogen. Maar goed, helaas geen positieve ervaringen. Dat wordt dan denk ik maar thuis blijven of een tripje spontaan met de auto. Wel jammer, want heb echt behoefte aan zon!!
Ik snap je redenatie heel goed, hoor. Ik zou precies hetzelfde hebben. Maar helaas denken verzekeraars er anders over. Volgens hen weet je dat zo'n behandeling er aan zit te komen, omdat je op de wachtlijst staat. Dus dan boek je tegen beter weten in. En dan kun je geen aanspraak maken op de annuleringsverzekering, als je na het boeken opgeroepen wordt voor de behandeling. Ik heb twee keer gehad dat ik een weekend en vakantie moest annuleren doordat ik net geopereerd was en onverwacht onder het mes moest. Beide keren moest ik aantonen dat er nog geen sprake was van de ziekte/situatie op het moment van boeken. Dus ook als je op de wachtlijst zou staan van een ander soort operatie, kun je geen aanspraak maken op de annuleringsverzekering, lijkt mij. Dit geldt alleen als het een onverwachte/spoed-operatie is. Als je met vruchtbaarheidsbehandelingen bezig bent, zit je er inderdaad mee dat je nooit van te voren weet wanneer je een IUI of IVF/ICSI hebt, wanneer je voor onderzoeken of echo's moet. Daarom beheerst het zwanger worden je leven ook zo, als je in de mm zit. Voor mijn gevoel heeft ons leven al die jaren stilgestaan. Want je moet toch een hoop laten, omdat het zwanger worden voorgaat. Vaak komt het erop neer dat je een rustpauze van het zwanger worden moet inlassen als je op vakantie wilt, soms kan het niet anders helaas. Succes met alles!
Hi jippie, Bedankt voor je toelichting. Moet zeggen dat ik het wel beter te begrijpen/ accepteren vind nu ik weet dat het voor andere aandoeningen ook zo is. Hoe lastig of flauw ook. Vind dat we met vruchtbaarheidsproblemen al vaak genoeg in het hokje "vrijwillig" geplaatst worden, terwijl dat absoluut niet zo voelt. We moeten ons er maar bij neer leggen, last minute weekendjes zijn ook leuk. Ook voor onze echte/grote vakantie zal het inderdaad een rustpauze worden. Maar omdat we eindelijk echt gaan beginnen, zijn we daar nu eigenlijk nog niet echt aan toe. Ik herken het gevoel dat je leven op pauze staat heel erg. Ook zonder behandelingen moet je al zo veel rekening houden met een eventuele zwangerschap (wij houden eigenlijk van verre exotische reizen die niet erg baby/feutus vriendelijk zijn). En elke keer ook die afweging: gaan we voor safe of gaan we juist voor die laatste reis "nu t nog kan".... Erg dubbel allemaal. Nou ja, eens is het vast raak en is het het allemaal waard geweest. Groetjes!