combi bv en kv niet mogelijk?!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Siesje, 26 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Siesje

Siesje Actief lid

24 jan 2007
    430
    0
    0
    Hi meiden,

Ons kleinste is inmiddels 8,5 maand oud en een heel eigenwijze tut. Ik geef Jenne nog steeds bijna volledig borstvoeding. Op het kdv krijgt ze twee keer per dag een flesje aangeboden, maar heeft daaruit nooit echt veel gedronken: 100cc per keer is echt de max! Om aan de smaak te wennen, is tegenwoordig op het kdv het ene flesje bv en het andere Nutramigen (heeft KMA).
    Thuis accepteert de dame pertinent geen fles. Niet van mij, niet van mijn man, niet van een ander. Om die reden voed ik haar zelf gedurende de dagen dat ik thuis ben (3 dagen). Ze weigert bij bijvoorbeeld mijn man te drinken tot ik thuis ben en de borst aanbied.

Het liefste zou ik zo langzamerhand toe naar ’s nachts en ’s morgens zelf voeden en de rest van de voedingen kv. Ik zie alleen echt niet hoe ik dat voor elkaar moet krijgen, aangezien ze gewoon wacht tot ik wel zelf voed.

In verband met haar KMA ben ik zelf op strikt dieet en dat in combinatie met de twee nachtvoedingen en mijn beperkte vrijheid, maakt dat ik nu toch echt iets wil ondernemen. Begrijp me goed, ik geef met alle liefde bv, maar een combi lijkt onmogelijk.

Heeft een van jullie ook zo’n eigenwijs, waarbij het toch is gelukt om te combineren? En hoe heb je dat dan aangepakt?

2. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Ik kan me voorstellen dat je graag zou gaan combineren. Ik denk helaas dat je met een dubbel probleem zit: een flesweigeraartje en het probleem dat de nutragimen niet erg smakelijk schijnt te zijn.

Ik heb zelf deze problemen niet ondervonden maar misschien helpen deze tips wel (ik weet niet wat je allemaal al geprobeerd hebt dus misschien post ik dingen die je allang hebt geprobeerd).

Het aanbieden in een tuitbeker/rietjesbeker/gewone beker;

Het mengen van de nuramigen met de bv en dan steeds het gehalte nutramigen ophogen als ze het gewend is;

Misschien een verandering van fles, je hebt ook van die breastflow dingen die misschien wel werken.

Ik hoop dat de andere dames meer tips hebben voor je.

3. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Ik begrijp het niet helemaal. Op deze leeftijd heeft je kindje ongeveer 500 ml melk nodig.
    Met een ochtend en avondvoeding en twee nachtvoedingen zit je daar denk ik wel aan. Op de dagen dat je thuis bent tussen de middag nog een keer de borst om je productie op peil te houden lijkt me dan prima? Of wil je echt geen avondvoeding meer geven?
    Anders inderdaad misschien de avondvoeding vervangen door gekolfde melk waarin je steeds meer nutramigen doet en zo ophogen? Zou ook geen flessen meer geven, gewoon uit tuitbeker zonder antilek of uit een beker...
    T lijkt nog ver weg, maar als ze een jaar is heeft ze nog maar 300 ml nodig en kun je dus een deel van de voedingen afbouwen als je dat wilt en dan eet ze de rest dus zelf... Drinkt ze wel water enzo uit een beker?

4. Siesje

Siesje Actief lid

24 jan 2007
    430
    0
    0
    Hi meiden,

Dank voor jullie snelle reactie! Het probleem is op zich de smaak van Nutramigen niet (al is het ontzettend ranzig!), want ze gedraagt zich hetzelfde bij bv als kv. Dat drinkt ze op het kdv wel aardig. Maar zowel daar als thuis verhipt ze het zeker om water, thee, sap of wat dan ook te drinken.
    Een beker gaat echt nog niet, ook met hulp gaat het direct tegen de vlakte. Een fles of tuit (met harde of zachte tuit) geven we haar ook zelf. Speelt ze wat mee, vooral om op te kauwen, maar verder echt niet...
    Voor haar is het borst en niet anders.... Op zich interesseren die nachtvoedingen me niet zo, maar dat ze zo super afhankelijk van mij(n borsten) is, geeft me zo weinig vrijheid. Daarbij vind ik het voor zowel haar als haar verzorgers vervelend als het drinken steeds zo'n drama geeft.

5. Libelle82

Libelle82 VIP lid

26 jun 2008
    5.081
    372
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    Hier waren het ook drama's volledig bv tot 4 maanden, daarna moest ik langzaam afbouwen omdat ik terug aan het werk moest. Het heeft zeker een maand geduurd voor ze zich overgaf aan de fles. Alles geprobeert en inderdaad ze wachtte tot ik thuis kwam en haalde dan de schade in.

Uiteindelijk gewoon doorgezet haar overdag geen bv meer te geven. Ook niet als ik er was,... vond ze niet leuk, maar dronk uiteindelijk wel,... moesten haar dan wel meerdere malen per dag het flesje aanbieden,... Uiteindelijk een flesje van de Hema geworden, de goedkoopste. Flesjes van Avent, van Tommitippee weigerde ze volledig.

Sinds 6 maanden is de bv volledig weg ( ik gaf tot die tijd nog een late voeding , nacht , en vroege voeding ) en drinkt ze netjes uit het flesje.

6. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Hoi,
    Volgens mij krijgt je dochtertje voldoende melkproduct binnen met alleen de borstvoeding, dat is dus 'het punt' niet. Maar je schrijft dat ze weigert te drinken thuis, tenzij jij de borst aanbiedt. En wat gebeurt er dan als je de borst níet aanbiedt? Gaat ze dan niet na enige tijd toch uit fles/beker drinken (of er nou melk in zit of iets anders)?
    Mijn dochter drinkt, net als de jouwe, heel weinig uit de fles of (tuit/rietjes)beker. Aan de borst drinkt ze 's ochtends en 's avonds goed, maar overdag drinkt ze ook aan de borst heel kort/weinig. Als ze volledig uit de fles drinkt (gekolfde melk, diksap, thee, water), drinkt ze nog maar een paar honderd ml. per dag. Ik maakte me daar zorgen om, het is zo weinig.. Maar dochter groeit goed, plast voldoende en ontwikkelt zich goed. Daarom hoef ik me er geen zorgen om te maken volgens onze kinderarts.
    Kortom; kijk eens aan wat er gebeurt als je niet de borst aanbiedt thuis (overdag dan he), het kan zijn dat je dochtertje voldoende heeft aan de ochtend-, avond- en nachtvoedingen qua vocht (en qua melk waarschijnlijk zeker wel), misschien heeft ze niet eens zo'n dorst? De borst biedt ook een lekker plekje om bij mama te liggen he, ik merk aan mijn dochtertje dat ze dat soms belangrijker vindt dan drinken.. Zij drinkt soms tussen acht uur 's ochtends en drie uur 's middags helemaal niets (ze eet dan wel fruit en brood). En 's nachts drinkt ze ook niet.. dus tja..

7. Siesje

Siesje Actief lid

24 jan 2007
    430
    0
    0
    Wat zijn het een eigenwijsjes... Volgens mij is die van mij telepatisch ingesteld ofzo. Vanmiddag (ze had 6.30u en 11.00u gedronken en om 10u fruit gehad) had ik besloten haar een fles aan te bieden en absoluut niet toe te geven ookal dronk ze maar weinig. Resultaat: zo maar 50cc. Vanavond na avondeten gewoon maar fles aangeboden en mevrouw drinkt zomaar 160cc!!!!!! Niet te geloven gewoon.
    Maargoed, we wachten af. Maar ik vind het in ieder geval al ongelovelijk dat ze het ineens van mij accepteert!

8. Macfan

Macfan Niet meer actief

wij zijn hier van 7 voedingen naar 3 borst en 1 a 2 flessen kunstvoeding gegaan met zo een 8.5 maanden

(wel in 1x vanwege het drukke werk met als gevolg voor het eerst weer ongi.)

hier heeft hij nooit de fles willen pakken , en hebben toen deze
    rietjesbeker van nuby geprobeerd en dat gaat supper

hij vind het gewoon erg leuk en om uit het rietje te drinken moet hij de "borst" drink techniek gebruiken en dat gaat supper (klemmen/zuigen)
    mischien heb je er wat aan wij zijn er iig heeeeeeeeeeeel erg mee geholpen en nu met 10,5 maanden geef ik nogsteeds bv :D

9. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Mijn zoontje was ook echt een eigenwijs monster (wat dat betreft ;) )en begon in die periode ook moeilijk te doen over de fles. Water, sap e.d. heeft hij overigens altijd uit een beker gedronken.
    Op een gegeven moment wilde hij wel de fles, maar dan alleen afgekolfde melk en ik had het gehad met kolven en wilde alleen nog 's ochtends en 's avonds voeden. Het was toen wel echt een kwestie van wennen aan de smaak. Ik ben toen gaan mixen en binnen een week was hij overstag.
    Ik ben toen wel heel duidelijk de borst alleen nog op die momenten aan gaan bieden en vrij snel wist hij dat er gewoon niks anders was dan die fles en toen was het goed en dronk hij ook bij mij de fles gewoon goed.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik ben gewoon doorgegaan met borst geven.
    Kind was allergisch, had absoluut geen zin in ander drinken en ik had geen zin in de stress van mijn kind iets dwingen wat hij niet wilden (en waarschijnlijk instinctief weigerde i.v.m. zijn allergie).

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.212
    35.980
    113
    Het lijkt mij erg vervelend als je kindje niet uit een flesje wil drinken, maar zoals ik het nu lees is het toch niet nodig dat het perse gebeurt? Wil ze op die momenten ook geen pap hebben met een lepeltje bijvoorbeeld? En dan 's nachts gewoon wel de borst? Dan ben je vaak toch wel thuis neem ik aan.

De borst weigeren totdat je kindje uit een fles gaat drinken zou mij persoonlijk wat ver gaan.

12. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Moet eerlijk zeggen dat de combinatie bv/friso allergycare hier nooit gelukt is.. Ben uiteindelijk coldturkey overgegaan op de friso allergycare omdat mijn bv echt teveel was teruggelopen en ze hier niet voldoende aan had. Hier was dan ook echt de smaak het probleem, het maakte niet wie het flesje gaf, wel wat erin zat.

Uiteindelijk is ze uit vermoeidheid en honger toch maar die allergycare gaan drinken, maar van harte ging het niet en zou het ook niet zover laten komen wanneer je nog bv kunt geven.

Deel Deze Pagina