Maar goed, dat was je vraag natuurlijk niet. Als je geen borstvoeding wilt geven, dan geef je het gewoon niet. Je zult dan wel stuwing krijgen, maar die pak je aan met witte koolbladeren uit de koelkast (kool bevat een stof die remt en de kou verlicht het ongemak) en met pijnstillers. NIET opbinden of een strakke BH aandoen. Met opbinden vergroot je de kans op afgeknelde melkkanaaltjes, en dus een borstontsteking (zit je niet op te wachten in je kraamweek). Een BH heeft een lichtkolvende werking en met een strakke BH hou je de stuwing langer in stand. Als je echt op knappen staat, kolf dan één keer vlak voor het slapengaan de boel echt helemaal leeg. Met één keer kolven stimuleer je je productie niet, maar je slaapt wel een stuk beter. De melk geef je natuurlijk aan je kind, die krijgt op die manier toch een flinke stoot antistoffen binnen.
om pijn door stuwing te voorkomen is de tip van dirksmama echt het beste: de koolbladeren. Heb het als tip van de kraamverzorgster gekregen en het werkte echt heel goed.
Toen ik stopte met de bv bij mijn oudste heb ik ook op advies van de ha assistente koolbladeren in mijn bh gedaan. Dit hielp echt heel goed. Je kneust ze (vanuit de koelkast) en hup, zo je bh in. Daarnaast moest ik mijn borsten 1x per dag leegkolven (van het CB), doe dit dus niet!! Ik denk dat je vk / ha of lactatiekundige je op het moment wel verder kunnen helpen (als het toch niet helemaal goed gaat). Mijn schoonzusje heeft nu 2 kindjes en geen bv gegeven. Ze heeft amper last gehad van stuwing. Succes!