Obesitas en zwanger?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door , 4 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

Ik val meteen even met de deur in huis... Zijn er vrouwen die net als ik flink te zwaar zijn en toch gewoon zwanger zijn? Ik heb even zitten zoeken maar een topic dat ik hierover vond is al geclosed...

Ik heb zelf een BMI van 44, dit was 49! Ik heb een maagband en ben daarmee 20 kilo kwijt geraakt. Nu een jaar na de operatie ben ik dus zwanger... was beter om te wachten tot ik meer kwijt was geraakt... maar goed het zij zo! We zijn alleen maar super blij dat alles op de natuurlijke manier is gegaan.

Heb me al voorgenomen dat wanneer een verloskundige hier een vervelende opmerking over maakt dat ik meteen me tanden bloot ga leggen haha ;) Zij weet toch niet wat ik er al aan gedaan heb? ;) Ik weet dat ik te dik ben maar ik kies bewust voor een kindje (en mijn man ook!) dus ik ga mij niet de les laten lezen over te dik zijn... heb een jaar in Hilversum gelopen (Obesitaskliniek) ivm natraject van mijn maagband, ik weet ondertussen wel wat wel en niet goed voor me is ;)

2. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Volgens mij gaat het contact met je verloskundige een stuk prettiger verlopen als je er iets onbevangener in stapt ;)
    Ik proef uit jouw berichtje dat je je nu al wapent voor evt. commentaar, dat je er eigenlijk vanuit gaat dat ze commentaar gaat geven, en dat je nu al vast bedenkt hoe je dan gaat reageren.

Ik kan me voorstellen dat dat niet voor niets is, je zult ongetwijfeld een hoop nare reacties van buitenstaanders krijgen/hebben gekregen op je omvang, maar probeer bij een zorgverlener in 1e instantie van het goede uit te gaan....
    Wat je geeft krijg je vaak ook terug ;)

Edit: en natuurlijk gefeliciteerd met je zwangerschap!

3. Niet meer actief

Haha ja dat klopt.... ik heb er heel hard voor gewerkt om die 20 kilo eraf te krijgen.. Dus vandaar dat ik best gepiqueerd ben als iemand een opmerking maakt :rolleyes: Ben eigenlijk best heel lief hoor in het echt hihi
    Maar ik had een oud topic omhoog gehaald en daar zag ik dat de VK een onaardige opmerking erover maakte.. Dat moet ik dus niet hebben ;)

4. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ben het eens met San effe kijken eerst hoe ze reageert DAN PAS wapenen hihi, je legt gewoon je situatie uit maar niet gaan verdedigen (mijn moeder zegt altijd dat doen schuldige mensen) gewoon open en eerlijk erover en goed laten begeleiden want hoe zit dat met maagbandje en zwanger zijn bv,, is even belangrijk, ik denk zoiezo dat je niet bij een VK mag lopen maar naar een gyn moet met zulk extreem overgewicht.. er zijn toch meer complicaties aanwezig (al is het alleen maar de maagband zelf)

5. Niet meer actief

Je hebt gelijk hoor, ik moet denk ik ook via de gyn. Maar goed dat maakt me verder niet uit. Ik heb maandag een gesprek bij de verloskundige (alleen een intake) van daaruit wordt het traject verder bepaald.

6. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Ik weet niet of je al contact hebt gezocht met een verloskundige? Anders zou je bijv. bij je telefonische aanmelding alvast het woordje "maagband" kunnen laten vallen, dat scheelt misschien qua drempel.
    En ik geloof wel dat je in 't echt heel lief bent hoor, maar je post kwam heel verdedigend over, ik zou er bijna bang van worden ;)

7. Niet meer actief

Hihi ja ik zie het voor me dat zo'n verloskundige straks zegt: Goh mevouw u bent wel een beetje te zwaar! :rolleyes:
    Ik zie mezelf dan al reageren van : Oh ja? Nooit wat van gemerkt ;)

8. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    En bedankt... dat was een slok lemon-lime tegen m'n beeldscherm :)

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

He PeetjeKip,

tja, en wat dan nog als de VK tegen je zegt: Goh, mevrouw, ik zie dat u nogal last van overgewicht hebt... Dat is het gewoon het moment om uit te leggen waar je in het hele proces staat?
    Ik ben het met San eens dat je erg verdedigend overkomt en dat zegt mij dat vooral JIJZELF er helemaal nog geen vrede mee hebt... en dus aanvallen zult zien op je gewicht, die zo helemaal niet bedoeld zijn.
    Ik moet zeggen: ik zou het heel erg raar vinden als de VK er niet iets van zou zeggen of ernaar zou vragen... Dat zou wat mij betreft betekenen dat de VK niet goed zorg verleent: een goede VK zal het onderwerp WEL met je bespreken, omdat je overgewicht nu eenmaal complicaties met zich mee kan brengen.

Maar voor de rest zou ik zeggen: ga ervoor, hou een gezond eetpatroon aan (en dan zul je waarschijnlijk alleen nog maar meer afvallen, zelfs tijdens de zwangerschap, wat dus ook helemaal niet erg is, zolang het voortkomt uit een normaal en gezond eetpatroon).
    En gefeliciteerd! :)

10. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Vervelend, maar ik zou idd niet met die instelling naar de verloskundige gaan.
    Ze zal zeker over je overgewicht beginnen. Als jij dan gewoon aangeeft hoe jij erin staan, hoe je er al mee bezig bent geweest en dat je helemaal open staat voor alle tips ed om zo gezond mogelijk deze zwangerschap door te komen, dan zal een professionele verloskundige geen vervelende opmerkingen gaan maken.
    Doet ze dit wel, dan geef je dat aan. Maar niet meteen boos worden of gaan verdedigen.

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Mijn BMI is ook te hoog, maar op het randje: 30, licht overgewicht. Wat de vk wel tegen me heeft gezegd het eerste gesprek is dat ze met 26 weken (dacht ik) de urine wil testen ivm zwangerschapssuiker, dan kan je nl. een groot kind krijgen. Maar momenteel heb ik juist een te laag bloedsuikergehalte, dus ik maak me vooralsnog niet druk!
    Ik snoep trouwens niet; maar eet wel gezonde tussendoortjes ivm met dat lage bloedsuikergehalte. Ben nu 5 kilo aangekomen, dat is teveel vind ik, dus ik moet wel opletten.

12. Kim77

Kim77 Lid

15 sep 2008
    39
    0
    6
    Elsloo
    Hier een BMI van 41. Ben vorige week naar de verloskundige geweest voor een intakegesprek. Pas op het eind van het gesprek gaf zij aan, dat mijn bmi te hoog is, en dat het nodig is dat ook een gyn me onder controle houdt. Omdat ik door de hoge BMI meer kans heb op een groot kind, etc.. Wel gaf ze aan dat ze toch graag mij ook onder controle zou houden, dus gaan we met de gyn het zo afspreken: 1 keer op controle bij de gyn, 1 keer op controle bij de VK. Hopelijk vind de gyn dit ook. Lijkt mij een prima oplossing.
    Ik vond het commentaar van de VK totaal niet vervelend (ik weet ook dat ik veel te zwaar ben....en dat je dan meer risico loopt...). Maar het gaat er natuurlijk wel om hoe het gezegd wordt. Zij was recht door zee, geen gekke dingen. Eerst een fijn gesprek, en op het laatst een opmerking, die goed gemotiveerd was....

o ja ben nu pas 8 weken zwanger....

13. hittepetitje

12 mei 2008
    36
    0
    0
    groepsleerkracht
    Hai meid,

Ik ben ook veel te zwaar. Ik heb een prettig contact met mijn vk, ze zeggen nooit iets onaardigs ofzo.Ze zeggen dat ik keueueurig aankom. Wel suiker geprikt, maar dat moeten sommige slanke vriendinnen ook. Wel is het voor mij nieuw dat ik beneden moet bevallen omdat de amublancebroeders/zusters mij niet mogen tillen ,mocht dat nodig zijn. Ben ik niet zo heel blij mee,moet ik eerlijk zeggen, ziet iedereen een bed beneden staan....weten ze gelijk waarom natuurlijk,niet leuk en confronterend wel.
    Verder nooit problemen met gewicht, maar ik heb wel zin om er iets aan te gaan doen. Knap trouwens van je,dat je zoveel kwijt bent al. Een maagband schijnt geen pretje te zijn.

14. Cindy71

Cindy71 Actief lid

18 jan 2008
    345
    0
    16
    noord-holland
    Ik ben onder controle geweest in het ziekenhuis tijdens mijn zwangerschap en ik heb haast elke afspraak een andere arts gehad en nooit rare opmerkingen gehad over mijn gewicht. (woog in het begin al rond de 105 kilo bij 1.76 groot)

Enige nadeel was dus dat ze door mijn buik niet goed konden voelen hoe de baby groeide, aan de andere kant wel een voordeel voor ons want nu kregen we meerdere groei echo`s. Altijd leuk om je kleine op een echo te zien natuurlijk :)

Voor de rest is de zwangerschap tot week 35 heel goed gegaan. Weinig misselijk geweest, geen last van mijn bekken of rug gehad. En ook amper vocht vast gehouden terwijl ik flink wat warme dagen heb meegemaakt. Dus eigenlijk een hele fijne zwangerschap gehad. Alleen bij week 35 moest ik dus weer op controle en was mijn bloeddruk te hoog en ben ik opgenomen. Toen ik 37 weken en 2 dagen was wilde ze het langzaam op gang gaan brengen met gel , ze zouden daar 7 dagen voor uit trekken. Mijn dochtertje had daar alleen geen zin in en is de dag na gel inbrengen al geboren.

15. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Doen ze bij mijn verloskundige inderdaad standaard met 12 en 30 weken, bij iedereen.

16. Klevkin

Klevkin Bekend lid

26 aug 2008
    659
    1
    0
    Begeleider van zelfstandig wonende l.v.b.ers (24 u
    Friesland
    Mijn BMI is 35, mijn vk heeft alleen gevraagd hoe zwaar ik was voor de zwangerschap en verder is er niet meer naar omgekeken, noch naar gevraagd.

17. Niet meer actief

Oh lieve meiden bedankt voor jullie reacties! Misschien vinden sommigen me niet zo positief, maar dit komt echt voort uit pure onzekerheid... voor mezelf en de baby. Ben vanmiddag naar de huisarts geweest omdat ik mij vreselijk duizelig voel sinds gisteravond. Dat komt door de bloedsomloop van de baby (ben 7,5 weken zwanger) Onderdruk iets te hoog (nervositeit) maar geen enkele reden tot zorgen. Ook ijzergehalte is okee. De HA vertelde mij dat ik gewoon bij de verloskundige terecht kan. De maagband heeft weinig met de hele zwangerschap te maken verder... (maagband is ook geen belemmering om zwanger te mogen worden..) In ieder geval maandag op gesprek bij de VK en hopelijk is dit een goed/lief mens met veel ervaring, dat is dan weer een zorg minder... voel me toch al zo rot nu.

18. BabyPelacani

5 nov 2008
    44
    0
    0
    Service Adviseur
    Helmond
    Ik zit ook ver boven mijn normale gewicht en ook ik maak me zorgen over comentaar van vk, mensen, enz enz. Ik heb heel wat vriendinnen die overgewicht hebben en gezond en wel zijn bevallen van een gezond kindje. Slanke vrouwen hebben net zoveel risico's als wij, ook zij kunnen een zwangerschapsvergifting krijgen, te hoog suiker, etc etc... die kans is wel iets hoger bij ons omdat wij daar wat meer aanleg voor hebben. Maar zolang je gezond leeft en verder weinig last hebt van zulk kwaaltjes kan het alleen maar goed gaan! positief blijven en genieten...de tijd vliegt voorbij! :)

19. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Dat begrijp ik meid dat het onzekerheid is. Gewoon aangeven aan de vk hoe je je volet misschien dat dat voor je werkt.

Geniet van je zwangerschap.

20. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

25 mrt 2008
    1.293
    0
    36
    Ik weeg 108 kilo en ben 165 cm lang. Dit is de tweede zwangerschap met dit gewicht en ik ben in de eerste zwangerschap niets bijgekomen en nu ook nog niet. Voor mijn gevoel heb ik niets laten staan qua eten. Mijn gynaecoloog en, bij de eerste zwangerschap, de verloskundige hebben nooit een opmerking gemaakt over mijn gewicht. Het enige nadeel van mijn overgewicht was dat het zetten van de ruggenprik voor de spoedkeizersnee wat problemen opleverde en je vindt iets moeilijker leuke positiekleding. Verder heb ik een mooie gezonde zoon gekregen die ook niet te zwaar was.

Deel Deze Pagina