Maagband/maagverkleining/gastric bypass

Discussie in 'De lounge' gestart door Pluis81, 20 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Hallo dames,

mijn vriend heeft flink wat overgewicht. (ong. 45 kilo) Hij heeft al allerlei dieeten geprobeerd maar zo snel als dat hij afvalt,zo snel zit het er ook weer terug aan. Hij geeft zelf ook eerlijk toe dat hij het doorzettingsvermogen niet heeft om zich lang aan een dieet te houden. Door zijn overgewicht is hij erg onzeker. Hij durft niet naar het strand of naar een zwemparadijs ofzo,kan nooit eens gewoon een winkel binnenstappen en een shirtje kopen en hij wil ziektes zoals diabetes en hart- en vaatziekten graag voor zijn!

Vorige week is hij bij de huisarts geweest en hij kan misschien in aanmerking komen voor een operatie. Zijn BMI is (helaas natuurlijk) net hoog genoeg. Het gaat dan over het aanbrengen van een maagband,een maagverkleining of een maag bypass operatie. Hoe of wat weten we nog niet precies.
    We wachten nu op een oproep,hij kan dan op gesprek komen.

Nu is mijn vraag: Heeft er iemand ervaring met zo'n ingreep en alles eromheen? Kan bij jezelf zijn maar bijvoorbeeld ook bij je partner,familielid of kennis. Ik wil er graag meer over weten en dan een beetje in "Jip en Janneke taal" want van die sites wordt je ook niet veel wijzer.

Ik hoor het graag! Alvast bedankt!

2. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    mijn schoonzusje heeft een maagband. Die is in 1,5 jaar tijd 80 kilo afgevallen. (woog 155 kilo) en nu 75 kilo. Je kan die maagband in de loop der jaren strakker laten zetten, er zit een kastje onder je huid waar doktoren een soort vloeistof in spuiten om de band strakker te zetten.

Een maagverkleining(bypass) is een behoorlijke operatie. Ik zo het eerst met een maagband proberen, en als dat niet werkt, verder kijken.

3. augurkjes

augurkjes Niet meer actief

Denk dat het beste is eens een ziekenhuis te bellen waar je heen wilt. Die kunnen je veel uitleggen. Bij veel ziekenhuizen is de wachttijd gigantisch groot. Duurt ong 4 tot 8 maanden voordat je een 1ste afspraak heb.

Dan ga je een traject door van ong 3 maanden en krijg je verschillende gespreken, oa dietieste, psycholoog, chirurg enz.. naar aanleiding van die gesprekken en bij eenkomsten enz gaan ze kijken wat het beste bij je pas voor operatie en geven ze adviezen.

Zelf vind ik een maagband niks. Door ervaringen van omgeving enz zal ik daar persoonlijk niet voor kiezen.

Je hebt ook in sommige ziekenhuizen een sleeve. Dat is de mildere operatie dan een gastric bypass. Bij een sleeve verkleinen ze je maag alleen. Bij een gastric bypass doen ze ook nog het 1 en andere met je darmen.

Kortom zal met je vriend gewoon bellen naar een ziekenhuis en op gesprek gaan.

EDIT: sorry zie dat je wacht op afspraak...

hier 2 mensen uit mijn omgeving die een gastric bypass hebben gedaan.1 ervan is 55,5 kilo al kwijt. De ander 25 kilo maar is nog niet zolang terug. EN van allebei zeggen ze ik wou dat ik het 10 jaar eerder had gedaan. Heftige operatie maar ze voelen zich niet meer zo onzeker en veel fijner dan ooit.

4. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik haak hier even op in. ik moet volgende week weer naar de huisarts terug.deze wil dat ik door ga naar het ziekenhuis.

ook voor een van deze procudures meer ik zit met het volgende.
    wij wilden eind dit jaat beginnen voor een kleine. kan die na een van deze ingrepen?

5. moes

moes Fanatiek lid

20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    ik denk dat je vriend er te makkelijk over denkt.
    hij heeft zelf geen discipline om het op eigen houtje vol te houden,
    maar dan kan hij het dus ook niet volhouden als hij een maagband/verkleining oid heeft gehad!
    je hebt dan ook nog steeds discipline nodig!

6. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    @amfy volgens mij het eerste jaar niet

7. Amfy

Amfy Niet meer actief

als dat zo is dan wacht ik nog wel een jaar ;)

8. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Jamaar dan heb je snel een vol gevoel in je maag, waardoor je niet meer kunt eten. Anders moet je denk ik overgeven.

Ik heb ook fors overgewicht maar ik durf zelf eerlijk gezegd niet aan de maagband- maagverkleining of iets dergelijks. Je hoort er niet altijd fijne verhalen over. Zoals dat je meerdere keren per dag kunt spugen, etc... en dat lijkt me niet fijn met mijn overgeeffobie.

9. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    @amfy;

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Moet ik wachten om zwanger te worden na de operatie?[/FONT]
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]We hebben liefst dat je 6 maanden wacht om in verwachting te geraken. Er zijn namelijk veel vrouwen die de eerste 3 maanden van de zwangerschap dagelijks moeten overgeven. Dit is natuurlijk niet gunstig om een recent geopereerde maag te laten herstellen.[/FONT]
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Eenmaal in verwachting na een Gastric Bypass operatie, moet je doen zoals bij elke andere zwangerschap: altijd zorgen voor voldoende vitamine-inname (voornamelijk foliumzuur) en ijzerinname. Verder zijn er geen speciale maatregelen.[/FONT]

vond ik ergens. Geld alleen voor een bypass. Maagverkleing niet want de maag hoeft dan nergens van te herstellen.

10. Amfy

Amfy Niet meer actief

en een bandje dus ook niet. dat scheel weer ik was al aan het zoeken had al zo iets van nou dan wacht ik wel een jaar. (heb nu al zo lang gewacht kan dat jaar en nog wel bij.)

11. moes

moes Fanatiek lid

20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    als je echt zwak in je schoenen staat, dan heeft zo'n operatie echt geen zin.
    want ook al kun je dan maar heel weinig eten,
    als je dan toch ongezonde dingen gaat eten, omdat je geen discipline hebt en het zooooo lekker vind, dan heeft zelfs zo'n operatie echt geen nut!

hier een moeder op school heeft 2 jaar geleden zo'n operatie gehad
    (weet even niet welke) die is daar ruim 50 kilo mee afgevallen,
    daar werd ze natuurlijk enorm om geprezen!
    en nu?
    nu is ze weer net zo zwaar als daarvoor...
    ze kan nog steeds niet veel eten, maar eet wel de hele dag door
    kleine beetjes, vooral erg ongezonde, vette dingen.

12. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Misschien is het dan ook naast de operatie handig om een dietiste in de arm te nemen en op te schrijven wat je elke dag eet. Dan kun je dat samen in de gaten houden. En proberen toch wat meer discipline te krijgen daardoor...

13. Amfy

Amfy Niet meer actief

klopt wel hoor.
    en idd geen frisdrnken meer maar water. geen koek en snoep etc. ook al kun je weinig eten dan nog zul je het gezong moeten houden.

en niet teveel fruit want ook dat zet aan

14. mama van Marit

mama van Marit Niet meer actief

Ze komen een beetje terug van het plaatsen van een maagband. Eerst gaat het vaak wel goed. Je kunt dan maar kleine porties tot je nemen anders komt idd alles er weer uit. Op een gegeven moment went het en eten vele mensen zich door de maagband heen. Zij kunnen dan alsnog weer onder het mes voor een bijpass operatie. Vind het wel jammer dat je vriend voor de makkelijke weg kiest. Hij heeft het dus aan zichzelf te danken dat hij zo dik is. Eigenlijk zou hij ook de dicipline moeten hebben om zelf af te vallen.
    Verder is voor iemand met overgewicht een opratie vaak zwaar en kleven er meer risico's aan.
    Laat je goed informeren over de verschillende mogelijkheden.

15. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Ik heb in 2003 een maagverkleining laten doen en ik ben daar in eerste instantie best wel mee afgevallen, maar naar verloop van tijd kon ik bijna niks meer eten. Geen groente, geen fruit, geen vlees, maar wel chocolade, koekjes, chipjes enz. Ik ben toen terug geweest naar de arts en die verwees mij door naar een nieuwe arts in Veldhoven en die gaf aan dat dat het grote nadeel van een maagverkleining is. Na enige tijd gaat het gat tussen je maaghelften versmallen en kan er bijna niks meer doorheen. Alleen voeding wat dus heel snel uit elkaar valt, bv snoepgoed. Met deze maagverkleining moest ik op 1 dag minimaal 1 keer overgeven.

In september 2008 heeft hij een gastric bypass bij mij gedaan en ik zou willen dat dat in 2003 al gedaan was. Ik heb sindsdien niet 1 keer meer overgegeven, maar ik had het geluk dat ik ook niet tijdens mijn zwangerschap hoefde.

En tuurlijk moet je wel opletten met wat je eet. Genoeg groente, genoeg fruit, niet te vet en niet te veel suiker. Overigens kan je bij de bypass wel dumpings krijgen (misselijkheid, diarree of vermoeidheid door het eten van te vet voedsel).

Amfy, ik ben dus zwanger geworden nadat ik 1 maand geopereerd was. Geen problemen gehad. Ik had meer problemen met de eerste 2 zwangerschappen toen ik allang die maagverkleining had laten doen, puur omdat ik niet voldoende gezond kon eten en heel vaak moest overgeven.

16. Romana

Romana Actief lid

1 jun 2010
    443
    0
    0
    Zowel mijn vriendin als mijn tante hebben maagverkleining laten doen. Tante in maart vorig jaar en vriendin vorig jaar mei.

Vriendin: heel veel complicatie gekregen, alles wat mis kon gaan was bij haar mis gegaan. Ze was flink ziek en heeft lang in het ziekenhuis gelegen. Inmiddels is ze afgelopen maandag bevallen van een zoontje. Een paar maanden na de operatie is ze dus zwanger geraakt en verder daar geen problemen mee gehad.
    Verder eet ze weinig, maar dat wat ze eet is idd wat sjorsje zegt 'slechte dingen', en de 'goede dingen'' kon ze gewoon niet eten.
    Ze is van 130 kilo naar 90 gegaan, en daarna weer naar 102 door de zwangerschap.

Tante: na de operatie geen problemen gehad. Kon ook geen gezonde dingen eten, en leefde van chips, koek en snoep.
    Ze is nu 1.5 jaar later van 136 kilo naar 75 kilo gegaan. Heeft recent liposuctie gedaan en ze is gelukkiger als ooit tevoren.

Het nadeel van het vele afvallen is wel dat je heel veel vel overhoud!!! Volgens mij 1.5 jaar na de maagverkleining kom je in aanraking voor zo'n reconstructie (wat een woord) volgens mij heet het anders. Weet niet hoe dat met verzekering zit trouwens...

17. vonnie73

vonnie73 Fanatiek lid

22 aug 2008
    1.898
    0
    36
    in un schwon huiske
    Als het goed gaat krijg ik in november een maagverkleining. Het is niet de bedoeling dat je gaat overgeven. Wat belangrijk is dat je een kundige chirurg zoekt die veel ervaring heeft! Op deze site kun je veel informatie vinden.
    www.wlsinfo.nl

Maagband moet je niet laten doen, het resultaat is niet goed te noemen en de kans op complicaties is erg groot. Maagverkleing is ook maar een hulpmiddel en geen oplossing. Mocht je na de maagverkleining toch weer aan gaan komen na een jaar dan kun je idd kiezen voor een bypass.
    Tip: ga heel veel lezen, vooral je vriend!
    succes

18. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Ik heb sinds anderhalf jaar een Gastric Bypass en ben er ruim 50kg mee afgevallen. Ik wil er nog een 5 a 10 afhebben, maar sta al een paar maanden op een plateau. Maar ben al heel happy hoe ik nu ben. M'n BMI was 45 en nu 29.

Ik dacht het zelfde als een van mijn voorgangsters, als hij geen discipline heeft heb je ook met zo'n operatie een probleem. Ook dan blijft het hard werken en opletten enzo, het is geen kwestie van 'dat doen we even', want veel 'leken' denken. Lekker makkelijk zeg maar. Want je wordt wel beperkt in hoeveelheden, maar niet in wat je eet. Vooral met een maagband kan je dr nog genoeg doorheen snoepen. Met een GBP wat minder omdat je dan kans loopt op dumpings. En het voor de lange termijn gewoon erg slecht voor je maag enzo is, vetten en suikers zijn echt uit den boze.

Ik zou zelf nooit een maagband overwegen, ik ben heel bewust voor de GBP gegaan en heb er geen spijt van gehad.

19. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Overigens is het advies mbt alle ingrepen om zeker het eerste jaar niet zwanger te raken. Als je aan t afvallen bent kom je gewoon heel veel voedingstoffen tekort en dat is niet goed voor je baby. Natuurlijk zijn er gevallen waarin het wel goed gaat, maar je moet het risico gewoon niet willen nemen.

20. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Er zijn genoeg succesverhalen van de maagband maar er is ook een keerzijde.

7 jaar geleden heb ik een maagband gehad.
    Ik woog 105 kg en viel in een jaar tijd af naar 75 kilo.
    Tussendoor werd ik een paar keer opgenomen met maagbledingen,uitdrogingsgevaar etc.
    Wanneer mijn maag geïrriteerd was door een keer niet goed kauwen,te strak afgesteld dan ging het mis.

Tijdens mij zwnagerscha kwam mijn mgaa in de knel door de groei van de baby,mijn maag kwam onder druk te staan en die druk kon er niet af.
    De kleine werd met 36 weken geboren en ik met hoge koorts doordat mijn maag ontstoken was.
    3 dagen na de bevalling moesgt ik met spoed naar Belgie om de band te laten verwijderen.ze zijn 3,5 uur beziggeweest,ik had zelfs al afscheid genomen van mijn man en dochtertje.

Ik was wanhopig toen ik dat ding wilde zetten..wou niet meer zo dik leven,ze hadden me hem nooit mogen geven.
    Toen ik 30 kg afgevallen was,was ik nog net zo onzeker als toen ik dik was...het moet tussen je oren goed zitten,je probleem is er niet weg mee.
    Ik heb nu nog vaak last van mijn schouder,ik heb littekenweefsel wat tegen mijn middenrif drukt,wat doorstroomt naar mijn schouder.

nu,jaren later weeg ik zelfs 109 kilo.
    Ik ben al aardig lang stabiel op gewicht,sport 3 keer in de week omdat ik het zo lekker vind en ben best wel zelfverzekerd...ik ben meer happy dan toen met 75 kilo.

Deel Deze Pagina