Als je mocht kiezen?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Moekje, 6 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Zeker weten een natuurlijke bevalling. Er is niks mooiers dan na het harde werken eindelijk je kindje op je buik te hebben. Vond het zo een mooie ervaring

2. debke83

debke83 Fanatiek lid

24 jun 2008
    3.588
    0
    36
    Beek-Limburg
    Ik heb het beide mogen meemaken.
    De eerste is op natuurlijke wijze geboren en de tweede met een keizersnede.
    Het is me beide heel erg meegevallen, maar als ik mag kiezen dan zeker de natuurlijke bevalling!!!

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik ben sowieso niet zo voor "onnodig snijden in een gezond lichaam"... dus ook hier "gewoon" natuurlijk bevallen.

Al is het in bepaalde landen heel normaal hoor, in Brazilië doen ze standaard keizersnedes.... omdat de vrouw niet hoeft te "lijden"

4. cc93

cc93 Bekend lid

10 okt 2010
    996
    2
    18
    Oh? Dan zal dat misschien verschillen per "geval" of zo? Of misschien hadden diegene waar ik dat van hoorde een complicatie?

5. Lizzy1986

Lizzy1986 Fanatiek lid

22 feb 2011
    4.230
    28
    48
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Ik zou kiezen voor een gewone bevalling... Tis toch waar je voor "gemaakt" bent :p En het lijkt me zo ontzettend bijzonder om mee te maken.. Hopelijk duurt het niet te lang meer :D

6. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Natuurlijke bevalling.
    - KS kan niet thuis, in je eigen vertrouwde omgeving
    - Herstel na een KS is vele malen langer. Helemaal onhandig als je al kinderen hebt rondlopen.
    - KS is en blijft een operatie, met de daarbij behorende standaard risico's
    - Bij een natuurlijke bevalling (behalve inleiding) komt het kindje wanneer het er klaar voor is. Bij een geplande bevalling kan het zijn dat dit niet het geval is (schijnbaar hebben kindjes die via een KS zijn geboren meer kans op longproblemen)
    - Natuurlijke bevalling heeft ook nut: Juist doordat de baby door het geboortekanaal geperst wordt, en daarna ineens het bovenlichaam ruimte krijgt, neemt het kindje op die manier de eerste hap adem. Ik kan het niet goed uitleggen, maar heb er een keer een artikel over gelezen. Dus het heeft op die manier wel degelijk nut.
    - Ik geloof dat een natuurlijke bevalling bevorderlijk is voor de band tussen moeder en kind

en een hele flauwe:
    - Als een KS de bedoeling was geweest van moeder natuur, hadden we wel een ritssluiting op de buik gehad. :D

Paar gevonden feitjes ten nadele van KS (sja, ik ben bevooroordeeld ;) en ik denk dat de nadelen van een natuurlijke geboorte meer genoemd worden hier, dus dan geeft dit wat meer balans):
    - Kans op overlijden moeder tijdens of direct na een KS: 0,53 promille.
    - Kans op overlijden moeder bij een natuurlijke bevalling: 0,04 promille.
    Maar ja, ze doen ook vaak een KS als er toch al complicaties waren. Maar dan nog: Zelfs als je die gevallen niet meerekent, is de kans op overlijden van de moeder bij een KS 4x zo groot.
    - Mogelijkheid op onvruchtbaarheid na een KS
    - Het litteken in de baarmoeder kan scheuren tijdens een volgende bevalling
    - Na een KS is er een verhoogde kans op een miskraam bij een volgende zwangerschap

7. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    In Brazilië is het 50%. Maar dat komt denk ik mede doordat daar veel armoede is en de armen dus niet kunnen kiezen voor een KS.

8. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    #28 Kari37, 6 sep 2012
    Laatst bewerkt: 6 sep 2012
    Ben bevallen met een spoed keizersnede.
    Geen centje pijn gehad, ruggeprik stelde niets voor en mijn dochter was er binnen 20 minuten, gaaf en ongeschonden.
    Het herstel ging ook voorspoedig, vrijwel geen na pijn gehad en nooit last gehad van litteken.

Als ik dan sommige bevallingsverhalen hoor, vacuum pomp, tangverlossing, inknippen, hechtingen down under enz enz.....

Dan geloof ik toch dat ik weer voor een keizersnede zou gaan als ik de keuze had.

9. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Ik kreeg de keuze. Ik had maar 1 cm ontsluiting en het wou maar niet vlotten. Ze boden aan om de vliezen te breken maar zeiden dat Isabella er niet heel gunstig voor lag dus het kon uitdraaien op een ks. Vandaar dat ik de keuze kreeg het te proberen of gelijk een ks te nemen. Omdat ik er helemaal klaar mee was heb ik voor dit laatste gekozen. Gelukkig maar want ons meisje was op 150 gr na een 10-ponder dus ik wil niet weten hoe een natuurlijke bevalling zou zijn gegaan. Het nadeel aan een ks is wel dat je lang op de uitslaapkamer moet verblijven en je moet echt revalideren van de ks. Ik had het ongeluk dat ik 1,5 liter bloed had verloren en m'n ijzer enorm laag was. Ik zag er meer dood dan levend uit en ik heb echt lang op bed gelegen... Volgende ks (als deze ooit komt) overweeg ik wel onder algehele narcose te gaan. Waarom? Ik ben als de dood voor een ruggenprik geworden.

10. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Na mn eerste bevalling zou ik zeggen: ks
    Na mn tweede bevalling zeg ik: natuurlijk

De eerste verliep nogal traumatisch en zeeeer langdurig (di begon het en do ochtend bevallen) en had ik veel complicaties zoals hevig bloedverlies direct na bevalling en placentaresten (bleek 3weken na bevalling) waardokr ik gecureteerd moest worden en nog meer bloed verloor en een transfusie nodig had. En in die drie weken had ik een baarmoederontsteking gekregen.

En bij Milou ben ik zonder complicaties (zelfs zonder knip en niet ingescheurd) in 6uur bevallen. De volgende dag, milou is 23:05 geboren,voelde ik me zo goed dat ik bij wijze van spreke al boodschappen en alles had kunnen gaan doen.

11. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.576
    113
    ik heb twee keer een ks gehad. tweede gepland omdat de kans op een ks toch weer heel groot was en mijn lijf al raar doet.
    Maar als ik een gewone bevalling kon krijgen zou ik dat zo graag willen.

Ik wordt er nog steeds wel een verdrietig dat ik die ervaring nooit gehad heb

12. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    In de vraag staat: Wat zou je kiezen, als je een 'normale' bevalling tegemoet kunt zien. Dus zonder complicaties.

13. Moekje

Moekje Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.021
    1
    38
    NULL
    Zuid-Holland
    Jeetje even niet gekeken en wat een reacties!

De meeste vrouwen die zeggen voor een keizersnede te gaan hebben een traumatische bevalling gehad en dat begrijp ik dan ook volledig.
    Ik ben ook een groot voorstander van een keizersnede wanneer dit het beste is voor moeder en kind ivm complicaties.
    Maar wat ik inderdaad bedoel als in principe een normale bevalling zonder compicaties kan verwachten wat je dan zou kiezen.
    En ik zie dat de meeste vrouwen dan toch voor de natuurlijke weg kiezen en ik moet zeggen dat stelt me wel gerust haha ik dacht al dat ik gek zou zijn geworden omdat veel meiden in mijn omgeving juist hopen op die keizersnee en ik niet haha.
    Er is er in mijn omgeving maar 1 die zegt een keizersnee dat hoop ik nooit meer mee te maken, de rest zijn allemaal pro keizersnee.

Nu ben ik weer een onwijze angsthaas betreffende operaties, mijn grootste angst is dan ook een keizersnee of dat ik na de bevalling alsnog geopereerd moet worden doordat bijv. de placenta niet loskomt o.i.d.

Helaas zal de bevalling bij mij opgewekt moeten worden omdat mijn lijf hoogst waarschijnlijk zelf geen weeën aanmaakt (alles zit nog potdicht) ook bij mijn oma en moeder was dit het geval dus ik had me daar al op voorbereid.
    Helemaal natuurlijk zal mijn bevalling dus niet gaan verlopen helaas. Mijn lijf heeft nog een week om zelf aan het werk te gaan haha maar ik zie het niet gebeuren :p

14. kwebbelsnoes

kwebbelsnoes VIP lid

29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Natuurlijke bevalling! Bij mijn eerste natturlijk begonnen, maar na 30 uur weeën en maar 6 cm ontsluiting begon mijn zoon's hartslag te dippen dus moest hij met een ks ter wereld komen. Dit is mij erg tegengevallen. Ten eerste heb ik heel erg gemist dat ik mijn zoontje niet gelijk op de borst kreeg. Toen ik hem eindelijk vast mocht houden was hij al aangekleed. Heb mijn eigen kind pas in zijn blootje gezien toen hij 3 dagen was.
    Daarbij ging toen we net een dag thuis waren de wond ontsteken en moest ik terug naar het ziekenhuis om de wond open te laten maken zodat de troep eruit kon. Heb dus 1,5 week met een open wond gezeten en mocht daarom ook mijn bed niet uit en mocht niks met mijn baby doen. Ik kreeg hem iedere 3 uur aangereikt voor de bv en dat was dat.

Dus ik hoop echt met heel mijn hart dat dit kindje via de natuurlijke weg mag komen.

O ja, wat betreft autorijden. Je mag van de autoverzekeraars na een ks 6 weken geen autorijden. Doe je dat wel en er gebeurt iets, wordt de schade niet gedekt. Heeft dus niks met je conditie te maken. Dit hebben ze mij in het zh verteld voor we naar huis gingen. Heb het ook nog gecheckt bij mijn autoverzekering en dit klopt!

15. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Ik zou het vreselijk vinden als ik een keizersnede zou moeten.
    Maar ik kijk dan ook heel goed terug op mijn bevalling.. 21.14 bevallen en de volgende ochtend deed ik weer van alles in huis. Ondanks de knip!

16. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Ik denk dat vrouwen die 'roepen' graag een ks te willen en nog nooit zijn bevallen simpelweg niet weten wat ze wensen. Een ks is beslist geen makkelijke weg en het herstel is een stuk moeizamer dan na een goed verlopende natuurlijke bevalling. Heb zelf 2 ks gehad, één spoed, één gepland. Je hebt de eerste dagen nog flink pijn en het is en blijft een zware operatie. Dus ervoor kiezen omdat het 'makkelijker' zou zijn is gewoon dommig.

17. blinky

blinky VIP lid

11 feb 2010
    8.249
    2
    38
    huisvrouw
    ossendrecht
    ik zou ook deze keer weer absoluut kiezen voor een natuurlijke bevalling ookal is het een dubbele

18. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Hier ook zo!
    Ook 21.20 bevallen met knip, en de dag erna stond ik m'n huis te versieren, en op de keukenstoel vlaggetjes op te hangen.

Laat ik t zo zeggen; tijdens de bevalling was er even sprake van een keizersnede.
    De gyn had z'n woorden goed en wel uitgesproken, en Beer was geboren.
    Ik was zoooooo vol woede :) dat ik waarschijnlijk een spoed keizersnede zou moeten, dat ik m door m'n kwaaiigheid met 3 keer persen ter wereld heb gelanceerd!

Ben echt zo blij dat ik geen keizersnede heb gehad.

19. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Natuurlijke bevalling.

Het idee van een ks brrrrrr.

20. masami

masami Fanatiek lid