Als je niet goed kan koken.. (en het ook niet leuk vindt)

Discussie in 'De lounge' gestart door Dreamer88, 6 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dreamer88

Dreamer88 Niet meer actief

Wat dan?
    Ik heb koken nooit leuk gevonden en toen ik nog alleen was was dat niet erg, ik klooide wel wat aan. Maar nu heb een kind en ik wil gewoon gezonde en lekkere dingen op tafel zetten. Maar dit lukt me gewoon niet! Ik kom niet verder dan simpele aardappel, groente vlees en dan nog is het niet zoals het hoort te smaken.
    Ik zie hier de lekkerste recepten voorbij komen maar ik zou niet weten hoe ik het moet doen. En als ik dan eens iets uitprobeer en het mislukt, is mijn motivatie de volgende keer ook ver te zoeken!
    Ik heb al gekeken voor kookcursussen hier in de buurt, maar die zijn er alleen voor mannen of bijzondere dingen, en ik wil om te beginnen gewoon de normale dingen leren..
    Wie heeft er tips voor deze kook-nitwit??
    Alvast bedankt!

2. glimworm

glimworm Niet meer actief

hier heb ik ook last van
    ik heb helaas geen goede tip, ik heb het zo opgelost dat glimvriend kookt en ik de rest van het huishouden doe.

3. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Denk dat het voornamelijk veel proberen is, kookboeken kopen? Allerhande?

4. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Ik heb het Haagse Kookboek. Dat is een kookboek van de huishoudschool van vroeger. Daar staan hele simpele maar lekkere recepten in. Ook wat moeilijkere recepten staan er in, voor als je de smaak te pakken hebt ;)

5. Dana

Dana Niet meer actief

ik vind het ook niet leuk, langer dan een half uur sta ik dus ook niet in de keuken per dag behalve als we eters krijgen.
    ik kook wel vaak pasta met verse groenten en vlees of vis met een sausje, hiermee kan je eindeloos variëren en is niet te moeilijk.

google maar eens op pastagerechten.

ook kijk ik wel op kipgerechten.nl zij hebben elke maand nieuwe, simpele kiprecepten :)

6. hardloper

hardloper Niet meer actief

zou ik wel simpele boeken nemen. zoals die van de c1000 (is al een paar jaar terug, maar dat waren gewoon basisdingen) of die ze nu bij de deen hebben, gewoon simpele boeken.
    En misschien op les gaan bij vriendinnen? misschien zijn er best mensen uit je omgeving die samen met je willen koken zodat je de kneepjes leert.
    En anders gewoon als enige vrouw naar zo'n mannencursus gaan. wat kan het je schelen ;)

7. Kaardebol

Kaardebol Niet meer actief

ga eens koken met de knorr wereld gerechten!!!!

daar staat precies op hoe je het moet maken!
    en zelfs mijn man lukt het om te maken!!!!! en dat is heeeeel bijzonder hoor hihi

op z`n pak staat precies wat je zelf moet kopen om toe te voegen en precies stap voor stap hoe je het moet maken en hoelang :D

en als je dat kan dan kan je weer wat anders maken!

8. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ja maar vind dat niet echt zelf koken, je gooit wat zakjes leeg in de pan en snijd wat groenten en vlees.

9. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    basis kookboek van de albert heijn staan veel en simpele recepten in..

10. Dana

Dana Niet meer actief

ja dacht ik net ook nog aan! die is inderdaad goed!

11. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Ik heb ook een gruwelijke hekel aan koken. Eet nog liever een boterham met hagelslag dan dat ik in de keuken sta... Gelukkig vindt mijn man het wel leuk, anders zouden we een ernstig ondervoed kindje hebben :) Mijn man kookt dus altijd.

12. Dreamer88

Dreamer88 Niet meer actief

Dat maakt me niet uit, ben al blij als ik dat kan :)
    En mijn vriend kan zeg maar nóg slechter koken, dus helaas heb ik die luxe niet da thij het over kan nemen.

13. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Ik kon ook niet koken. Ik heb wat kookboeken gekocht en het lukt me nu wel.. Gewoon proberen, De eerste keer lukt het bijna nooit. als het niet lukt dan lukt het een andere keer zeker wel.

14. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Dreamer, al doende leert men. wees niet te voorzichtig, koken moet je op gevoel doen en niet uit een boekje.
    Gooi er eens wat kruiden over, als het nmiet smaakt dan gebruik je de volgende keer andere kruiden.

Ik kook bijvoorbeeld spaghetti/macaronie en rijst in boulionwater.
    Gewoon zo'n blokje kippenboulion in een liter water doen en de pasta/rijst erbij.
    Dan heeft dat al wat smaak, saus maak je heel simpel uit een potje of pakje als je beginner bent.
    Gehakt is gewoon rulbakken, dan roerbakgroente erdoor en nog een minuut of 6 op hoog vuur bakken ( regelmatig keren!) en daarna het sausje erbij, de paste erdoor en eten maar.

Vaak is het gewoon heel simpel...je moet eerst ontdekken wat je lekker vind. Een gerecht zal dus eens mislukken, maar daar is de frituurpan voor uitgevonden ;)

15. cat86

cat86 Actief lid

16 okt 2008
    395
    0
    0
    thuiszorg
    Waar woon je?
    mijn schoonmoeder geeft kookworkshops tegen een zacht prijsje.(omg. Amersfoort)

hier net zo.

Dankzij mijn schoonmoeder kan ik nu beter koken , vind het nog steeds niet leuk, daarom hebben wij het ook zo opgelost:D

16. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Ik ben ooit begonnen met koken door recepten uit 'het studentenkookboek' (en nee, ik studeerde niet!). Heel simpel, zelfs door de grootste keuken-kluns nog probleemloos uit te voeren en lekker zat! Toen ik de recepten eenmaal goed kon opvolgen en er een beetje handig in werd, ben ik zelf variaties gaan maken op de recepten (dingen toevoegen of juist weglaten) en zodoende kwam ik steeds een beetje verder.
    Ik ben nog steeds geen keueknprinses en dat zal ik ook echt niet worden, maar ik kan wel gedurende een of twee weken een gevarieerd menu maken met ook echt lekkere gerechten die makkelijk te maken zijn (al zal ik ook wel een keer smokkelen door pannenkoeken te bakken, haha)

17. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Dat gevoel moet je dan wel eerst hebben... Mijn man zegt ook altijd dat ik 'gewoon wat moet proberen', maar dat is er tot nu toe altijd mee geeindigd dat het een ritje afhaal werd en nee, ik word daar niet beter in.

18. Kaardebol

Kaardebol Niet meer actief

ja maar het is wel een begin om er mee te gaan starten.... daarna kan je altijd nog verder gaan proberen maar op die manier heeft ze wel afwisseling

19. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Ik kon nog geen aardappel gaar koken.. Door jaren gewoon te doen maak ik nu vanalles klaar. Oefening baart kunst.

Wat lekker en makkelijk is.. Zak roerbakkgroenten, bakje garnalen of bakje kipfilet in stukjes, scheutje woksaus en roerbakmie.

voorgekookte kriel van de C'est la vie ( koelling) stoomgroenten en kipsnitzels uit de oven?

Aardappels koken, spekjes uitbakken, rauwe andijvie er door?

Oveschotel, Gehaktrullen, zak brocollie ( vriezer) zakje kerriesaus aanmaken en er over en dan aardappelpuree voor de oven, wat gerapste kaas en klaar.

20. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.076
    2.220
    113
    Brabant
    ik ben begonnen met het studentenkookboek, ideaal!
    staat ALLES in, van hoe lang je iets moet koken, tot afgieten en schoonmaken. Echt iets voor de nitwit;)

Als je aardappels/groente/vlees kan
    probeer dan eens:
    gebakken krieltjes (kant en klaar gekruid uit de koeling) groente (evt blik sperciebonen ofzo) en een kantenklaarvleesje (kipschnitzel, cordon bleu ofzo)
    gaat altijd goed!

Wereldgerechten, ideaal! (en umm, makkelijk gezegd dat dat geen koken is, maar voor iemand die echt niet kan koken (net als ik) is dat wel koken hoor en ideaal ook nog!!)
    staat precies op hoe en wat. Ik eet elke week een wereldgerecht, dan heb ik steeds iets anders en is toch lekker.

wil je meer tips/ recepten?

Deel Deze Pagina