Wat ik vaak doe is het internet op, en op google bijvoorbeeld italiaanse recepten opzoeken, en dan eentje aanklikken, en word het stap voor stap uitgelegd! EN zo hoef je ook niet elke dag aardappels groente en vlees te maken.
Ik hou ook niet van koken maar ja je zal wel moeten.zeker met een kind. Idd een kookboek voor beginners kopen en blijven oefenen. Wereldgerechten ( knorr of eigen huismerk ) kan ook weinig aan mislukken en kan je toch veel afwisselen. succes
OOk lekker en makkelijk. aardappels in de schil in reepjes ( wel goed wassen), plakken aubergine/tomaat/ui/ paprika en stukjes kipflet op een bakplaat in de oven, zeezout en kruiden er over.. Olijfolie er over druppelen en dan 30-45 minuten op 180 graden. Geen omkijken naar.. IDeaal..
Maar vind je het niet leuk omdat je het niet kunt of vind je er gewoon echt geen bal aan? Als het dat eerste is zou ik inderdaad gewoon een basis kookboek aanschaffen en gaan oefenen, boeiend als het niet lekker is, kan je daarna mooi de frituurpan aanzetten haha! Je kan ook op de site van AH kijken, daar kan je ook recepten zoeken op bijvoorbeeld snel en simpel ofzo. Verder dan inderdaad veel proberen en oefenen en vooral PROEVEN ondertussen. Ik snoep bijvoorbeeld nog steeds van m'n gehakt om te kijken of ik het goed gekruid heb... Toen ik ging samenwonen (vanuit huis) kon ik niks behalve een ei bakken en een plakje brood ontdooien. Ik heb mezelf dus alles aangeleerd. Inmiddels 5 jaar verder en ik vind koken echt heel leuk om te doen! We organiseerden weleens etentjes voor vrienden, mijn eerste etentjes bestonden uit kant en klare dingen, tegenwoordig maak ik alles zelf en vers. Als je er beter in wordt, dan ga je het ook leuk vinden. Dat was bij mij althans zo. Momenteel zit ik midden in de mentale voorbereiding voor een buffet voor 10 personen voor aanstaande vrijdag. Geweldig om te doen, bedenken wat ik ga maken, het maken zelf en daarna (hopelijk) de complimentjes in ontvangst nemen haha!
Ik ben ook geen keukenprinses, dat ten eerste. kan ook niet zeggen dat ik het leuk vind. Wil wél een beetje gezond eten voorzetten. In dit topic zie ik veelal de tip van Wereldgerechten langskomen. Makkelijk? Zeker. Lekker? Vast ook. Maar niet té vaak, want er zit een overschot aan zout in. Echt veel en veel teveel. Sinds ik moeder ben ben ik bewuster gaan koken. Niet te vaak meer uit pakjes, omdat het simpelweg niet gezond is. Nu maak ik, nog steeds supergemakkelijk en snel veel gerechten zonder pakjes en zakjes. Nogmaals, af en toe kan echt geen kwaad, maar elke week een keertje is eigenlijk al te vaak. Google eens op 'koken zonder pakjes' oid en je ziet dat het gemakkelijker is dan je denkt. Vond ik, slechtste kok allertijden, in elk geval wel.
ik vind koken erg leuk maar helaas bak ik er niets van... ben echt de slechtste kok... ben niet echt creatief en weet vaak niet wat bij wat past..... vandaag maar eens een stamppot snijbonen aan het maken met een simpele slavink en wat uitgebakken spekjes.... ik ben al tijden inspiratieloos dus ik lees graag mee!
Bijvoorbeeld: Bereidingstijd:30-60 minuten Gang:HoofdgerechtKeuken:Indonesische keukenSmaak:PittigTechniek:BakkenSoort gerecht:Hoofdgerecht Ingrediënten voor 4 personen ( voor 2 deel je alles dus door de helft) 400 gram kipfilet 5 el zonnebloemolie 3 grote gesnipperde uien 2 teentjes knoflook 1/4 liter bouillon (blokje of poeder) 2 el (keuken)azijn 9 el ketjap manis 4 el ketchup 6 el Javaanse suiker of bruine basterdsuiker 2 el sambal (oelek) 4 el pindakaas 300 gram tauge. Bereidingswijze Snijd de kipfilet in stukjes. Was de tauge. Verhit de olie in een wok en braad de kip op matig hoog vuur goed aan. Schep de kip met een schuimspaan weer uit de wok en bak in de achtergebleven olie de uien tot ze glazig zijn. Pers de knoflook erboven uit en bak deze even mee. Voeg dan de bouillon toe, evenals de azijn, ketjap manis en ketchup en roer het geheel goed door. Voeg vervolgens de suiker, sambal en pindakaas toe evenals het aangebraden kippenpoulet en breng het alles weer aan de kook. Draai daarna het vuur laag en laat de kip, onder af en toe omroeren, in ca. 15 minuten gaar sudderen. Voeg als laatste de tauge toe en laat deze in de saus nog even goed warm worden. De tauge moet wel knapperig blijven. Serveertips Tip: Hete Kip moet ′heet′ zijn, maar als u dit recept voor de eerste keer maakt kunt u het beste met Sambal Manis of een andere milde soort sambal beginnen. Lekker met Rijst, pittige komkommersalade met rode uien, Kroepoek en Atjar.
roerbakken is ook heel simpel én lekker, bijvoorbeeld peultjes, prei, paprika en ui wokken met reepjes kipfilet, kant en klare woksaus erdoor en rijst koken. Zo klaar. Of bijvoorbeeld wokmie koken en broccoli, paprika en filetlapje met woksaus. Bij AH heb je ook 1-2-3-4 gerechten, je pakt uit elk van de vier vakken een ingredient, gooit het op de juiste volgorde bij elkaar en hebt lekker én simpel eten. Kan niet fout gaan
Bedankt meiden jullie hebben me al een heel stuk geholpen!! Ik ga mezelf ook eens de tijd gunnen om rustig door de supermarkt heen te lopen en wat pakken te lezen. Dit gaat normaal ook niet echt, of ik doe boodschappen in de pauze van mijn werk of met een kind erbij, en dat is ook niet ideaal Ik zal ook eens kijken voor dat studentenkookboek wat ik al meerdere keren voorbij heb zien komen. Gelukkig is mijn zoontje wel vrij makkelijk met eten, als ik het niet lekker vind dan eet hij het wel allemaal op Ik ben ook verwend van huis uit hoor, mijn moeder kookte altijd en ik hoefde nooit wat te doen!
Herkenbaar. Ik vind het vreselijk, ben niet creatief en kan het niet zo goed. De laatste tijd probeer ik wel wat meer te experimenteren wat op zich aardig lukt, maar echt ingewikkelde gerechten, nee... dat is niet aan mij besteed! Maar toch probeer ik elke dag een gezonde maaltijd voor mijn dochter op tafel te toveren!
ik zou allemaal dingen proberen te maken, die jij zelf onwijs lekker vind, en waarvan jij zelf weet hoe het moet smaken.... met iemand ( bijv je moeder oid) mee kijken tijdens het koken kan ook helpen..dan zie je precies hoe je dingne moet doen..hoelang koken oid.... ik vind recepten namaken niet leuk...zeker niet van een papiertje...maar als ik het zie ...dan vind ik het leuk om na te maken en er dan een eigen draai te geven... niet werken met 1 theelepeltje van dit en dat...gewoon op gevoel en smaak..continue proeven! succes!
hoe herkenbaar. Ik heb ook een hekel aan koken. Ik heb het geduld er niet voor en ben niet zo creatief. het is dat het moet, maar anders.. Vindt hyet altijd mooi als mensen allemaal van die mooie kruidenpotjes overal hebben staan, maar ik heb werkelijk geen idee wat je wanneer moet gebruiken. Gelukkig is mijn man niet zo kieskeurig wat betreft eten, dus dat scheelt. Hier eten we gewoon aardappelen,groente en vlees ( 8 van de 10 x groente uit een potje), macaroni/spaghetti, bami/nasi of knor wereld gerechten. Een stampotje maken lukt me ook nog wel, maar dan heb je wel ver gehad.
Fafje, dat gevoel heb ik nou juist niet.. Wat is het heerlijk als je dat hebt en het ook nog goed uitpakt. ik moet dus juist wel precies weten een lepeltje van dit enz. En als er een waslijst aan ingrediënten staat haak ik al meteen af
Dreamer, ik denk ook dat je zo inderdaad niet moet beginnen op gevoel. Dat is leuk als je al veel ervaring hebt, maar het is echt handig om in het begin juist precies recepten te volgen. Een paar tips (sommige zijn al genoemd hoor). -koop een basiskookboek en kies bijvoorbeeld vijf recepten die je gaat maken. Maak ze dan ook een paar keer (tenzij je het echt vies vindt natuurlijk ) en je zult zien dat je al wat meer gevoel krijgt. -neem de tijd om je voor te bereiden en lees het recept van tevoren rustig helemaal door. Zo kom je niet halverwege voor verrassingen te staan. -vraag aan iemand die jij goed vindt in de keuken om een keer samen te koken en schrijf op wat je precies doet. -inderdaad op ah.nl of andere receptenwebsites kun je vaak kiezen voor "snel" en "makkelijk". -zoek op gerechten aan de hand van ingrediënten die je lekker lijken (bv paprikasoep of pasta met spinazie), dan kun je ergens beginnen met zoeken. Ik hoop dat je hier iets aan hebt en misschien ga je het zelfs nog wel een beetje leuk vinden als je er meer handigheid in krijgt!
heb je dat ook als je iets maakt wat jij zelf onwijs lekker vindt!? even heel simpel gezegd, een eitje..doe je toch ook op je gevoel zout en peper?.. groentes heel simpel wokken, is lekekr grof peper en grof zeezout met verse knofllook al smaak genoeg! ..en of dat nou 1 of 2 tenen zijn, dat is jouw smaak! kant en klare dingne in de winkel...kijk es achterop wat voro kruidens er in zitten...probeer dat thuis es uit..bepaalde combinatie svan kruiden...iet te moielijk dneken, gewoon es proberen! bijv vis en dille gaan goed samen, peper en zout en knoflook zie ik heir altijd als basis...nou dan heb je al heel wat!
ohhh ik lees hier mee... koken helemaal niet mijn ding, vind het ook niet leuk, maar noodzaak. Sinds de kleine man met de pot mee eet is het eten hier in huis 'super gezond' en gevarieerd! En het smaakt me wel prima moet ik zeggen. Maar het is vaak de hollandse pot, gekookte aardappels, groente, lekker stukje vlees of vis erbij. Ongeveer in 20 minuten op tafel. - niks mis mee trouwens. Maar leuke tips, of eens wat anders is bij mij ook zeker welkom. Lees dus mee :-D
Hoi dames, ik heb vanavond iets nieuws uitgeprobeerd! Voor de meesten van jullie waarschijnlijk een lachertje, maar ik ben blij dat het gelukt is én dat het bij iedereen in de smaak viel! Hier het receptje voor mijn mede-nitwits Recept voor Ovenschotel met rosti en shoarma Omschrijving van het recept: Ovenschotel van laagjes sperciebonen,shoarma en rosti met geraspte kaas. Voor 2 personen. Bereidingstijd van het recept: Voorbereiden: 20 minuten Bereiden: 30 minuten Ingrediënten voor dit recept: 300 gram sperziebonen, 250 gram shoarmavlees, rosti, geraspte kaas, sesamzaadjes Bereiding / Instructies: Sperziebonen wassen en schoonmaken. Beetgaar koken. Ondertussen shoarma bakken in de koekenpan. Rosti mengen met geraspte kaas en een eetlepel sesamzaadjes. Oven voorverwarmen op 200 graden. In ovenschaal eerst een laag sperciebonen dan een laag shoarma en als laatste het rosti-mengsel doen. 30 minuten in de oven bakken. p.s. ik heb zelf de sesamzaadjes weggelaten en het langer in de oven gedaan, zo'n 45 minuten. Volgende keer doe ik er denk ik een tomaatje nog doorheen.
Op de rommelmarkt een een oud magriet kookboek aanschaffen. Of een van Libelle. Ze zijn geweldig voor de beginnende koker. En als je het toe heb aan wat ingewikkelders kun je dat daar ook vinden. Er staat zelfs in hoe je een aardappel moet koken. Sucses. Janna