Ik heb een vraag over de 'uitzendkracht en ww uitkering'

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Orchidee26, 17 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Orchidee26

Orchidee26 Niet meer actief

Hallo,

Mijn man werkt via uitzendbureau en heeft een b-fase contract vanaf volgende week gaat de bedrijf tijdelijk sluiten en de uitzendbureau heeft hem een andere baan tijdelijk aangeboden tot dat de bedrijf weer open gaat...

Hij gaat naar een andere bedrijf ( lang reizen is ver) 3 dagen in de week werken dus 24 uur en de rest word aangevuld door de uitzendbureau dus totaal krijgt hij 37,5 uren uitbetaald per week.

Mijn man wil graag ww aanvragen omdat ik zelf regelmatig controle's heb in het ziekenhuis bij gynecoloog en de nieuw werk is best ver en hij wil mij na de bevalling ondersteunen, maar dat gaat niet omdat de uitzendbureau zegt dat hij geen ontslag heeft gekregen en de afspraken is als er een andere werk word aangeboden moet je het accepteren anders krijg je ook geen loon...

Dit hadden we vorig jaar ook meegemaakt alleen in die tijd kon de uitzendbureau geen andere werk vinden en had gezegt dat we ww moeten aanvragen, maar in de contract stond wanneer je ook werkloos bent je loon word doorbetaald tot dat ze nieuw werk aanbieden en dat hebben ze niet gedaan ze hebben ons verplicht om ww aan te vragen..

Mijn man contract verloopt per 31 januari 2012 en hij wil niet meer bij dezelfde bedrijf gaan werken omdat hij daar niet tevreden is. Als de contract verloopt heeft hij recht op ww uitkering of moet hij de werk accepteren wat de uitzendbureau voor hem heeft gevonden dus bij dezelfde bedrijf weer werken...

Wanneer heb je recht op ww uitkering als je via een uitzendbureau bij een bedrijf werkt en die gaat voor tijdelijk 2 maanden sluiten kun je dan ww aanvragen of ben je verplicht om andere werk te doen wat de uitzendbureau jou aanbied of andere werk vinden?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Orchidee26,

Als iemand werkloos wordt kan hij meestal een WW-uitkering aanvragen. Daarbij wordt wel gekeken waarom iemand zijn baan verliest.

Als je niet door eigen initiatief werkloos wordt krijg je meestal een WW-uitkering. Bijvoorbeeld als een tijdelijk contract eindigt of als je wordt ontslagen om bedrijfseconomische redenen.

Neem zelf ontslag zonder dat daar een dringende reden is? Dan ben je verwijtbaar werkloos. Als je geen ontslag had genomen, had je immers nog werk gehad.
    Dat je ontevreden bent is geen dringende reden, want je kunt eerst een andere baan zoeken.
    Als je man meewil naar de controles of je wil ondersteunen na de bevalling is ook geen dringende reden. Hiervoor kun je verlof opnemen, zonder dat je je contract hoeft op te zeggen.

Is er wel een dringende reden? Dan ben je niet verwijtbaar werkloos en kun je een WW-uitkering aanvragen.
    Dat je man een langere reistijd heeft naar het nieuwe werk kan wel een dringende reden zijn. Als de reistijd meer dan 3 uur per dag is (heen en terug), mag je ontslag nemen.

Actuele informatie over werkloosheid vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina