Hallo, Wat fijn dat jullie hier zijn! Dat ten 1e. Mijn vraag: Ik zou graag (als het lukt) 4 weken voor de uitgerekende datum met verlof gaan. Dit is dan per woensdag 11 april. Dat betekent dat ik woensdag 1 augustus weer moet beginnen. Máár, het bedrijf is elke zomer 2 weken dicht. Dit jaar vanaf maandag 23 juli t/m vrijdag 3 augustus. Dan moet je (logisch) verplichte vrije dagen opnemen. Ik heb dan natuurlijk van die 2 weken nog 1,5 week verlof. Dus ik ga dan toch geen 'vrij nemen'?? Gaat dit ten koste van mijn vrije dagen? Ben ik verplicht tijdens mijn verlof vrij te nemen? Lijkt me onlogisch toch... Weten jullie hoe dit zit? Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd. Bedankt!
Beste Daydreamer, Als werkneemster heb je rond je bevalling recht op 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). Tijdens deze 16 weken betaalt UWV je inkomen. Je hoeft in deze periode dus geen vakantie of verlof op te nemen. Alleen in de laatste periode (van 1 t/m 3 augustus) van de bedrijfssluiting zou je dan verlof moeten opnemen. Actuele informatie over de WAZO vind je op onze website of in de brochure. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Ook niet als het 'collectief' is? Er staat wel in ons contract dat het bedrijf elke zomer 2 weken dicht is. Daarom mijn vraag/verwarring.. Ze kunnen me dus niet verplichten die dagen dan in te leveren? Ook al is het hele bedrijf dan gesloten? Nou, dat zou mooi zijn! Dan kan ik die dagen mooi achter m'n verlof kan plakken. Ik ben donderdag en vrijdag altijd vrij, dus die donderdag 2 en vrijdag 3 augustus heb ik sowieso nog thuis. Bedankt!
"Stel dat de uitkering is ingegaan 6 weken vóór de dag na de uitgerekende datum. Maar de baby komt 1 week later dan die datum. Dan duurt de uitkering in deze situatie in totaal 17 weken: 7 weken vóór en 10 weken na de bevalling." Gelijk nog even een vraagje. Dit las ik op jullie website. Is dit ook zo als je 4 of 5 weken voor de uitgerekende datum stopt? Of geldt het alleen maar, zodat je minstens op 10 weken uitkomt. Of is het zo: Als je 1 dag later bevalt, dan krijg je er altijd 1 dag bij na de bevalling? En als je 5 dagen later bevalt, 5 dagen? (zodat je, ook als je 4 weken vantevoren stopt, toch de 12 weken houdt waarvoor je had gekozen?)
Beste Daydreamer, Tijdens het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) betaalt UWV 16 weken lang je salaris. Het kan zijn dat UWV dit aan je werkgever betaalt, en dat jij gewoon loon ontvangt. Maar het kost je werkgever niets en jij hoeft er daarom geen vakantiedagen voor in te leveren. Je zwangerschapsverlof wordt verlengd met iedere dag dat je "te laat" bevalt. Het maakt daarbij niet uit of je 4 of 6 weken van tevoren met verlof bent gegaan. Bij de aanvraag van de WAZO geef je de uitgerekende datum op. Als je bij de gemeente aangifte doet van de geboorte, krijgt UWV de werkelijke geboortedatum door van de gemeente. Is je kindje later is geboren dan uitgerekend? Dan wordt de einddatum van je WAZO verlengd. UWV stuurt een schriftelijke aanpassing van het verlof naar jou en je werkgever. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare