hier ff een stukje van internet Berichtenboek AdoptieBB KID-BB VlinderBB Forum Ouders Chat Terug naar vorige pagina Buitenbaarmoederlijke Zwangerschap Wat is een buitenbaarmoederlijke zwangerschap? De kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap Wat gebeurt er precies bij een buitenbaarmoederlijke zwangerschap? Symptomen Diagnose Echoscopie Laparoscopie Kwantitatieve HCG bepaling Behandeling Prognose Wat is een buitenbaarmoederlijke zwangerschap? We spreken van een buitenbaarmoederlijke zwangerschap wanneer de bevruchte eicel zich, in plaats van in de baarmoeder, innestelt op een andere plek. In 95% van de gevallen is dit in één van de eileiders. Buitenbaarmoederlijke zwangerschappen kunnen zich, zij het zeldzaam, ook voordoen in de eierstok, de baarmoederhals of in de buikholte. naar boven De kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap Van iedere honderd zwangerschappen is er één buitenbaarmoederlijk. De kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap is groter wanneer de eileiders zijn beschadigd. Dit kan bijvoorbeeld door een ontsteking in de onderbuik (bijvoorbeeld een gesprongen blindendarm of Chlamydia, zie hieronder) of operaties in de buikholte. Ook een spiraaltje vergroot de kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Heb je eerder een buitenbaarmoederlijke zwangerschap gehad, dan is er een kans van ca. 12% op herhaling. naar boven Chlamydia Als de vrouw ooit last heeft gehad van de SOA Chlamydia, is er een sterk verhoogde kans op onvruchtbaarheid en/of een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Chlamydia kan een ontsteking van de vrouwelijke geslachtsorganen (waaronder de eileiders) tot gevolg hebben. Deze ontsteking kan een verstopping of verklevingen tot gevolg hebben, waar de eicel in kan blijven 'hangen'. naar boven Wat gebeurt er precies bij een buitenbaarmoederlijke zwangerschap? Meestal nestelt de eicel zich in in één van de eileiders. Doordat het embryo groeit (en de placenta het weefsel aantast) zwelt de eileider, wat bloedingen tot gevolg kan hebben en er uiteindelijk toe kan leiden dat de eileider barst. naar boven Symptonen Wanneer je een buitenbaarmoederlijke zwangerschap hebt, zullen hiervan doorgaans rond de 6e tot 10e week van je zwangerschap symptomen voordoen. Mocht je deze symptomen krijgen, dan moet je dit direct met je arts bespreken. Symptomen voor een buitenbaarmoederlijke zwangerschap kunnen zijn: Buikpijn aan een van beide zijden Vaginaal bloedverlies Pijn in de schouderstreek Flauwvallen Misselijkheid Wanneer deze verschijnselen zich voordoen kan er sprake zijn van een subacute vorm van de buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Vaak kan de betreffende eileider in dit stadium nog worden gered (zie behandeling hieronder). De acute vorm doet zich voor wanneer de eileider barst en gaat gepaard met de volgende symptomen en shockverschijnselen: heftige pijn bloeddrukdaling snelle pols bleke huid ik heb geen van alle
he meid, mijn advies is om je zwangerschap niet te laten verpesten door familie die er niet achterstaat. het draait om jou en je partner, en ik zou er lekker van gaan genieten. wacht idd maar even tot drie maand bent. ik kan je niet vertellen hoe ze gaan reageren, maar hoe het ook komt, het komt helemaal goed. Geniet van je zwangerschap voor zover dat lukt, en heel veel succes met de families.
nou mensen mijn moeder as boos en verdrietig maar reageerde al met al beter dan ik verwacht had... bij de gynaecoloog was het echter weer kut...er was deze keer wel na lang zoeken iets te zien dat op een vruchtzakje leek.... maar het hcg had sinds eergisteren verdubbelt moeten zijn en dat is het niet.het was 2019,vandaag 2805. de kans dat dit een goede zwangerschap is is klein. ik moet zondag terugkomen om bloed te pikken en maandag word er nogmaals een echo gemaakt...ik baal als een stekker
ik voel me zo rottig he....echt raar,...weet je wat,als ze maandag weer niks zien kunnen ze echt de pot op,dan kom ik pas twee weken later weer...ik kan het echt niet aan om daarom e dag hetzelde te horen...nee doe k niet meer,was hartstikke overstuur vanavond...ik gun mijn gezin wel beter...
Ow meid, ik wil je veel sterkte wensen en doe het vooral rustigaan! Geniet van het samenzijn met je zoontje en probeer je er niet teveel druk om te maken, ik weet het is makkelijk gezegd maartoch...
Hey meid dat is kl*te ik hoop voor je dat het toch nog goed gaat komen. Hebben ze daar nog iets over gezegd? geniet lekker van je gezin dat is het belangrijkste nu! Succes liefs Nannie
er is een inie minie kans dat het toch gewoon een hele prille zwangerschap is,maar dan nog is het geen goed teken dathet hcg gehalte zo traag omhoog gaat,...sit MOET na 48 uur verdubbeld zijn,en dat is t bij mij niet.ik moet morgen(ja ja op zondag omdat er dus tussen het bloedprikken 48 uur moet zitten)bloedprikken,en maandag weer voor een echo. mocht ik nu voor de derde keer in een week tijd weer geen duidelijk antwoord krijgen en ze willen weer dat ik over 48 uur terugkom,dan bedank ik.ik blijf niet aan de gang. als het maandag weer niet goed is vertik ik het om woensdag weer terug te gaan... dan wacht ik wel 1 week of 2...ze kunnen hoog of laag springen maar t gaat niet zo goed met me en het is wel mooi geweest zo. dan zie ik vanzelf of ik een miskraam krijg of niet...
hoi hoi ben blij dat je het je moeder al verteld heb en dat ze nu toch iets beter gereageerd heeft als hoe je dacht dat is alvast 1 zorg minder en over de zwangerschap niet vergeten je heb de laatste tijd onder een enorme druk gestaan probeer nu te rusten en je lichaam rust te geven en positief te denken weet het is makkelijk gezegd dat gedaan maar probeer het ik hoop echt dat je maandag een harstikke mooie echo krijgt en anders zou ik inderdaad zeggen wacht anders een week of 2 mocht je daarna geen bloeding hebben gehad kun je altijd nog een echo maken en dan zul je zien dat alles toch nog goed zit veel sterkte meis groetjes nathalie
dank jullie wel iedereen,... ik besef wel sinds ik op deze site zit dat het niet vanzelfsprekend is om gezonde kindjes te krijgen...ik wist dat natuurlijk al wel,maar nooit zoveel bij stilgestaan als nu... en ik was al heel erg blij en gelukkig met onze zoon,maar nu zelfs nog meer... want voor t zelfde geld was het vorige keer al misgegaan,en dan hadden we hier nu niet zo'n geweldig jochie
Geniet gewoon van je gezinnetje. Probeer je niet te druk te maken (ook al is dit niet gemakkelijk) en denk aan je kindje. Als jij gelukkig bent moet je familie dat ook zijn vind ik. Je weet wat je wil en ga er gewoon voor. groetjes
dit topic mag wel dicht,als ik nieuws heb over het verloop van deze zwangerschap laat ik het wel weten in een nieuwe topic
?als een moderator dit leest wil je hem dan sluiten alstjeblieft?anders krijg ik commentaar dat ik 10000 topics heb lopen
Heej miranda.. je kan eventueel ook rechtsbovenin melden drukken en dan vragen of ze het willen sluiten.
Inderdaad Miranda, dit gaat via report post. We lezen (gelukkig) niet alle berichten Maar bij deze doe ik hem dicht. Elmo