En helemaal geen baan is dan beter? Anders snap ik je punt namelijk niet echt, adviezen die gegeven worden zijn bedoeld voor mensen die lang geen baan kunnen vinden. Als ik jouw eisenpakket zo lees begrijp ik dat wel...
Ik denk dat je ook op mijn reacties doelt. Ik zeg ook niet dat iedereen alles moet accepteren want als je inderdaad een baan kunt vinden waarbij je je gezin niet kunt onderhouden dan geef ik iemand groot gelijk dat je zoiets aan je voorbij laat gaan en nog even gebruik maakt van je opgebouwde ww, maar dan moet je niet keihard van de daken schreeuwen dat er geen werk is want dat is onzin. Nogmaals, mijn mening is dat als je WILT werken, er altijd iets beschikbaar is maar uiteindelijk draait het natuurlijk wel ontzettend vaak om de welwillendheid.
Alles beter dan niks toch? Als je jezelf "te goed" vind om bv schoon te maken dan schiet t natuurlijk niet op. Zoveel verlies je dan ook niet want je kan nog aangevuld ww krijgen op je baan
Welk eisenpakket? Dat ik m'n gezin wil blijven onderhouden? Ja dat zit in mijn eisenpakket.. Verder wil ik er alleen maar mee zeggen dat soms in de ww blijven zitten beter is, als je inmiddels wat verantwoordelijkheden hebt. Dat het gewoon funest kan zijn als je ineens zo in salaris daalt. Dat bedoel ik zeker in het geval van de kostwinner. Ikzelf heb nog nooit 1 dag zonder werk gezeten. Mijn man ook niet dus.
Haha..dat was mooi geweest als wij aanvullend ww zouden hebben gehad. Hadden we misschien niet naar de voedselbank hebben gemoeten.. En te goed vinden? Nee hoor, naast mijn baan in de horeca heb ik nog 3 krantenwijken. Ik ben niet iemand die zich te goed voelt. Eerder minderwaardig. Ik bedoel dus eigenlijk dat je je vaste lasten (grotendeels) en je kinderen moet kunnen blijven onderhouden.
Ik heb, toen ik werk aan deze kant van het land zocht, ook ingeschreven bij uitzendbureaus uiteraard. Omdat ik een vaste baan had, met alleen de eis 'voor langere tijd of voor vast'. Toen ik bij een uitzendbureau binnen was, werd een jongen verteld dat ze hem niet verder konden helpen. En waarom? Hij had een jaar lang 'simpel' werk, beneden zijn opleiding gedaan omdat hij wilde werken. Door dit 'gat' konden ze hem niet aan werk helpen! Echt belachelijk! Ze wilden niet eens de moeite doen. Ik denk dat uiteindelijk iedereen wel aan werk kan komen, maar door dit soort dingen word je toch wel heel erg afgeschrikt en gedemotiveerd
Dat laatste is ook niet helemaal waar..... Als je aan een bepaald aantal uren zit krijg je dat echt niet aangevuld door je ww. En dat is dan misschien "maar" 5 uur minder per week. Maar als je dat per maand gaat bekijken, is dat misschien toch alweer 20 tot 25 uur per maand wat je misloopt. Als je dan ook nog de kinderopvang moet betalen met minder salaris, wat uiteindelijk nog lager ligt dan je ww, dan is dat echt vervelend, en dan kan ik mij ergens voorstellen dat er mensen zijn die liever iets zoeken wat beter bij hun situatie past zodat het ook te doen is. Ik las ook iets over ww korten door vrijwilligerswerk. Serieus? Wat willen ze nou? Ze willen iedereen toch zo snel mogelijk aan het werk hebben of zie ik dat nou verkeerd? Natuurlijk moet je je vrijwilligerswerk wel op de hoogte stellen vanwege het feit dat je in de ww zit. Maar dat kun je dan toch uitleggen. Dat heb ik wel gedaan en daar was alle begrip voor.
Respect! Dat is echt heel zwaar..... Eerst in de ochtend vroeg je bed uit voor de krantenwijk, en daarna tot laat in de avond je benen uit je lijf rennen in de horeca. Dat noem ik pas doorzettingsvermogen!
Het UWV stelde heel duidelijk dat het niet ok was, omdat je dan niet de volledige week beschikbaar bent voor een eventuele baan. Dat niet ieder vrijwilligerswerk zo vrijblijvend is snap ik, maar bij veel vormen is het ook wel mogelijk. Helaas maakte dat niets uit. Schijnbaar hebben ze je liever al solliciterende thuis op de bank/achter het bureau als dat je én je uit de naad werkt op zoek naar een nieuwe baan én je in de tussen tijd ook nuttig maakt als vrijwilliger
Maar waarom kregen jullie dat dan niet als ik vragen mag? Ik heb maar kort recht op ww maar ik werkte eerst 36u ongv, die baan verloor ik, heb nu een baan voor 12u ongv en omdat dat niet "genoeg" is wordt de rest aangevuld door t UWV
Het zou vooral goed zijn als mensen stoppen met het lezen van allerlei wilde verhalen en daar hun eigen waarheid van maken. Het is namelijk onzin dat UWV per definitie vrijwilligers werk 'verbiedt', heb je ooit gehoord dat iemand bijv van uwv moest stoppen als actief lid van een sportvereniging? Dat is immers ook vrijwilligerswerk. Het gaat om het werk waarmee mensen op door hun aangegeven werktijden anders niet direct inzetbaar zouden zijn. Maar buiten deze tijden hebben de meeste mensen nog zat tijd beschikbaar om vrijwilligerswerk te doen.
Mumija, wat triest dat je zoveel (klote) baantjes moet hebben.. Zeker respect voor wat je doet! Maar als dit is wat er tegenwoordig verwacut wordt? Van de zotte! Hoelang denk je dat iemand dit gemiddeld vol kan houden? Moet het leven dan werkelijk alleen maar uit werken bestaan? Edelweiss, dat is zeker de andere kant. Iemand die met een veel hoger uurloon nog maar net in de ww zit, moet vaak eerst ervaren dat er niet veel keuze meer is. Diegene met het treinreis probleem, dat kost ook veel geld hoor....! Maar wie weet is daar wel vergoeding voor. Maar vooral diegene die eerst zn ww uit wilde zitten...... echt??? Wat schaamteloos!! Dit zijn zeker voorbeelden van mensen die (nog) niet echt willen of nadenken... jammer.
Ach, kom op zeg... Dat is toch niet haalbaar met een gezin? Bovendien: een hoop mensen komen dan in de min te staan, omdat reiskosten en opvangkosten voor de kinderen dan zo hoog worden dat werken nauwelijks nog loont. Dat heeft niets te maken met niet willen, dat krijgen mensen organisatorisch vaak niet rond: als je beiden van 7 tot 19 weg bent, is dat niet te doen met jonge/schoolgaande kinderen.
Ach het is zo lekker makkelijk denken dat willen en kunnen twee dingen zijn. Geloof me, als jij je gezin niet kunt verzorgen en onderhouden (want er moet er ook 1 zijn om voor de kinderen te zorgen! En dan bedoel ik niet als thuisblijfmoeder/vader maar wel buiten de uren dat je opvang kan krijgen) van de baan die beschikbaar is, wil je hem ook niet. En als jij werktijden hebt van 8,5 uur per dag, en daarbij 3 uur reistijd, moet je idd ook opvang hebben voor die uren. Je zal maar een kind hebben wat extra zorg nodig heeft oid... nee dan WIL je niet graag genoeg. Natuurlijk zijn er ook landlopers die het er lekker van denken te nemen. Maar kom niet aanzetten met "dat is een uitzondering " Er zijn meer dan genoeg gezinnen die het niet voor het kiezen hebben!