Wat een lieve reacties weer allemaal! Het gaat overdag nu erg goed met Siem. We geven hem meer ruimte voor zijn ontwikkeling en hij is dardoor een stuk openener en vrolijker. Ook op het KDV houden ze er nu rekening mee en ze willen zelfs mee-observeren bij zijn zusje. 's Nachts echter, hebben we er weer even een zorg bij. Hij heeft een heel heftige nachtmerrie gehad, waardoor hij nu bijna niet eer durft in te slapen. Dat geeft dus wel heel veel onrust (en vermoeidheid...pfff) Als ie eenmaal slaapt is het goed, tot ie (om welke reden ook) wakker wordt. Dan beginnen we weer opnieuw. Vanmorgen bij pedagoog geweet en die gaat ons nu een paar maanden begeleiden bij zijn opvoeoding. We hebben meteen al wat tips meegekregen voor het avondritueel en ook voor zijn vragenwaterval...... "Waarom?, wat nu als......?" We gingen er al goed mee om zei ze, maar we hebben nog wat andere fijne tips. 13 juli gaan we weer terug! Volgende week dinsdag gaan we wennen op de basisschool. Hij kijkt er zoooo naar uit, dat ik nu al bang ben voor een teleurstelling... (hij denkt echt dat hij meteen leert lezen en schrijven, daar probereen we hem natuurlijk in af te remmen, maar het gaatmaar moeilijk uit zijn hoofd.) Maar goed, we gaan het zien. Vanmorgen zei hij wel: "nog 6 nachtjes slapen en dan ga ik oefenen met het spelen en kijken hoe het op school gaat, toch mama?" Ik vond het zo aandoenlijk, dat ik bijn moets huilen...
Ben benieuwd hoe Siem het op de kleuterschool gaat vinden... Saskia en Lizab..dank jullie voor de tips.. Ik ga morgen eens wat rond bellen ik denk dat ik eens begin met een telefoontje naar het cb en dan eens kijken of zij mij een richting kunnen op sturen...het begint hier heel eng te worden allemaal. Zelfs de juf op de psz is afgelopen dinsdag geschrokken van een opmerking van onze zoon (alleen mijn man, die hem ophaalde, weet niet meer wat..geheugenverlies van hem is een ander verhaal..).
Zojuist op KDV vroeg leidster me of ik het gevoel had dat hij zich wel eens verveelde op KDV. Ik had zelf het gevoel dat dat de laatste tijd wel een beetje aan de hand was, maar vroeg haar natuurlijk wat háár indruk was. Zij had het idee ook wel een beetje, dus ze zou hem lekker veel stimuleren en verantwoordelijkheid geven. Ook zou ze vandaag veel met hem lezen, omdat ze merkt dat ie dat graag wil. Femke zit dan graag naast hem en luistert mee. Ik hoop echt dat we, na het wennen op de bss niet te veel moeite hebben met het uitleggen dat het dan nog echt wel effe duurt voor de school echt begint... En ben ook wel benieuwd hoe het zuslief op de nieuwe KDV-locatie gaat bevallen. Die gaat misschien ook wel wennen op dinsdag... Ik merk aan haar de laatste tijd ook wat 'anders' maar weet nog niet zo goed wat er speelt. Ik hou haar dus ook goed in de gaten. Zij is er zo een die niet opvalt, en dan ineens uitblinkt met totaal nieuwe woordenschat en vaardigheden, vaak ook nog een stukje vooruit op de rest. Maar omdat er eerst heel lang 'niks' is, merk je haar voorsprong minder op...
Inzicht en info over HB en HSP hebben nu wel heel veel invloed op mezelf. Ik merk eigenlijk nu pas hoezeer ik het ben en wat het met me doet. Ik vind veel herkenning (voor mezelf en Siem) over HS op deze sites: www.omdekunstvanleven.nl www.ookzogevoelig.nl Iedereen weer dikke knuff en suces met de kids!
hoi hoi, wat voor tips hebben jullie gekregen voor de gebroken nachten? en gaat t nog steeds goed in de nachten? hier een kindje wat niet zo heftige reacties op de dag heeft als jullie kindje maar de nachten die jullie hebben zijn zooooo herkenbaar, samen met t feit dat hier ons zoontje ook gevoelig is voor sfeer en drukte..
Wij nemen met hem vlak voor het slapen, dus meteen na het voorlezen, even kort de dag door. We vragen aan hem waarover hij nog wat wil vertellen. Meestal komt hij dan met wat op hem de meeste indruki heeft gemaakt en daar hebben we het dan nog even over. Ook kunnen we dan nog even uitleggen dat het bijvoorbeeld niet echt was, of dat dat altijd zo gaat, of juist dat het meestal anders gaat (hangt natuurlijk af van de situatie)... Als hij er dan al over droomt, is het nog vroeg in de nacht of laat in de avond, en heb je de rest van de nacht rust. Maar het heeft ook geholpen hem er niet meer (heel eng) over te laten dromen. Succes!