Rust ritme, hazeslaapjes en fv

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MamavanJurre, 8 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamavanJurre

MamavanJurre Actief lid

3 nov 2009
    287
    0
    0
    Gelderland
    Hoi,

Wij bakeren ons zoontje nou al een paar weken in en dit gaat op zich prima, hij valt zonder al teveel mopperen in slaap. Maar sinds 1,5 week ging hij overdag veel vaker hazeslaapjes doen en was hij na 3 kwartier alweer wakker. Daarom ben ik nu begonnen met het echt strak hanteren van de rust ritme regels, dus wakker worden, verschonen, voeden, knuffelen, spelen en bij de 1e slaapsignalen naar bed.

In de diverse boekjes die ik inmiddels hierover gelezen hebt staat hoe je om moet gaan met hazeslaapjes. Dus, even afwachten of hij weer in slaap valt, zo niet, dan eruit halen en overnieuw beginnen.

Gister was zo'n dag dat hij regelmatig maar 3 kwartier sliep en dan huilend wakker werd (oftewel, nog moe maar niet meer in slaap kunnen vallen). Dus ik heb hem steeds eruit gehaald, eten gegeven etc.

Maar wat ik eigenlijk niet snap, is waarom hem eten geven terwijl hij nog geen honger heeft (er zit dan krap 2 uur tussen zijn voedingen), ervoor gaat zorgen dat hij langer gaat slapen overdag...

Wie heeft hier ervaring mee? Hoe gingen jullie om met hazeslaapjes en werkte het ook om je kind meteen weer te voeden etc.? En hoe lang duurde het voordat jullie resultaat zagen?

En dan nog een vraag, soms wordt hij na 1,5 uur wakker en ligt dan heel tevreden in zijn bedje, beetje rond te kijken, te brabbelen etc. Lieten jullie je kind dan liggen of haalde je hem er ook uit om vervolgens te voeden etc?

Groetjes!

2. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Hier kindjes die nooit langer sliepen dan 45 minuten. Voeden deden we op verzoek, dus dat was wel eens na een slaapje meteen, maar ook wel eens na het 2e slaapje. Het werkte absoluut niet om meteen te voeden na 2 uur. Dan namen ze maar een beetje en dat hielp echt niet om ze te laten slapen. Dus ik snap niet dat dat in de boekjes staat? De meeste baby's eten niet als ze geen honger hebben.....

Rond 2 maanden is er ook een sprong waardoor het slapen anders wordt. Misschien heeft jou baby daar nu last van? Duurt een paar dagen tot paar weken....

Wij hebben van alles geprobeerd, maar niks werkte om ze langer te laten slapen (inbakeren, laten huilen, wel voeden, niet voeden, nou ja wat je maar kan bedenken). Als ze klaar waren met slapen gingen ze gewoon naar beneden, spelen, op schoot in de box of wat ook.....en dan bij vermoeidheidssignalen weer in bed voor de volgende 45 minuten. Sommigen hebben gewoon niet langer slaap nodig.

Als ze wakker in bed lagen te spelen, kijken, dan liet ik ze wel even liggen. Leren ze ook weer van.

3. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Mijn zoontje slaapt ook vaak maar 45 minuten.
    Al moet ik zeggen dat er de laatste dagen ook langere slaapjes tussen zitten.
    Ik heb bij hem ook geprobeerd om hem dan te laten liggen en de speen te geven, maar dat werkt bij hem ook niet ook al is hij moe.
    's Nachts werkt het gelukkig wel.
    Ik haal hem er dan gewoon uit en als hij te vroeg wakker is voor de fles dan spelen we en leg ik hem gewoon voor de fles nog weer op bed en krijgt hij de fles wat later.(max 5 en een half uur er tussen)
    Dat werkt hier eigenlijk wel goed, maar ik moet hem niet te laat op bed leggen, want dan heeft hij te veel honger.
    Als hij echt honger heeft geef ik hem eerst de fles en gaat hij daarna naar bed.
    Uit eindelijk komen we altijd wel rond dezelfde tijden uit.
    Een schema wat ik vaak heb:
    7.00/7.30 uur: 1e fles weer slapen
    8.30/9.00 uur: wakker en aankleden/ spelen
    10.30/11.00 uur:weer naar bed
    11.30/12.30 uur:2e fles
    De rest van de dag sluit het weer mooi aan.
    Meestal is het 1 moment dat we een slaapje voor een fles doen.
    Als hij wel langer slaapt is het helemaal goed.
    Ik maak hem 's ochtends ook niet wakker en soms is het dan pas 9.30 uur dat hij wakker wordt en dan geef ik hem gewoon om 11.00 uur de fles.

4. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ikn heb ook gewerkt met rust en regelmaat. Inmiddels hoeft het hier niet meer zo strak, maar toen mn zoontje net geboren was tot ca 4 maanden heeft hij er heel veel baat bij gehad! Als hij na 3 kwartier al wakker werd haalde ik m er NIET uit! Speentje, aai over zn bol was vaak voldoende om hem weer verder te laten slapen. Als hij echt hard of overstuur huilde dan haald ik m sioms uit bed maar bleef op zn kamertje, suste hem weer rustig en dan weer terug naar bed.
    Mocht dit allemaal niet helpen dan kun je er voor kiezen om je kind inderdaad naar beneden te nemen, maar ik zou m niet gaan voeden als het nog geen honger heeft! Je kan ook het hele ritueel herhalen zonder de voeding dus verschonen, knuffelen, spelen en naar bed. Als je m steeds voedt na het wakker worden raakt hij hier ook aan gewend en dat krijg je er echt moeilijk uit. Bovendien zal hij nooit veel drinken en krijg je "vaak kleine beetjes" ipv gestructureerd om de zoveel tijd een goede hoeveelheid. Met kleine beetjes zal hij trouwens ook niet lang slapen aangezien hij dan wakker van de honger zal worden?

5. Adnalie

Adnalie VIP lid

24 jul 2008
    11.311
    0
    36
    Wij hebben vanaf het begin af aan het ritme: slapen, voeden, spelen, slapen etc gehanteerd.
    Dit werkte altijd super.

Echter.....zoals druif zegt: ze raken eraan gewend dat ze direct voeding krijgen na het wakker worden. Met bv op zich niet zo'n probleem, maar nu ik inmiddels fv geef is dat soms erg lastig. Mijn dochter is er aan gewend dat ze direct een fles krijgt na het slapen en als ze dan een keer ipv 2 uur, 45 min slaapt..... is dat dus veel te vroeg en zit ik een uur met een huilend kind.

Ik ben heel blij dat ik deze regelmaat en rust gehanteerd heb, maar nu zit ik wel 'met de gebakken peren'. Ik ben dus van plan mijn dochter ook te laten wennen om niet direct een voeding te krijgen na het slapen. Dat kan toch niet eeuwig door gaan.......

Hoe denken jullie daarover?

6. MamavanJurre

MamavanJurre Actief lid

3 nov 2009
    287
    0
    0
    Gelderland
    Inderdaad, daar ben ik dus ook bang voor dat hij straks hier zo aan went dat iedere keer wakker worden eten betekent, en dat is natuurlijk lang niet altijd handig... Helemaal als hij van die korte slaapjes blijft doen!

Dus, nog tips om een ander ritme aan te houden?

Vandaag is hij al 2 keer na 50 minuten slapen wakker geworden, in het begin huilt hij dan eventjes maar daarna hoor je hem af en toe een keer pruttelen en dan is hij weer stil. Wel blijft hij al die tijd wakker. Zolang hij niet echt huilt laat ik hem gewoon liggen totdat het tijd wordt voor de volgende fles, ook al slaapt hij niet. Dat is wel goed toch?

7. Adnalie

Adnalie VIP lid

24 jul 2008
    11.311
    0
    36

ik vond dat ritme altijd erg fijn, maar nu is het soms gewoon echt niet handig meer..... Ik vraag me dan ook af tot hoe lang ze adviseren zo'n ritme aan te houden.

Ik laat mijn dochter ook altijd liggen, ook al is ze wakker. Ze valt heel vaak nog in slaap namelijk. En als ze begint te huilen, of ze is wakker en het is flestijd, dan haal ik haar er wel uit.

8. Sjors82

Sjors82 Niet meer actief

Waarom moeten ze persé slapen tot de volgemde voeding? Doet mijn zoontje ook niet hoor, en ik heb hem dan nog nooit meteen gevoed. daar vraagt hij ook niet om. Hij gaat dan gewoon nog even lekker spelen of in mijn armen slapen tot het wel weer tijd is.

9. piemie

piemie Fanatiek lid

28 mrt 2009
    1.769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Hoi mamavanJurre,

Ik heb al eerder topics van je gelezen en zoals je weet loop ik af en toe tegen dezelfde problemen alleen slaapt Tygo meestal wel langer dan 45 min. Vanmiddag werd hij ook na 45 min wakker, eerst ff aankijken maar het huilen werd erger dus ik naar boven en er zat nog een boer vast:) Hij was echter best overstuur en toen heb ik hem in de wagen gelegd en ff naar de winkels gelopen (gelukkig was het een keer droog) Thuis weer een fles en weer ingebakerd dus wel weer het zelfde ritme aangehouden.
    Ik zou Jurre gewoon laten liggen als hij rustig in bed ligt. Dan rust hij iig wel en als hij moe word kan hij weer in bed in slaap vallen....
    Hanteer jij ook de 'regels' van Ria Blom??

Groetjes

10. blijmeisje

blijmeisje Fanatiek lid

16 jan 2009
    2.188
    0
    0
    Hoge Noorden
    Hoi hoi,

Mijn zoontje is 10 weken oud en sliep na invoering van wat meer structuur en regelmaat (in slaapzakje in bed en eten/spelen/slapen) opeens 2,5 uur achter elkaar. Tot hij 7 of 8 weken was. Elke keer slaapjes van maximaal een half uur. En dan klaar wakker maar niet vrolijk. Moe natuurlijk. Ik heb er gewoon aan toegegeven. Ik zag het direct of ik hem wel of niet opnieuw in slaap zou krijgen, zo niet: mee naar beneden om te spelen en als hij weer moe werd naar bed. Of eten als hij honger had.
    Nu zit er opeens sinds drie dagen weer iets van ritme in! 'S ochtends slaapt hij kort (half uur a 3 kwartier) en drinkt hij na 3 uur ofzo weer (soms 2,5). Daarna is hij vrij lang wakker en slaapt dan 2,5 uur! (zomaar spontaan). Dus vertrouw op je gevoel, niet teveel op boeken. Kijk naar je kindje. Ik vond het vooral voor hem vervelend als hij nog moe was. Maar echt vervelend werd hij niet. Als hij echt weer ging jengelen ging hij weer naar bed en eten deed hij als hij honger had. Ik ging echt niet na elk slaapje voeden, dan blijf je bezig. Zat hij ook niet op te wachten. En het kan dus zomaar spontaan beter gaan!

11. Adnalie

Adnalie VIP lid

24 jul 2008
    11.311
    0
    36
    de regels van ria blom gebruik ik dus wel. Maar op gegeven moment is het toch echt niet handig meer....

Ik kwam dus ook met het probleem dat mijn dochter voor haar laatste voeding van 19.30 ook sliep. Dus al vanaf 17.30/18 op bed lag. Dat vond ik niet logisch. Naar mijn mening moeten ze toch op gegeven moment wakker zijn voordat ze hun laatste fles krijgen.

Nu leg ik haar van 17 tot 18 nog op bed en krijgt ze om 18 uur haar groente en om 19.45 haar laatste fles.

12. piemie

piemie Fanatiek lid

28 mrt 2009
    1.769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    MMMM ja ik ka me voorstellen dat dat niet handig is.Tygo is wat jonger dan Lieke dus hij krijgt om 22.45 ook nog een fles.
    Ik hanteer de 'regels' zoveel mogenlijk maar niet altijd. Tygo krijgt om 19.00 een fles maar hij gaat daarvoor altijd met papa douchen dus dan krijgt hij ook niet meteen na het slapen een fles, dat vind hij ook prima. En als hij een half uur eerder wakker is doe ik altijd op gemak verschonen en dan nog lekker op schoot en dan pas een fles.
    En idd moeten ze ook niet teveel wennen aan direct na het slapen een fles, met haze slaapjes blijf je dan voeding geven....

13. Adnalie

Adnalie VIP lid

24 jul 2008
    11.311
    0
    36
    ik vond het altijd heel fijn om die 'regels' aan te houden. maar op gegeven moment lijkt het mij toch ook niet meer haalbaar......
    Als ze wat ouder zijn en minder slapen..... en je kan toch niet altijd na het slaapje iets te eten blijven geven?

14. mamavanjill

mamavanjill Bekend lid

8 okt 2009
    641
    0
    0
    ik had het volgende ritme:
    wakker-voeden-knuffelen-spelen tot moe wordt, dan naar bed-wakker-knuffelen-spelen tot moe en dan naar bed en dan weer wakker-voeden etc....
    ze sliep in totaal in het begin wel 5/6 van die slaapjes per dag.
    ik vergeet veel nu ze wat ouder is maar ik gaf haar dus niet na elk slaapje flesvoeding hoor want dan zou ze idd te veel binnen krijgen. dit ritme heb ik trouwens ook van Ria Blom maar dan van haar website (volgens mij www.inbakeren.nl) daar heb ik die toen gevonden.
    ik heb ook van alles gedaan zodat ze langer zou slapen maar dat werkte alleen maar averechts.ik ben het toen maar gewoon gaan accepteren en ze slaapt nu sinds een maand of 9/10 in eens langer dan 45 en soms zelfs 2 uur! nu slaapt ze alleen nog smorgens 1,5 uur en smiddags 1,5 uur. Echt in ene keer , heel maf want ik was aan die hazeslaapjes gewend. succes ermee!

15. sunnyke

sunnyke Actief lid

20 jun 2008
    378
    0
    0
    sociale sector
    België
    Hoi,

ik meende op de website van www.inbakeren.nl gelezen te hebben dat je voor flesvoeding en hazenslaapjes een ander ritme mag hanteren: slapen - voeden - spelen - slapen- spelen slapen voeden.
    Dus na het eerste slaapje van 45 minuten terug wat spelen, en bij de eerste vermoeidheidssignalen terug naar bed.

Ik heb ook een zoontje dat de eerste 9 weken overdag praktisch niet sliep. Nu lukt het al een stuk beter, maar hij heeft ook zo zijn momenten op een dag waarop hij meer of minder slaapt hoor. Zo kan hij in de voormiddag meestal wel al 1,5u na mekaar slapen, maar dan is het dus echt gedaan met slapen. Hij gaat dan gewoon mee naar beneden, en eerst nog wat spelen in zijn wipstoeltje vooraleer hij de fles krijgt. Na de fles nog eventjes spelen en knuffelen op schoot, en dan terug naar bed. Op die manier zit er toch ook een soort regelmaat in.
    's Namiddags is het dan weer moeilijker, en zeker de laatste dagen, maar ik denk dat hij net een sprongetje doormaakt (12 weken). Hij slaapt dan ook maar 45 minuten, is overduidelijk nog moe maar blijft huilen in zijn bedje todat ik hem mee naar beneden neem. Daar blijft hij echter huilen als ik hem in zijn wipstoelttje zet of in zijn box, natuurlijk omdat hij nog moe is. Maar ja, dan kan ik hem toch moeilijk terug boven in zijn bed leggen? Ik heb dat geprobeerd hoor, maar dat werd krijsen!! Dus ja, dan loop ik er maar wat mee rond op mijn arm, dat is momenteel het enige wat hij leuk vindt.

Ik probeer dus ook in grote mate de regels toe te passen, maar vind inderdaad wel dat je zeker ook naar je kindje zelf moet kijken om de regels "op maat" te maken zeg maar.
    Veel succes!

Groetjes,
    Sunnyke

Deel Deze Pagina