Als kinderen langer vakantie hebben dan hun ouders

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door bosi333, 15 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    #141 Shakes, 18 jul 2019
    Laatst bewerkt: 18 jul 2019
    Gastouders zijn hier in België inderdaad ook, maar zin in principe slechts voorzien tot 3 jaar. Omdat kinderen dus op 2,5 jaar naar school gaan.

    Zoals gezegd: ik heb wel passende opvang voor hen. Het is alleen altijd zoeken en puzzelen, omdat het een samenraapsel is van aanbod van verschillende instanties.
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Speelpleinen zijn inderdaad top. Alleen is die van onze gemeente dat absoluut niet. En die van de gemeente waar ze naar school gaan, accepteert enkel kinderen uit de eigen gemeente :(
     
  3. Bellybell

    Bellybell Fanatiek lid

    30 dec 2012
    4.523
    4.381
    113
    Wat enorm leuk... Maar er zijn dus geen volwassene bij? En is het gewoon spelen of ook echt activiteiten? Lijkt een beetje op kindervakantiewerk wat we hier in het Zuiden van NL hebben. Is ook een hele week met leiding en kindjes gaan vanallerlei leuke dingen doen. Echt fijn zeg... Die mogelijkheid!
     
  4. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.995
    5.821
    113
    Hier ook hoor, de sporten van de oudste 2 ben ik maandelijks al 120 euro aan kwijt en dan heb ik nog geen sportspullen gekocht. En dan komt volgend jaar daar de volgende voor zwemles ook nog bij :o:
    Nou werk ik zelf ook niet meer sinds de geboorte van nr4 (en hier kan dat dus financieel gelukkig goed) maar als ik de eindjes aan elkaar moest knopen terwijl de kosten alleen nog maar meer zouden worden, zou ik toch echt werken kiezen boven altijd thuis met de kids. Mijn ervaring is dat geldstress erger is dan werkstress/opvangstress.
    Al ben ik nu wel blij dat ik het even niet hoef te regelen deze zomer :D Nog 2 jaar en dan mag ik weer :p
     
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    Ik zou zeggen: ga PABO of de lerarenopleiding doen. ;)

    (En nee, je hebt dan geen zes weken vrij. Misschien wel meer dan gemiddeld, 'gelukkig' maak je die uren buiten de vakanties voor een groot deel gewoon. En je mag altijd in het hoogseizoen op vakantie, wat een feest! :roflmao: Maar dan nog, iedereen maakt keuzes, ik neem aan dat jij ook bewust voor het werk dat je doet gekozen hebt? Daar horen dan ook bepaalde voor- en nadelen bij.)

    Ik ben één van die gelukkigen die meer vakantie heeft/lijkt te hebben dan gemiddeld (wel maak ik dus buiten de vakanties de uren bovenop mijn contract - ik werk overigens niet in het po of vo, officieel heb ik ongeveer net zoveel vakantieuren net als de meeste mensen in het bedrijfsleven ;)). Maar het heeft wel als nadeel dat ik buiten de vakanties nooit vrij kan nemen. Daar klaag ik niet over, want er zijn zeker ook voordelen. En vooral: ik vind mijn werk geweldig leuk! Dus ook als het qua vakanties anders zou zijn, zou ik het doen.

    Maar zoals ik al eerder schreef, hier sowieso geen puzzel, want de BSO is gewoon open. Doordat ik parttime werk (ook weer zo'n keuze ;)) hoeven ze er ook geen vijf dagen in de week naar toe, dus is het prima vol te houden.
     
    ikkie97 vindt dit leuk.
  6. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.072
    3.516
    113
    Die enorm zware baan op topniveau is een keuze...…
    Je hoeft niet perse in het onderwijs (lijkt me niet verstandig als je er zo negatief tegenaan kijkt) maar andere opties zat lijkt me als je zo'n hoge functie hebt.

    Het 6 weken vrij zijn is inderdaad iets van "vroeger" en tegenwoordig vooral nog voor de kinderen denk ik. Gespreide vakanties betekent nogal wat voor het onderwijs. Dan mag je wel individueel onderwijs gaan geven. Niet te doen met de huidige middelen. En ook niet bepaald wenselijk vind ik persoonlijk, de maatschappij is al individualistisch genoeg tegenwoordig.

    Kinderen kunnen in Nederland gewoon naar een kinderopvang dus ik begrijp het probleem niet.
     
  7. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113

    Ik reageer even op je laatste alinea. We hebben idd opvang in nl. Maar zoals ik maakte gebruik van een oppas. Ik werkte mijn uren in 3 dagen, maar had te weinig uur om 3 dagen opvang te kunnen betalen voor 2 kinderen. Want ik werkte maar 4-5 uur per dag maar moest dan wel 3 volle dagen opvang betalen en ik mocht het toen niet in 2 dagen werken. Dus vandaar dat ik een oppas had. Toen heb ik 2 jaar in de vakantie een maand opvang kunnen regelen. Maar vorig jaar kon dat niet want het zat vol. En er was geen 1 andere opvang die mijn dochter voor een maand wou opnemen. Dat was wel echt een gedoe want wij hebben bijna geen familie hier, en degenen die hier wel wonen waren allemaal op vakantie.
    Inmiddels heb ik andere leidinggevenden en heb ik het voor elkaar gekregen dat ik nu 2 lange dagen werk. Dus nu gaan mijn kinderen gewoon naar de bso.

    Maar we zijn wel situaties waarbij het gewoon lastig is om het allemaal te regelen.
     
  8. snoes79

    snoes79 Fanatiek lid

    9 jun 2014
    1.312
    1.192
    113
    De monitoren zijn allemaal boven de 18, en er zijn oudere mensen op de achtergrond.
    Het is een combinatie van spelen en activiteiten!
    Het hele fijne is dus dat je ze niet hoeft in te schrijven voor momenten, maar gewoon kunt brengen!
     
  9. juf1987

    juf1987 Fanatiek lid

    30 sep 2014
    1.831
    1.662
    113
    Leerkracht
    België
    Neen hoor, wat je schrijft over animatoren hun leeftijd klopt niet, ik ben zelf jaren hoofdanimator op speelpleinwerking geweest. En om animator te worden moet je 16 zijn, dus vanaf dan kan het. De hoofdanimatoren zijn wel zeker 18+. In de meeste gemeenten/steden wordt het ook wel gesuperviseerd door een werknemer van die gemeente/stad (jeugddienst, sportdienst, ...)

    Bij ons is speelpleinwerking pas voor kinderen vanaf 5 jaar en maar van 13u tot 17u. Dus voor fulltime werkende ouders geen evidentie.

    In een nabijgelegen stad is het wel een ganse dag.

    Ik kan onze oudste dochter gelukkig een paar dagen naar de onthaalmoeder laten gaan van onze jongste dochter. Dit is het eerste jaar dat mijn dochter naar school gaat + dat ik halftijds uit het onderwijs gestapt ben voor een andere job ;) Het gepuzzel is dus totaal nieuw voor mij :)
     
    Shakes vindt dit leuk.
  10. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.026
    2.164
    113
    Wij hebben gelukkig geen probleem, want mijn man is leraar. Hij heeft meestal dezelfde vakanties als de kinderen. Gelukkig maar, want de bso vinden ze niet leuk en de oudste is er al van af. Maar 12 jaar is wel jong om wekenlang elke keer hele dagen alleen thuis te zijn.
    Maar goed, hier gelukkig gern probleem dus. Het lijkt me heel lastig als he zo kort puzzelen en keuren met he kinderen voor opvang.
     

Deel Deze Pagina