Mijn vriend is 3 dagen voor mij positief getest. Hij had geen klachten. Ik heb al klachten gehad maar dacht ik eerste instantie dat ik een verkoudheid had afgelopen na de tenniscompetitie. Wij zijn beide niet in isolatie gegaan. Puur omdat we elkaar dan wss toch al hadden besmet en wij 2 jonge kinderen hebben. Dat gaat simpelweg gewoon niet. We hebben maar 1 badkamer, en mijn vriend had niet in een andere kamer kunnen gaan slapen want we hebben hier geen extra matras of luchtbed liggen. Wij zijn er maar vanuit gegaan dat ook de kinderen positief zouden testen mbt de quarantaine.
Dit is niet helemaal waar blijkbaar. Mijn zwager heeft vanmorgen gebeld met de ggd mbt hun kinderen of zij wel of niet naar school mochten. Tegen hem is verteld dat die 10 dagen in zijn gegaan vanaf het moment dat mijn schoonzusje klachten kreeg. Ik hang nu dus in de wacht bij de ggd omdat als dit inderdaad zo is dat mijn dochter morgen ook naar school mag.
Hier zijn wij als ouders samen positief getest en nu ook nog ziek. We hadden verwacht dat dochter ook positief zou zijn en daarom geen afstand gehouden. Nu blijkt dat ze negatief is, hebben we 1,5 mtr ingevoerd en echt afstand houden. Anders duurt het echt lang voordat ze weer naar school mogen. Dat is nu al 14 dgn en er komen nu nog 5 dgn bij. Ze moeten in quarantine na jullie laatste nauwe contact, het is dus niet klaar na 10dgn als je positief getest bent als ouder. Mijn kinderen zijn al ouder en hebben goed door wat het betekent als beide ouders ziek zijn, vreselijk dat je ze niet kan knuffelen of troosten omdat ze het moeilijk hebben.
Voor de zieke gaat het om de dag vanaf start klachten. Voor de contacten gaat het om de incubatietijd. Iedere dag dat je naast besmet iemand met klachten zit kun je besmet worden. En dan heb je je eigen incubatieperiode van 1-10 dagen. Dus als besmet persoon op dag 7 nog klachten heeft en deze doorgeeft aan het kind, zou deze 3 dagen later midden in zijn incubatietijd zitten. Dus als kinderen in hun mogelijke incubatietijd naar school worden gestuurd vind ik het persoonlijk erg onverantwoordelijk richting de leraren.
Ja daar is ook veel onduidelijkheid over he. Ik dacht ook 10 dagen vanaf positieve test. Dus alles voor komende 10 dagen afgemeld voor kids. Maar later zei iemand weer nee 10 dagen vanaf eerste klachten..dan zitten we al op dag 5...
Ik heb net de ggd gebeld en die mevrouw zegt ook weer vanaf start dat de klachten zijn begonnen 10 dagen in quarantaine. Nou schiet mij maar lek hoor..
Nou ja, als je in het geval van mijn schoonzusje en zwager gaat liegen tegen de schooldirectie dan kunnen die kinderen eerder naar school ja. Blijkbaar heeft schoonzusje tegen de schooldirecteur gezegd dat haar dochters niet met haar in aanraking zijn geweest.. Ik begon dus kei hard sarcastisch te lachen toen die directeur dat net vertelde aan de telefoon.. (had gebeld over mijn dochter)
https://lci.rivm.nl/informatiebriefhuisgenootthuis Dit is het als je geen afstand kunt of wilt houden. Dan is het tot 10 dagen Quarantaine nadat de huisgenoot weer uit isolatie mag. Dus dat kan betekenen dat je als moeder 7 dagen ziek bent, 24 uur klachtenvrij (dag 8) en daarna Je kinderen nog 10 dagen thuis moeten blijven. Totaal dus 18 dagen. Als je kind of man dan ook nog ziek worden begint het tellen voor de nog niet zieke kinderen/man opnieuw.
Een tijdje terug had ik verkoudsheidklachten en moest ik getest worden, maar ik ben een alleenstaande moeder met een dochter van 4. Ik kon pas 3 dagen later terecht bij een testlocatie, en tot die tijd moest ik in quarantaine. Mijn dochter inprincipe niet, maar werd toch wel wat lastig om haar naar school te brengen en op te halen. Ik heb haar dan ook gewoon thuis gehouden, en we zijn continue in dezelfde ruimte geweest. Uiteindelijk ben ik negatief getest, maar ook al was het positief geweest had ik het precies hetzelfde gedaan. Je kan niet tegen een kind van 4 zeggen 'ga jij maar spelen, mama gaat in een andere ruimte zitten'. Wie brengt haar naar bed, wie maakt het eten? Nu is jullie situatie wellicht anders omdat je man thuis is, maar wat je al zegt, hij moet nu het hele huishouden runnen terwijl hij dat niet gewend is. Ik zou gewoon leven met mijn gezin, niet naar buiten gaan, met dan het risico dat jullie wat langer in quarantaine zitten.
Ja I know. En zij hebben die brieven ook gehad. Maar de ggd vertelde vanmorgen dus anders. En ja als school dan vraagt wat zegt de ggd.
vreemd hoor van de GGD, die zouden je toch het correcte antwoord moeten geven. Anders raakt iedereen alsnog mogelijk besmet... Ik zou in iedergeval het worst case scenario aanhouden. Niet omdat dat leuk is, maar omdat ik niet de leraren ziek zou willen maken.
Vind ik ook hoor. Maar er leven blijkbaar zat egoïstische mensen in Nederland die zo niet denken omdat simpelweg voor diegene niet uitkomt.
Ik zou eerder de schriftelijke info van de GGD /RIVM volgen, heb het idee dat de mensen aan de telefoon vd GGD veelal callcenter mensen zijn of studenten ofzo. Ik werd gebeld door een jongeman vd GGD die zelf aangaf dat het zijn eerste week was. Ik denk dat dat veel voorkomt omdat ze veel meer werk hebben dan gewoonlijk. Bij ons testte mijn man als eerste positief, is niet in isolatie gegaan omdat we dat beiden niet wilden. 1 dag na zijn testuitslag kreeg ik ook al klachten, isolatie was dus in ons geval ook niet zinnig geweest. Ik ben toen ook positief getest, zoon ook, dochter negatief. Dochter in isolatie (eigen keuze) zodat ze vast 10 dagen kon gaan aftellen, 5 dagen later ook klachten en positief. 2 jongsten kinderen ook lichte klachten gehad en inmiddels gelukkig allemaal weer beter en uit isolatie/quarantaine.
Naar de ggd bedoel je? Nee daar zat ik niet bij inderdaad. Maar 2 uur later toen ik naar de ggd belde zeiden ze exact hetzelfde bij de ggd. 10 dagen rekenen vanaf begin klachten.
Toevallig vanmorgen bericht gehad dat een goede vriendin van mijn dochter Corona positief is getest. Ze kreeg gisteren klachten en kon vanmorgen al een sneltest doen via de het werk van haar ouders en is dus positief. Ze heeft afgelopen zaterdag nauw contact gehad met mijn oudste dochter dus die blijft nu thuis en gaat de online lessen volgen. Nu afwachten of ze wel of niet ziek gaat worden. Volgende week start de toetsweek en zou wel heel fijn zijn als ze daar bij kan zijn. Ben benieuwd.