Extreem aanhankelijk na start peuterspeelzaal

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Ago, 15 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ago

    Ago Fanatiek lid

    11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Onze dochter is vorige week gestart bij de peuterspeelzaal. Ze is altijd al heel eenkennig en gevoelig meisje geweest. Ook bij mensen die ze goed kent heeft ze echt de tijd nodig om uit haar schulpje te kruipen.

    Nou is ze vorige week bij de peuterspeelzaal gestart. Drama natuurlijk. Ze vind het verschrikkelijk. Ze speelt er niet, eet er niet en drinkt er niet. De juffen vind ze niet leuk benoemt ze. Ze huilt er veel maar als een juf haar dan wil troosten raakt ze echt overstuur.
    We vinden het enorm moeilijk, willen zo graag dat ze het daar naar haar zin heeft...

    Nu komt daarbij (denk echt een reactie op de peuterspeelzaal) dat ze enorm aanhankelijk is aan mij de hele dag. Ook als we gewoon alleen thuis zijn en er geen bezoek is. Ze hangt het liefst (letterlijk) de hele dag aan me. Maar ik heb nog een kleine van 6 maanden dus dat kan gewoon niet de hele dag en ik heb in huis ook nog andere dingen te doen.
    Gisteren zei ze dat ze net zo als haar broertje ook bij mama wil drinken en dat ze baby is, etc. Ze lijkt echt de geborgenheid te zoeken. Terwijl we overdag echt wel vaak even knuffelen, complimentjes geven, kusje geven, etc.

    Is dit een normale reactie op de start bij de peuterspeelzaal? En hoe kan ik hier nu mee omgaan.
     
  2. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.692
    3.476
    113
    Lijkt me verschrikkelijk moeilijk. Kun je niet wat langer in een hoekje op de peuterspeelzaal aanwezig blijven, tot ze iets meer gewend is? En dan bijvoorbeeld eerst kort weg gaan, boodschapje doen of zo, om haar een beetje te laten wennen aan het daar alleen zijn?
     
  3. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ach dat lijkt me moeilijk om te zien ja! Ik zou zelf in die situatie denken dat als het met een maand niet leuk is, ik mijn eigen dochter thuis zou houden. Hier zegt ze ook regelmatig "Ik ben nog klein" echt puur omdat ze soms overvraagt word. Dat ze jou opzoekt nu ze 2x per week van huis is, vind ik een normale reactie, en ook dat ze 'klein' wil zijn. Heeft ze tot voor kort bij jou gedronken, of drinkt ze al heel lang niet meer? En als ze tot pasgeleden bij je gedronken heeft, zou je dan overwegen om het haar te laten proberen? Ws kan ze het niet meer want ze verleren de drinktechniek snel.

    Ben je met de juffen in gesprek geweest wat je zou kunnen doen? Hier gaven de juffen aan dat 9 van de 10 snel wennen, en bij die 10e moeten ze meer moeite doen, maar ik zou het met hun overleggen, wat een wijze aanpak is.
     
  4. Ago

    Ago Fanatiek lid

    11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Ik zou dat heel graag willen, maar het peuterspeelzaal is het daar niet mee eens. Zij vinden het iets waar onze dochter 'doorheen' moet...

    We hebben haar nu wel niet langer dan 1,5 uur daar gelaten elke keer. Eerste keer een uurtje. Maar volgens juffen kan ze a.s. vrijdag best de hele ochtend blijven (Dat is 3 uur..).

    De eerste keer 'mocht' ik maar een kwartiertje blijven. We hebben pas bij 6 weken evaluatie en we denken er sterk over om dit te laten vervroegen, want zo is het echt niet leuk.
     
  5. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Klinkt als een onprettige aanpak van de peuterspeelzaal... Ik mocht de eerste dag heel de ochtend blijven wat hier ook normaal is. Daarna ging ik weg maar wel als laatste moeder, en 'doorbijten' is echt niet fijn en nodig voor een kind van 2... Begeleiden ze ze bij zwaaien en afscheid nemen?
     
  6. Ago

    Ago Fanatiek lid

    11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    @suusjeh: Nee ze drinkt al lang niet meer bij me. Alleen het eerste jaar bv gehad.
    Juffen zijn van mening dat afscheid kort en duidelijk moet zijn. Dat vind ik zelf ook, maar ik vind wel dat ze meer tijd zou mogen hebben samen met mama op de peuterspeelzaal zodat ze ontspannen is als ik ga en niet nog helemaal geen contact maakt met de juffen en andere kindjes.

    Zwaaien doen ze niet. Ze pakken haar wel op als ik ga (want ze rent dan huilend achter me aan) en gaan dan een boekje met haar lezen o.i.d.

    We zitten enorm in het dilemma wat we er nu mee 'moeten'. Want we willen juist heel graag dat ze wat meer van de wereld gaat ontdekken juist omdat ze zo aanhankelijk is, maar we vragen ons nu af of deze manier de juiste is... Denk dat we komende vrijdag even aankijken en dan in het weekend de boel even goed overdenken voordat we maandag weer teruggaan naar de peuterspeelzaal...
     
  7. Boordevol

    Boordevol VIP lid

    26 jun 2009
    6.072
    4.181
    113
    Heel eerlijk heb ik soms spijt mijn zoontje op de peuterspeelzaal te hebben gelaten. ook hij huilde elke keer en wilde maar niet wennen. Wel deed hij mee in de klas als ik weg was maar niet met alles en niet altijd. Ik dacht het moet als goede voorbereiding op school vooral omdat hij verlegen is. Nou, peuterspeelzaal een paar manden geweest maar tot de laatste dag gehuild. School wa shij binnen een week helemaal gewend en vind het geweldig. Ze is ook nog zo jong, als het echt niet gaat over een aantal maanden weer proberen. Hoe ouder ze worden hoe meer ze zelf de behoefte aan iets anders dan thuis krijgen..
     
  8. Ago

    Ago Fanatiek lid

    11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Fijn dat je er zo eerlijk over bent. Wat ontzettend sneu dat hij ook elke keer zoveel gehuild heeft... Wat zeiden ze er toen over bij de speelzaal zelf?
     
  9. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.692
    3.476
    113
    Wat een vreemde aanpak van de peuterspeelzaal, uiteindelijk is het toch jouw kind en als jij denkt dat ze het leuker gaat vinden als ze even rustig kan wennen, dan is dat toch jouw beslissing? Ik zou persoonlijk denk ik toch proberen om gewoon te blijven en me niet door de juffen weg laten sturen. Ik snap dat ze niet zitten te wachten op 20 ouders in de klas, maar in gevallen waarin het voor een kindje heel erg nieuw is, ze het echt niet leuk vindt EN ze nog vrij jong is moeten de juffen naar mijn mening ook maar een beetje flexibel zijn. Ik zou mijn kind echt niet met een gerust hart achter laten als je weet dat ze de hele tijd dat ze daar is erg verdrietig is.

    Grote kans dat ze wel gaat wennen en het op een gegeven moment leuk gaat vinden, maar als het drama blijft dan zou ik er uiteindelijk misschien wel mee stoppen. Er zijn zat kinderen die de peuterspeelzaal niets vinden en ahool uiteindelijke geweldig.
     
  10. gemma87

    gemma87 Actief lid

    14 mrt 2011
    370
    1
    18
    Is t geen optie om dr nog eventhuis te houden zo te horen vind ze t echt verschrikkelijk. .
    Miss dat zr t over een mnd of 4 wel aan toe is
     
  11. Kaboutermeis

    Kaboutermeis Fanatiek lid

    16 apr 2013
    4.184
    0
    0
    Ik zou nog 1 of 2 keer aankijken, maar als het echt niet beter, zou ik haar voorlopig thuishouden.
    En eventueel nog es proberen op haar 2.5 of 3.

    Is er in de buurt nog een andere peuterspeelzaal? Eventueel overwegen om daar es een kijkje te nemen of zij anders werken?
     
  12. Crazy angel

    Crazy angel Bekend lid

    13 jan 2008
    794
    0
    0
    #12 Crazy angel, 15 jan 2014
    Laatst bewerkt: 15 jan 2014
    hoe vaak per week gaat ze naar de peuterspeelzaal?

    ik zou vooral geen medelijden met je kindje krijgen, dat maakt alles alleen maar moeilijker..
    ze moeten immers leren dat er ook een wereld is buitens huis.
    met andere kindjes, andere omgevingen, ander speelgoed en juffen.
    Ze moet vertrouwen krijgen in zichzelf dat ze het heus wel kan, en dat ze gewoon erna weer gezellig thuis zal zijn.

    als je haar er weer afhaalt, dan geef je toe aan haar "klein" zijn.. en dan zal ze het later als iets zien als "mama vond de peuterspeelzaal eigenlijk helemaal niet leuk voor mij, en nu moet ik weer!"
    ze moet leren dat ze groter word en de wereld ook veel groter is dan ze denkt..
    anders blijft ze klein.

    als ze ineens 5 dagen per week naar de peuterspeelzaal gaat voor 5 ochtenden bijv, lijkt me het wel veel.
    maar je geeft al aan, alleen 1.5 uur tot nu toe elke keer. dat is erg weinig!! (ik weet dan niet of dat dan elke dag is of eens per week)

    ik wil wel zeggen dat je moet doen wat goed voelt. maar ik zou dan een andere oplossing bedenken.. zoals eventueel een andere peuterspeelzaal
    of een kinderdagverblijf.. of dat ze op een peutergym gaat (hoewel dan is mama er natuurlijk ook bij)
     
  13. Boordevol

    Boordevol VIP lid

    26 jun 2009
    6.072
    4.181
    113
    Crazy angel,

    Ben het niet met je eens.
    Je geeft niet toe aan het klein zijn. Sommige kinderen zijn dr gewoon niet aan toe en zijn er echt te jong voor mentaal. Denk dat er bijna geen 4 jarige is die school niet leuk vind dus loskomen van thuis gebeurt hoe dan ook.

    Zo weinig gaan helpt trouwens niet. ALS je haar erop wilt houden zou ik haar vaker en langer laten gaan zodat ze sneller went. Mijn zoon ging twee keer een ochtend in de week en denk dat hij hierdoor. Niet kon wennen.

    Omdat het huilen steeds korter werd en hij als ik eenmaal weg was ophield was het geen issue. Weet niet wat ze geadviseerd zouden hebben als hij elke keer denhele tijd zou huilen.
     
  14. Ago

    Ago Fanatiek lid

    11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    @EdN: Eerlijk gezegd walst de juf best wel over me heen. En terwijl ik dit opschrijf besef ik me hoe belachelijk dat eigenlijk is dat ik dat laat gebeuren... Mocht het niets voor haar blijken te zijn dan kunnen we er inderdaad mee stoppen.

    @gemma: dat kan idd een beslissing worden binnenkort. Denk dat we komende paar keren even afwachten en als we geen verbetering zien we ermee stoppen. En dan idd later nog een keer proberen.
     
  15. Ago

    Ago Fanatiek lid

    11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    @kaboutermeis. Op loopafstand is er geen andere peuterspeelzaal. Heb nog een zoontje van 6 maanden dus kan niet met de fiets en man gaat met auto naar het werk. kinderdagverblijf is hier ook niet in de buurt, daar had ik ook al over na zitten denken als alternatief.

    @crazyangel: ik volg dan idd mijn gevoel. Ze gaat nu 2 ochtenden (we wonen in klein dorp en peuterspeelzaal is hier ook maar 3 dagdelen in de week open). Momenteel is er ook geen plek voor 3 ochtenden op de peuterspeelzaal.
    We zijn overigens tijdje geleden met haar naar dansles gegaan. Maar ook dat vind ze helemaal niks. Het probleem zit 'm echt in de volwassenen die ze niet kent en nog niet vertrouwd. Dan raakt ze echt overstuur.

    @boordevol: wij denken nu ook dat ze er mogelijk nog niet aan toe is. Dat dit een stap te ver is.

    Vandaag was ze ook echt super aanhankelijk. Ik hoefde maar even weg te lopen om ons zoontje een speentje te brengen in zijn bed en ze hing al huilend aan mijn broek. En dat terwijl we dan gewoon thuis zijn en er niemand anders bij is. Heb de indruk dat ze steeds opnieuw bang is dat ik lang wegblijf..
     
  16. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.692
    3.476
    113
    En je voelt je er niet prettig bij om dat aan te geven bij haar? Dat je het vervelend vindt dat ze dat doet? Kan ik me wel iets bij voorstellen hoor, maar wel kwalijk natuurlijk dat dat gebeurt. Misschien dat je man hier minder moeite mee heeft en dat hij dan een keer mee kan gaan en kan bewerkstelligen dat 1 van jullie even kan blijven?

    Succes ermee in ieder geval. Ik ben het persoonlijk niet eens met het advies van Crazy angel, peuterspeelzaal is geen noodzaak, maar moet (mijns inziens) vooral leuk voor het kind zijn. Als het haar alleen maar stress oplevert (en op blijft leveren) dan vind ik de kosten hoger dan de baten, en er misschien eerder voor kiezen om een andere peuteractiviteit te gaan ondernemen (peutergym of zo). Zodat ze wel went aan het idee van een juf, klasjes, spelen met andere kinderen, maar hierbij in een rustig tempo van mama los kan komen. Maar in principe vind ik gewoon dat de peuterspeelzaal en juffen daar er aan mee zouden moeten werken om de overgang voor je dochter wat prettiger te maken, zodat ze het op de peuterspeelzaal leuk gaat vinden.
     
  17. levy

    levy Lid

    29 jan 2010
    79
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is of ik mij dochter lees. Ook zij kijkt erg de kat uit de boom, moet ook bij bekenden even los komen. Zij is met 2 jaar en 4 maanden naar de pzs gegaan en ook dat wat drama. Je zag gewoon dat ze het eng vond zodra ze binnen stapte.
    Hier waren de leidsters wel erg mee gaand. Ze hebben daar zowiezo een zwaai raampje. Eerst hebben we geprobeerd om aan1 juf te koppelen.dat werkte ook niet. Na 2 maanden zijn we toch tot het besluit gekomen dat ik er even bij bleef.

    Zo was het voor haar duidelijk. Ik bleef tot na de 1e kring ( dat was het 1e kwartier,ze vertellen in die kring altijd wat ze gaan doen die dag) ik nam mijn jongste gewoon mee en zat in een hoekje. Voor mijn dochter was dat veilig, ze kreeg meer zelfvertrouwen, want bij haarw was het gewoon een gebrek daaraan.
    Zo is zij dus heel kangzaam aan gewend. Nu vertel ik voordat we gaan wanneer ik ga, na 2 puzzels, als het muziekje aangaat etc. Ze weet dan waar ze aan toe is.
    En nu gaat ht goed, en komt ze echt los maar dit heeft echt wel 4 maand geduurd.
    Op het cb vertelde ze me ook dat er 6 maanden gewenning voor pzs staat en als je kindje nu eenmaal gevoelig is.

    Ik ben blij dat ik doorgezet heb, met een bloedend hart, maar ik heb haar op die manier wel zelfvertrouwen gegeve, en hopelijk gaat het over 8maanden op de basisschool soepeler.

    Veel succes, ik weet het is heel moeilijk.
     
  18. lovekees

    lovekees Bekend lid

    8 okt 2010
    814
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ons dochter mag vrijdag voor de eerste keer heen vandaag is de juf langs geweest maar ik mag als ze het vrijdag nog spannend vind gewoon nog blijven.
    Jammer dat je niet langer mag blijven om haar vertrouwd gevoel te geven
    Hogelijk wordt het beter anders zou ik toch nog effe wachten en later weer proberen.
    Peutergym vind ons dochter trouwens geweldig misschien idee om dat eens te proberen?
    Veel succes
     
  19. Ago

    Ago Fanatiek lid

    11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    @EdN: Nee dus... Het is idd kwalijk dat dat gebeurt. Gisteren met mijn man besproken en hij kan het zakelijker bekijken dus hij gaat een volgende keer graag mee. ;)
    Hebben nu afgesproken dat we bekijken hoe het morgen gaat en als er dan geen verbetering in zit we een gesprek willen.

    peuterspeelzaal is idd geen noodzaak. We hebben haar hiervoor aangemeld omdat we het fijn voor haar zouden vinden als ze wat andere dingen te doen heeft en ook voor de contacten met andere kindjes. (wonen hier sinds kort en kennen eigenlijk geen anderen met kindjes van dezelfde leeftijd).

    @levy: fijn dat je kindje het nu leuk vind op de peuterspeelzaal. Maar bij jullie heeft het dus ook wel een tijdje geduurd voor het zover was lees ik. Fijn dat de juffen daar wel meegaander waren..

    @lovekees:
    Succes vrijdag! Peutergym is hier in de regio ook idd. Moet alleen even bekijken hoe ik dat geregeld krijg. Heb die dag geen auto en geen oppas dus het wordt een beetje zoeken.
     
  20. Eylem

    Eylem Niet meer actief

    Ik vind idd dat de peuterspeelzaal het heel raar aanpakt. Hier blijven de ouders er het eerste dagdeel van begin tot eind bij. Ook is er elke keer een half uur inloop dus rustig even samen spelen en dan afscheid wanneer je kindje er klaar voor is. Hier zwaait de leidster altijd samen met het kindje uit als daar behoefte aan is en zijn ze erg verdrietig dan worden ze natuurlijk getroost en daarna even op weg helpen met spelen. Als ik hier lees over kinderen die altijd huilen bij het weggaan - dat vind ik wel extreem. Bij mijn oudste op de peuterspeelzaal (ze zit er nu een jaar) wordt er eigenlijk nooit gehuild door kinderen bij het afscheid nemen, zelfs de nieuwe kindjes bijna niet. Hopelijk brengt een gesprek wat meer duidelijkheid en anders zou ik inderdaad echt even goed nadenken of ze hier wat aan heeft.
     

Deel Deze Pagina