Als Nederlander de Belgische NIPT-test doen. Hoe werkt dat?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Pitahaya, 10 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief


    Ja deze zwangerschap, ik heb in mei geprikt toen was er nog een lockdown en mocht je de grens niet over.

    Ik heb gewoon laten prikken bij de atal medial prikpost hier in Nederland (wel het ziekenhuis overigens) Buisjes werden door Antwerpen naar m'n huis adres opgestuurd.

    Hier werd op alle chromosomen getest.
     
  2. Pitahaya

    Pitahaya Fanatiek lid

    17 jan 2019
    1.275
    726
    113
    Vrouw
    Hmm... maar nu moet je ook 10 dagen in quarainte als ik naar belgie ga. Nou ja, het is even afwachten op een telefoontje morgen... Ben benieuwd. Hoop dat het wel kan in Nederland eigenlijk. Is Atal Medial post gewoon een nederlandse zeg maar? Of is dat net als Gendia via een belgisch lab?
     
  3. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief


    Nee Nederlands. Maar ik heb de buisjes na het prikken mee gekregen naar huis en heb deze via koeriersdienst van postnl naar Antwerpen opgestuurd en daar hebben ze het bloed onderzocht.
     
    Pitahaya vindt dit leuk.
  4. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.460
    2.275
    113
    dit klopt volgens mij idd niet. ik zei nog weet je het zeker, toen lachte ze even en zei ja. maar later in de brochure stond idd dat ze ook allerlei andere dingen erbij testen. denk dus dat je gelijk hebt
     
  5. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.460
    2.275
    113
    ik heb daarnaar gevraagd en kon niet zei ze. maar ik ben niet op mijn achterste poten gaan staan. begin van de week was het qua corona ook net wat minder heftig dan dat het vandaag al is, dus wie weet gaan ze die service toch weer aanbieden.
    ik had voor vandaag een afspraak maar heb hem toch maar afgezegd om een combi van redenen. ook in belgie wordt ie pas vanaf 12 weken vergoed en er wordt gezegd dat de kans met 10 wkn een fractie groter is op een vasl-positieve of negatieve uitslag. Ik dacht gewoon alles bij elkaar, ik ga gewoon het nederlandse protocol maar volgen en me niet in allerlei bochten wringen.
    maar ik snap ook heel goed als mensen anders beslissen
    succes!!
     
  6. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.460
    2.275
    113
    trouwens nu weet ik weer wie je bent. jij had rond zelfde tijd als ik miskraam. jij dus ook weer snel zwanger geraakt! leuk! Ik ben nu 10wk1d dus scheelt niet veel :)
     
  7. Pitahaya

    Pitahaya Fanatiek lid

    17 jan 2019
    1.275
    726
    113
    Vrouw
    Ohja dat is ook zo! Wat fijn dat jij ook weer zwanger ben.
    Ik wacht vandaag het telefoontje af. Laat het hier wel even weten, anders doen wij het toch ook via nl.
     
  8. Pitahaya

    Pitahaya Fanatiek lid

    17 jan 2019
    1.275
    726
    113
    Vrouw
    Ik ben net gebeld door UZA en prikken in nl is gewoon mogelijk!! Ik krijg nu alles thuisgestuurd.
     
  9. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.460
    2.275
    113
    Wat fijn! Hebben ze gezegd hoeveel dagen het duurt?
    Voor mij wordt het toch te laat, heb op ma 28nsept al afspraak hier. Maar ik vind het wel ok zo
     
  10. Pitahaya

    Pitahaya Fanatiek lid

    17 jan 2019
    1.275
    726
    113
    Vrouw
    Hoeveel dagen wat duurt? Ze sturen het nu op dus verwacht het snel.

    Ze zei dat ik meteen kan prikken als ik wil maar op internet lees ik toch wel beter vanaf 11 weken. Heb de termijnecho met 10.5 dus denk dat ik daarna ga prikken.
     
  11. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.460
    2.275
    113
    Ik bedoelde het verzenden inderdaad. Maar als je toch tot bijna 11 weken wil wachten, waarom doe je het dan niet gewoon in Nederland? Dat scheelt je een hoop kosten En hier kan het ook vanaf 11 weken
     
  12. Pitahaya

    Pitahaya Fanatiek lid

    17 jan 2019
    1.275
    726
    113
    Vrouw
    Omdat ons zoontje een afwijking heeft op zijn geslachtschromosomen en in Nederland daar niet op getest word en in België wel... dat is de enige reden.

    Ze zei wel dat ik nu al kan testen als het binnen maar de kans is groter dan de test niet goed gaat omdat er nog te weinig materiaal is dan. In België zelf doen ze het pas vanaf 12 weken ivm vergoeding.
     
    julia80 vindt dit leuk.
  13. Pitahaya

    Pitahaya Fanatiek lid

    17 jan 2019
    1.275
    726
    113
    Vrouw
    Volgens mij kan het ook niet eerder. Waar heb jij dan gelezen dat het in België al vanaf 10 weken kan? Want vaak doen ze het daar juist vanaf 12 weken ivm de vergoeding.

    En ik lees ook dit:
    9. Wanneer kan NIPT niet uitgevoerd worden?
    NIPT is geen optie in een van volgende situaties:
    • Voor 11 weken zwangerschap: er is dan te weinig DNA van uw baby aanwezig in uw bloed
     
  14. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief


    Ik heb met 10,2geprikt. En wist 5 dagen later de uitslag al :oops: ze gaven in Antwerpen aan dat je vanaf 10 weken al kunt prikken alleen dat het in België door de verzekering pas vergoed wordt als je 12wk of verder bent.
     
  15. Pitahaya

    Pitahaya Fanatiek lid

    17 jan 2019
    1.275
    726
    113
    Vrouw
    Ja dat is raar. In België gaven ze aan dat ik kan prikken wanneer het binnen komt. Ben nu pas 9.2 weken... Maar ze zei wel dat de kans bestaat dat er te weinig DNA beschikbaar is. Die kans is groter bij 11 weken.
     
  16. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.930
    12.404
    113
    Vrouw
    Ik denk omdat in belgië normaal de eerste controle ook vaak met 12 weken is? Dacht ik
    Toch?
     
  17. Pitahaya

    Pitahaya Fanatiek lid

    17 jan 2019
    1.275
    726
    113
    Vrouw
    Geen idee.
    Verloskundige heeft in ieder geval aangeraden om tussen de 11 en 12 weken te prikken. Dus ik ga nu 5 oktober prikken. Dan ben ik 11,5 weken. Wel spannend weer.

    Moet nog even kijken hoe ik bij het ziekenhuis kan prikken en of zij het ook met een koerier kunnen versturen of dat ik dat op de 1 of andere manier zelf moet doen, daarvoor ga ik maandag even bellen.
     
  18. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.460
    2.275
    113
    Ik heb zowel van mijn fertiliteitsarts als de verpleegkundige aan de telefoon in België gehoord dat het vanaf 10 weken kan. Als je op internet gaat zoeken naar informatie erover staat dat ook. Maar de fractie van DNA van de baby moet inderdaad hoog genoeg zijn en die kans daarop Is net iets groter bij 11 wkn.
     
  19. Pitahaya

    Pitahaya Fanatiek lid

    17 jan 2019
    1.275
    726
    113
    Vrouw
    Ik heb vandaag de buisjes via de post binnen gekregen. Dus het duurde 6 dagen.
    Ik ga met 11.5 weken prikken. Moet alleen even kijken of het ziekenhuis ze met koerier naar België kan verzenden of moet ik dat zelf regelen? Weet iemand dat?
     
  20. Bloempje777

    Bloempje777 Nieuw lid

    11 okt 2020
    4
    0
    1
    Vrouw
    Hoi allemaal,

    Ik ben ook geïnteresseerd in de Nipt test in België. Nu begrijp ik dat je dit ook vanuit NL kunt doen. Hoe gaat dat precies in zijn werk? Waar prik je het bloed? Met een verwijzing van Gendia of UZA? En hoe komt het bloed weer die kant op veilig?

    Ben benieuwd!
     

Deel Deze Pagina