Als Nederlander de Belgische NIPT-test doen. Hoe werkt dat?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Pitahaya, 10 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pitahaya

Pitahaya Fanatiek lid

17 jan 2019
    1.275
    726
    113
    Vrouw
    Waarom wil jij de Belgische nipt doen?
    Ik had zelf naar UZA gebeld. Ze vinden mijn reden prima en stuurde mij een aanvraagformulier en 2 buisjes op. Ik moest prikken in het ziekenhuis in Nederland en hun stuurden het via een koerier terug naar Antwerpen. Ik heb afgelopen maandag geprikt en wacht nu nog op de uitslag. Hoop die deze week te krijgen. De kosten zijn 260 euro.

2. Pitahaya

Pitahaya Fanatiek lid

17 jan 2019
    1.275
    726
    113
    Vrouw
    Ik heb de uitslag die woensdag daarna gekregen. Dus had maandag geprikt en een week later op woensdag kreeg ik de uitslag. Had het niet zo snel verwacht omdat later bleek dat de 10 werkdagen pas ingingen nadat het in het lab aangekomen was. Maar heel fijn! Alles was goed en we krijgen een meisje! Maandag gaan we zien met de echo of dat inderdaad klopt. ;)

Tuttebelleke vindt dit leuk.
  3. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Normaalgesproken (tenminste bij mij, wel ander lab want ik laat in Leuven prikken) zijn het 10 kalenderdagen en niet 10 werkdagen, dat kan de snelle uitslag verklaren.

De kans is trouwens groter dat ze zich vergissen op de echo in het geslacht, dan via de NIPT hoor :p ik heb dat tijdens m'n vorige zs eens gevraagd aan de gyn, en zij gaf aan dat het geslacht eigenlijk maar in 2 gevallen fout kan zitten: als er een afwijking is aan de geslachtschromosomen, of als er stalen verwisseld worden.

En dan nog even over de termijn: de reden dat de NIPT voor Belgische vrouwen pas vanaf 12w vergoed wordt, is niet wetenschappelijk, maar ethisch. Wij krijgen immers automatisch het geslacht te horen, en een legale abortus zonder medische reden kan in België tot 12w. Door de NIPT maar te vergoeden vanaf 12w probeert men het risico op abortus omwille van geslacht te verkleinen.

Julia1987 vindt dit leuk.
  4. Julia1987

Julia1987 Lid

14 nov 2020
    40
    29
    18
    Vrouw
    Ik was in 2015 zwanger van mijn dochter en toen was in Nederland de nipt nog niet. Ik heb toen via een bloedprikpunt in Nederland bloed laten prikken met 10 weken, dat bloed is via België naar Amerika gestuurd. Ik wist met 11 weken al dat we een dochter kregen en dat er niets geks uit de nipt kwam. Heeft me toen ruim 600 euro gekost... Maar was voor mij elke euro waard! :) Fijn dat de nipt nu ook gewoon in Nederland wordt uitgevoerd.

Deel Deze Pagina