hypotheek loopt af, waar rekening mee houden?

Discussie in 'De lounge' gestart door butterfly83, 14 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Hallo allemaal,

Er is hier vast wel iemand die mij misschien kan helpen.
    Wij hebben vanmiddag een gesprek met de bank over het verlengen van onze hypotheek. Nu heb ik hier totaal geen pap van gegeten en ik heb altijd het idee dat ons een loer gedraaid wordt bij de banken :cool:
    Wie wil en kan mij tips geven om vanmiddag rekening mee te houden of om te vragen?

Situatie:
    9 jaar geleden huis 1 gekocht, hypotheek (110.000) NHG met 3,7% rente (loopt nu af)
    5 jaar geleden ander huis gekocht en hypotheek 1 door laten lopen en hypotheek 2 (100.000) afgesloten voor het restbedrag. Met NHG en 5,7% rente.

De eerste hypotheek loopt dus nu af, de tweede hypotheek heeft een flinke rente. Dus we willen kijken naar de mogelijkheid om die af te kopen? En dan met 1 hypotheek verder. Is dat mogelijk en wie heeft tips?

Bedankt!

2. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Bedoel je hypotheek 2 afkopen en die dan vervangen door totaal 210.000 euro? Ik denk dat je dan een fikse boeterente gaat krijgen aangezien de rente nu veel lager ligt dan die 5,7%. Waarom het niet gewoon zo laten en een nieuwe rentevastperiode afsluiten op die 1e hypotheek?

Niet geheel onbelangrijk, om welke hypotheekvorm gaat het?

3. bokker31

bokker31 Lid

8 jul 2010
    82
    0
    6
    NULL
    NULL
    Als de rentevast periode van de tweede nog niet is afgelopen, betaal je een boete voor de rente die de bank misloopt. Of dat rendabel is hangt vaak af van de hoogte van de boete en de hoogte van de nieuwe rente.

Hoe langer de rente nog vast staat, hoe hoger de boete, maar als het goed is kunnen ze je dat voorrekenen en laat ze ook voorrekenen wat dat doet op de lange termijn.

Soms kun je de rente laten middelen, maar ook dan zit je vast aan die boete. Die wordt dan vaak verrekend in het nieuwe rentepercentage.

Ik weet niet hoe lang de tweede hypotheekrente nog vast staat?

Ik vind dit zelf een super site toen wij zelf met onze hypotheek beig waren. Veel van geleerd en zo goede vragen kunnen stellen bij de adviseur.

Hypotheken forum • Forumoverzicht

4. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Bedankt voor reactie, we willen inderdaad kijken of het voor ons aantrekkelijk is om de 2de hypotheek over te sluiten.
    Als ik het goed heb dan hebben wij bij de 1ste hypotheek een spaarhypotheek en de 2de hypotheek is banksparen. Deze staat nog voor 5 jaar vast.

5. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Als het spaarhypotheken betreft zou ik me niet blindstaren op lage rentes. Hoe lager de rente, hoe hoger je inleg voor het spaargedeelte. En rente kun je nog steeds aftrekken, je inleg niet.
    Maar dat zal de adviseur je ook wel vertellen.

6. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Kun je dat kort voor mij uitleggen Sjorsje?
    Ik zei al, ben echt een doos op dat gebied....

7. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Klopt mijn gedachtengang zo:
    Bij banksparen spaar je op een aparte rekening, aan het einde van de 30 jaar hoort daar het bedrag op te staan om de hypotheek in één keer mee af te lossen.
    Met een rente van 5,5 % is het bedrag dat op die rekening gestort wordt hoger dan bij 3,2%. Dan zouden wij het eindbedrag over 30 jaar gezien niet halen en moeten we dus extra premie betalen?

8. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Je krijgt op de spaarrekening dezelfde rente als die je betaalt op je hypotheek. Hoe hoger de rente hoe sneller je spaart op die rekening en hoe lager je inleg dan hoeft te zijn. En andersom geldt dus ook, hoe lager de rente hoe meer je zelf moet inleggen.

Deel Deze Pagina