Hoi meiden, Een paar jaar terug ben ik onder behandeling geweest in Düsseldorf. Dit ivm lage amh waarde 0.6 en hoge fsh 21. Deze zijn 5 jaar terug gemeten. Ik reageerde slecht op stimulatie en ben uiteindelijk zwanger geworden van een dochter van inmiddels 1.5 jaar oud. Ik heb onlangs bloed laten prikken omdat ik weet wat de stand van zaken was en wat blijkt. Een fsh van 5.2 en amh van 6.2. Ik kan me voorstellen dat de waarde wat kunnen wisselen en dat misschien de meetmethode zijn veranderd oid. Maar zo'n groot verschil! Ivm een autoimmuunziekte een ik nu ongeveer een jaar glutenvrij. Zou dit er mee te maken kunnen hebben? Zijn er meer waarbij de waarde zo veel beter zijn geworden?
Wauw! In ieder geval hoopvol voor alle laag amh'ers, ik lees even mee en stap zo nodig vandaag nog over op glutenvrij
Ja hoe bizar! Geloof het eerlijk gezegd ook niet. Heb aan de huisarts gevraagd of het wel klopt. Ben na 6x iui 1x ivf en 4xicsi in Düsseldorf zwanger geworden. In Nederland hadden ze ons geadviseerd om over te stappen naar eiceldonatie ivm slechte respons op medicijnen, slechte kwaliteit eieren en lage amh en hoge fsh waarde. En nu dit..... Ik heb toen der tijd echt alles geprobeerd om de kans ook maar een klein beetje te vergroten. Biologisch eten, alles vers zelf gemaakt zonder rare toevoeginen, niks met BHP, geen suiker, vitamines, acupunctuur, bewegen, voldoende rust en bergen ( 450 eenheden) hormonen, scratching, dhea etc etc. En dan nu zo'n uitslag! Ik weet hoe het is en dat je alles aan wil grijpen al geeft het maar 1% meer kans. Dus wil vooral jullie hoofd niet op hol brengen maar vraag me wel af of er meer zijn waarbij de uitslag zo drastisch is verbeterd?
Nee heb het bij de huisarts laten prikken. De waarde van 0.6 heb ik meerdere malen gehad zowel in Nederland als in Duitsland bij verschillende labs. Mijn fsh was altijd boven de 18 zowel in het plaatselijke ziekenhuis ( waar ook de bloedwaarden via de huisarts worden bepaald) als in het vu als in dd. En die waren nu 5.2 Dus er zal vast wel iets van verschil in zitten maar zoveel????
Belangrijkste vraag, lukt het zwanger worden? En hoe zien je eierstokken eruit? Zitten er weer 15 follikels in? Dat lijkt me sterk namelijk, je word met een voorraad eicellen geboren en die sterven onderweg alleenmaar af. Omdat het via de huisarts verlopen is kan er iets mee gebeurd zijn, maar het kan ook dat amh respondeert, dat gebeurd ook als je heel erg veel vitamine d gaat slikken, dan kan je amh ook hoger uitvallen dan voorheen maar zijn je eierstokken helaas nog even leeg. Op een auto immuun ziekte kan het dus ook responderen. Doordat amh foutmarges kán geven is het nog steeds niet opgenomen in de Nederlandse fertiliteits protocollen. Fsh kan wel maandelijks wisselen, een waarde van 5.2 is een goede maand. Echter in het verouderingsreserve proces en voorspelling hoe je reageert op behandeling telt de hoogste waarde als marker. Verder vind ik echt dat je super bezig bent! Ik heb al die troep ook al jaren afgezworen. Wellicht heeft dat positief gewerkt dat ik 2x zwanger ben geweest ondanks mijn lage amh?
Champetter dank je voor je reactie. Ik ben heel nuchter hoor dus denk nu echt niet aan een wonderbaarlijke genezing Nee zwanger worden zit er niet in. Probleem ligt niet alleen bij mij namelijk. En ja ik snap dat het kan fluctureren. We zijn in 2008 voor het eerst de mmm in gegaan en in die jaren is mijn fsh flink wat keren gemeten. De laagste waarde die ik ooit heb gehad was 11 en een beetje. Dat was voor mij een erg goede maand. Amh was altijd 0.6 of lager. En nee geen extra vitamine d geslikt. Autoimmuunziekte ben ik al een paar keer eerder op getest en daar was toen geen sprake van. Dit kreeg ik pas na mijn bevalling. Wellicht heeft het altijd gesluimerd???? Ben er even ingedoken en glutenintollerantie kan van invloed zijn op je vruchtbaarheid. Dus wie zal het zeggen. Een fluctuerende uitslag, andere meetmethode een goede maand, of toch iets met gluten????? Er is nog zoveel onduidelijk rondom dit onderwerp. Maar was erg benieuwd of er meer zijn die dit hebben gehad.... Vandaar dit onderwerp.
Interessant zeg.. mijn amh is 2,5 jaar geleden geprikt en was benedengemiddeld voor mijn leeftijd (1,55). Sindsdien ben ik ook glutenvrij (en lactosevrij) gaan eten, want ik bleek ook een intolerantie te hebben. Een paar maanden geleden ben ik weer naar Düsseldorf gegaan. Mijn amh is niet gemeten, ook omdat we nog twee cryo’s hebben en ik wil eerst kijken of het zonder een traject lukt. Wel zagen ze voldoende eitjes in de eierstokken (geen afname iig). Dus ik ben nu ook wel benieuwd naar de waarde... ik blijf iig doorgaan met glutenvrij.