Hoe gaat dat bij jullie? Ik vindt het soms wel handig hoor, maar als ik bij een ander ben,m schoonouders help ik, is het erg lastig.. Als ze niet in slaap valt lukt het in bed ook niet.. Vandaag dus 1 half uurtje.. En s nachts is ze ook al zo vaak wakker... (Lees: voeden) Gaat me wel opbreken zo..
Is hier tegenwoordig ook zo. En ik ga volgende week een avondje weg voor het eerst dus mijn man gaat een gezellige avond tegemoet als zoontje wakker wordt... Nu heb ik er zelf weinig problemen mee aangezien ik nog thuis ben tot april maar ik vind het soms wel eens vervelend aangezien ik altijd 'beschikbaar moet zijn'. We proberen regelmatig dat mijn man hem eens eerst troost of in slaapt wiegt maar dat lukt zelden... Langs de andere kant is het toch ook wel héél makkelijk; borst erin en klaar...
Het is hier dag en nacht zo. het gekke is dat ze een flesje van mijn man soms wel pikt al moet hij even moeite doen om haar in slaap te krijgen. Nou, wel genoeg, maar ze zuigt zichzelf in slaap denk ik.. Uit gewoonte.. Moet ik het proberen te doorbreken??
Is heel normaal en het gaat ook over. Het is ook typisch iets dat bij deze leeftijd hoort, rond 9 maanden zie je vaak dat ze ofwel extra verknocht aan de borst lijken of dat ze er weinig interesse in tonen. Nu in deze fase proberen het te doorbreken kost heel veel energie en stress. Erin meegaan als je er wel bent en er op vertrouwen dat ze als je er niet bent ook echt zal leren te slapen kost het minste energie. Als de nacht je zwaar valt, kijk dan eens of ze zich als ze wakker wordt laat troosten door je partner (aai over bol o.i.d.) werkt dat niet, dan is aanleggen en verder slapen het beste.
Ik ben ook van mening dat je er best in mee gaat. Het is hier cultureel bepaald dat een kind (liefst zo snel mogelijk) zelf in slaap leert vallen maar ik geloof dat dit vanzelf komt en op lange termijn voor een beter slaappatroon zal zorgen als je je kindje lekker geeft wat het nodig heeft. En ze hebben je eigenlijk al zo'n relatief korte periode nodig, ik probeer ervan te genieten! (al baal ik soms ook wel eens als hij midden in een aflevering van Grey's Anatomy wakker wordt...)
Ik zeg ook: in meegaan kost me de minste energie. Gek genoeg heeft ze helemaal geen tittie nodig als ik er niet ben (hoezeer het ook lijkt dat dat het geval is). Dus wat dat betreft is het ook geen onoverkomelijk drama. Ben het eens met Elke 1984 over culturele invloed. Wij wonen in Afrika, en hier is bv zowiezo veel normaler, maar ook dat je kindje heel lang bij mammie slaapt. Je kindje vanaf dag 1 in een wiegje op een babykamer is echt ondenkbaar hier.
Nee dragen en lopen wil ze niet, ook niet bij papa. Hebben we weleens gedaan hoor, dan is het een half uur wringen en huilen tot ze vermoeid in slaap valt.. Ook erg zielig en vind er zelf ook niets aan.. Ok niet forceren dus?
Ik vind het zo vervelend voor je dat ik geen concrete tips kan geven. Ik merk uit verschillende van je berichten dat het je zwaar valt dat je meisje zo moeilijk slaapt en ik heb de indruk dat je een beetje ten einde raad bent... Ik hoop ook dat je niet denkt dat hetgeen ik zeg 'uit gemakzucht' is ofzo maar ik geloof écht dat meegaan met jouw kindje momenteel het beste is om latere slaapproblemen te vermijden. Als zij nu ervaart dat mama en papa haar veiligheid bieden, zal dit op lange termijn alleen maar positieve gevolgen hebben! Ik wil je het boek 'waarom liefde belangrijk is' (van Sue Gerhardt) ook aanraden omdat ik denk dat je, als je leest waarom het goed is je kindje die veiligheid te bieden, je het ook makkelijker volhoudt! Dikke knuffel!
@Elke, Dankjewel. Je hebt gelijk, hoewel ik het op sommige momenten beter aan kan. Soms ben ik erg blij dat ze juist door de borst in slaap valt, maar aan de andere kant zou ik willen dat het wat makkelijker ging.. Je voelt je zo gebonden. En zeker als ze verder niet bij je zijn wil, denk ik onderhand: Hallo ik ben MEER dan borst.. Ik wil ook gewoon kunnen toosten en veiligheid bieden. Snapje. Ik vind het best zwaar. Maar ik ga er wel in mee hoor, vind het ook erg belangrijk. Maar wel moeilijk! Dat boek ken ik niet, misschien koop ik het wel. Of bij de bieb. Hee bedankt, in het weekend is het iets makkelijker gelukkig..
Dat gevoel snap ik ook wel, dat je meer wil zijn dan borst. Ik heb dat soms ook, zeker als hij voor de rest bij mij huilerig is en als papa binnenkomt, begint te lachen ofzo! :x Maar dat is op dagen dat ik vergeet dat die borst echt wel zoooooveel meer is dan alleen voeding. Een vergelijking: als je je kindje alleen met je stem of in je armen getroost zou krijgen, zou je ook niet zeggen: héé, ik ben meer dan armen/stem/.... Die borst betekent voor onze kindjes lekkere warmte, troost, het is hét symbool van onze liefde voor hen. En je kan deze troost en liefde ook met iets anders bieden, denk ik, maar we geven nu eenmaal BV en het is ervoor gemaakt en het is zooo makkelijk. Alleen, soms...heel soms/soms iets vaker dan soms...vervloeken we het!
Na 12 maanden ging ik weer sporten 's avonds en mocht mijn man eten met zl en hem naar bed brengen. Die heeft geen borst en dat was dus ook moeilijk, wij laten niet huilen. Ik ben weleens halverwege naar huis gecrosst omdat hij zo overstuur was. Ging steeds beter op gegeven moment, maar nu moet en zou hij ook eerst borst en dan pas wordt er geslapen. Komt ook omdat hij zich lichamelijk niet goed voelt momenteel. Ik doe het met liefde; hij komt ervan tot rust, slaapt lekker in en dat geeft mama ook rust.
Papa heeft wel EEN borst maar geen melk Tuurlijkeerst borst en dan slapen, maar ik bedoel dat ze aan de borst in slaap VALT en anders gaat ze niet slapen. Leg haar er (half)slapend in. Dat is wat anders. Ook hier geclusterd, maar ik kon dat niet, uren zitten. ben een bezig bijtje, er moest altijd nog wel iets gedaan worden, en anders zomaar even lopen. papa nam haar dan even over.
Nee, ik bedoel dat mijn zoontje ook in slaap valt aan de borst voordat ik hem naar zijn bedje overhevel, dus echt oogjes dicht, rustig ademen en niet meer slikken. Als ik dan beweeg, wordt die tepel weer goed aangetrokken en hard gezogen. Ik moet dus precies dat punt vinden waarop hij wel de tepel loslaat en nog niet diep slaapt, want dan zijn de rapen gaar! Als ik opsta, gaan die oogjes half open, ik leg hem dus ook halfslapend weg, dat is het beste hier.