Alsjeblieft help!

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door Krimpie, 8 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Krimpie

    Krimpie Actief lid

    18 mei 2015
    392
    148
    43
    NULL
    NULL
    He ladies,

    Afgelopen juni zijn partner en ik ouders geworden van ons zoontje, die dus momenteel ongeveer 4 maanden is. We zijn allebei dolgelukkig met hem, maar helaas niet meer met elkaar. We zitten wat betreft hem niet op 1 lijn, maar ook wat betreft zo veel andere dingen. Het is een lang verhaal, wat er verder voor jullie niet toe doet, maar helaas is mijn grootste horrorverhaal waarheid geworden; ik zit er met een klein mannetje aan te denken om bij hem weg te gaan. Ik ben intens verdrietig, maar ook bezig met de praktische kant. Ik werk gemiddeld 16 uur door het jaar heen, maar wel met de ene maand meer inkomen dan de andere.
    Ik ben nu aan het kijken of ik überhaupt bij hem weg kán... Zijn er meer moeders in een soortgelijke situatie? Kunnen jullie het redden met 16 uur? Of moet ik echt op zoek naar meer uren wil ik alleen rondkomen?
    En wat zijn dingen om rekening mee te houden?
    Partner weet nog niet van mijn huidige twijfels, maar voel dat hij ook niet happy meer is. Ik heb nog geen knoop doorgehakt, maar financiën mag toch geen reden zijn om bij elkaar te blijven?

    Liefs een wanhopige krimpie
     
  2. In your eyes

    In your eyes Niet meer actief

    Ik red het nét met 16 uur, maar ik heb daar bovenop uiteraard wel voor 2 kinderen alimentatie, kgb en kbs. (En mijn kinderen zijn ouder, en ik hoef dus ook geen luiers te kopen ;) )Sparen zit er niet in.
    Het meest ideale zou voor mij 24-28 uur zijn, maar dat is door omstandigheden even niet haalbaar nu.
    Het is van een hoop dingen afhankelijk uiteraard, wat zou je maandloon worden, wat is de hoogte van de alimentatie, je vasten lasten, de kinderopvang?
    Het zal hoe dan ook erg krap zijn! Misschien dat je een klein gedeelte aanvullende bijstand kunt krijgen, dat kun je ook onderzoeken.

    Uiteraard weet ik de omstandigheden verder niet, maar hou je er wel rekening mee dat vrijwel ieder stel met een jonge baby dit soort struggles heeft en je ook nog aan het ontzwangeren bent? Uiteraard zijn er grenzen, maar zijn er opties om nog wel op een lijn te kunnen komen over een tijdje?
    Dat is iets waar je alleen zelf op kunt antwoorden, dus ik zou dat ook goed gaan uitzoeken voor jezelf.

    Sterkte!
     
  3. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Sluit me hierbij aan. Heb oude berichten van ts gelezen dat ze er een jaar over hebben gedaan om zwanger te worden, en nu dan 4 maanden na de geboorte uit elkaar om dingen die al langer spelen? Ik zou het sowieso nog even aankijken, al weet ik niet alles natuurlijk wat er speelt.
     
  4. Krimpie

    Krimpie Actief lid

    18 mei 2015
    392
    148
    43
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties!
    Ik kan me bovenstaande reacties goed voorstellen. We hebben er idd even over gedaan om zwanger te raken. Niks vergeleken met wat andere meiden hier mee maken, maar toch, het was niet makkelijk.
    Ik ben inderdaad ook nog aan het ontzwangeren en zit af en toe nog tjokvol hormonen. Bepaalde dingen spelen al lang, bepaalde dingen spelen nu pas. Ik wil niet te veel in detail treden, maar er zijn ook dingen die echt echt echt moeten veranderen willen we elkaar gelukkig maken. Ik ben inmiddels ook rustig en besef me wel dat zomaar ineens weg gaan zo vlak na de geboorte impulsief is. Maar ik wil me wel oriënteren. Ik wil, mochten wij er echt niet uitkomen samen, de keus niet laten afhangen van geld. Uiteindelijk wil ik dat we allebei gelukkig zijn, en onze zoon natuurlijk helemaal. Ik hoop nog steeds dat dat samen is, maar ik was eerder bang om voor mezelf te gaan en dat ben ik nu niet meer. Ik wil gelukkig zijn. Ben ik nu niet... met hem. Jullie reacties hebben me wel geholpen om eerst heel rustig goed na te denken, te praten en geen overhaaste beslissingen te nemen.

    Ben nog steeds wel benieuwd naar ervaringen van mensen die het alleen doen! Wat voor potjes zijn er? Voor m'n zoon heb ik werkelijk alles over. Ook als het betekent dat ik meer moet werken, als vuilnisvrouw desnoods!
     
  5. In your eyes

    In your eyes Niet meer actief

    Is het een optie om terwijl je je aan het oriënteren bent samen in therapie te gaan? Dan hou je beide mogelijkheden nog open zeg maar!

    Ik zou mocht je besluiten om weg te gaan, als eerste zorgen dat je ingeschreven staat bij een woningbouw en een advocaat en een maatschappelijk werker zoeken. Die laatste heeft mij echt het eerste jaar door gekregen en weet ook precies waar je recht op hebt en hoe dat aan te vragen.
    Uiteraard heb je de toeslagen, bijzondere en/of aanvullende bijstand, en volgens mij is de rest per gemeente verschillend dus dat vind ik lastig om te zeggen.
    Als je kindje wat ouder is heb je stichting leergeld die helpt bij schoolkosten en bijvoorbeeld zwemles. Sommige gemeentes hebben een meedoenregeling, dan krijg je per jaar een budget voor sport/cultuur. Een maatschappelijk werker kan je daar meer over vertellen wat er in jouw gemeente precies geregeld is!
    En (wanneer je dat nog niet hebt) ik zou op zoek gaan om je aan te sluiten bij bijvoorbeeld een centrum voor (alleenstaande) moeders, die zijn essentieel in je netwerk!

    Ik hoop dat je daar iets aan hebt, maar ik hoop vooral dat jullie er samen nog uit kunnen komen. Het is niet makkelijk..
     
  6. Marisje89

    Marisje89 Fanatiek lid

    10 jun 2015
    1.660
    204
    63
    Parttime logistiek
    Even op je vraag voor 16 uur werken. Ik werk 24 uur en kan het daarmee redden.

    Zoals degene boven mij is therapie misschien iets om te overwegen. Kan je misschien tijdelijk bij je ouders terecht? Om te kijken hoe het dan gaat tussen jullie.

    Hier bijna hetzelfde verhaal. Wij dachten ook dat het met ontzwangeren te maken had en met hormonen. Daarom ben ik tijdelijk naar m'n moeder gegaan maar nu blijkt toch dat bij beide het gevoel weg is. We kunnen als vrienden super goed overweg ook wat betref de kleine maar als een stel niet.
    Wij hebben al het mogelijke geprobeerd.

    Mijn tip ga in therapie en praat goed met elkaar. Wij hebben zelfs punten opgeschreven waar we ons aan irriteerde en wat er beter kon maar ook de dingen die goed waren en absoluut niet veranderd hoefde te worden.
     
  7. LiveLifeLovely

    LiveLifeLovely Niet meer actief

    Misschien niet realistisch in ieders situatie, maar voor mij een helder advies is, is om de eerste duizend dagen van je kind niet uit elkaar te gaan.

    Niet dat dat hier aan de orde is, maar meer als houvast dat de eerste duizend dagen het meest pittig zijn ;)
     
  8. Liedx

    Liedx Fanatiek lid

    11 mrt 2013
    1.887
    403
    83
    Nederland
    In je berichtje schrijf je dat je voelt dat hij ook niet happy meer is. Is dit dan nog nooit uitgesproken naar elkaar? Praten jullie nog echt met elkaar of ligt de focus alleen op jullie kindje?
    De eerste maanden met een nieuwe baby zijn ontzettend zwaar. Je bent aan het ontzwangeren, zit vol hormonen dus reageer je overal net wat anders op dan normaal, bent waarschijnlijk moe en daardoor sneller geïrriteerd, moet wennen aan de nieuwe situatie en het ook mama zijn in plaats van alleen partner etc.
    Als de nachten slecht zijn is je partner ook moe, moet hij ook erg wennen aan de situatie, mist hij misschien de tijd samen etc.
    Ga eerst eens een goed gesprek aan. Samen of met hulp van een therapeut.
    Na de geboorte van onze oudste wilde ik ook graag bij mijn man weg. Ik was hem helemaal zat en we waren elkaar even helemaal kwijt. Nu 3 jaar later kan ik me geen leven zonder hem voorstellen.
    Geef het een kans en kijk wat er samen mogelijk is. Succes!
     
  9. Krimpie

    Krimpie Actief lid

    18 mei 2015
    392
    148
    43
    NULL
    NULL
    Wat fijn zo veel reacties!
    Er zitten ook veel lieve woorden en tips bij waar ik zeker wat aan heb. We hebben gisteren goed met elkaar gepraat en we hebben uitgesproken dat we allebei momenteel niet erg happy zijn maar wel onze relatie een nieuwe kans willen geven. Al is het eerst alleen maar voor ons zoontje. Ik hoop met heel m'n hart dat we samen ook weer gelukkig worden.
    Therapie is niks voor ons, maar samen praten schoot er ook bij in en gelukkig hebben we gisteren wel echt weer eens een heel goed gesprek gehad. In ieder geval een goed begin denk ik!
     
  10. In your eyes

    In your eyes Niet meer actief

    Fijn om te horen!
    Ik weet niet of je dat al doet, maar misschien kun je wanneer therapie niet bij jullie past wel vaste dagen prikken waarin je echt bewust tijd voor elkaar vrij maakt. Met een kleintje schiet dat er vaak bij in, terwijl het wel enorm belangrijk is om te blijven investeren in je relatie.
     
  11. Liedx

    Liedx Fanatiek lid

    11 mrt 2013
    1.887
    403
    83
    Nederland
    Dat is een goed begin, fijn!
    Misschien kun je af en toe samen een avondje uitgaan of inderdaad date-night doen thuis? Geen tv aan of telefoons etc maar echt even op elkaar focussen? Succes!
     
  12. Lila

    Lila Lid

    2 mrt 2016
    74
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben al een hele tijd alleen met mn dochter, heb eigenlijk nooit een relatie gehad met de vader en zeker geen financiele steun.

    Ik doe alles alleen dus. Ik werk 28 uur ( wel HBO opgeleid) , krijg kindgebonden budget, zorgtoeslag, huurtoeslag en uiteraard 190€ per kwartaal kinderbijslag.
    Daar koop ik elk kwartaal schoenen en eventueel een jas en kleding voor, dus dat is echt haalbaar! Sparen is moeilijk, maar ik probeer elke maand minimaal 20€ op mijn dochters spaarrekening te zetten.

    Het is echt geen vetpot, en vakantie zit er vaak niet in... maar het is te doen. Mijn dochter komt niks te kort ;)
     
  13. Insomniac

    Insomniac Fanatiek lid

    24 jan 2015
    1.838
    779
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Ik werk 28u (ene week 24 in 3, andere week 32 in 4) per week. Incl alle toeslagen hou ik bijna 1000€ over per maand, daar is echt alles al vanaf. Ik krijg geen alimentatie. Ik heb een duur huurhuis (710€), maar verder lage vaste lasten. Ook boodschappen niet meer dan nodig.

    Dus, nee met 16u zou ik het nu niet meer redden. Maar er zijn genoeg regelingen enz om het wel te redden! Ik begon 4 jaar geleden met 24u en 900€ per maand exclusief toeslagen.

    Ik ben trouwens toen ze 5 maanden was weggegaan. Echter zijn wij gevlucht en was de situatie niet veilig. Anders zou ik inderdaad eerst wachten tot de heftige tijd voorbij is.
     
  14. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Fijn om te horen!

    Ikzelf zit niet in deze situaie maar een kennis van me wel. Met alimentatie, toeslagen en KGB redt ze het net. Maar ook haar kinderen zijn al uit de luiers en eten met de pot mee, dat is goedkoper.

    Het andere advise van de eerste 1000 dazen niet uit elkaar gaan is super goed. Tenzij het niet veilig is natuurlijk. Maar er gebeurt zo ontzettend veel en het is zo heftig, je lijf zit vol hormone, je leven verandert en je moet nu vooral veel met elkaar blijven praten over hoe je je leve inricht en wat je van elkaar verwacht. Het klinkt alsof het begin er is.

    Maar nu even heel streng: Jullie hebben nu een kind. Jullie zijn een gezin. Jullie hebben verantwoordelijkheden die groter zijn dan alleen jullie eigen behoeftes. Dat jij je niet lekker in je vel voelt zitten en al zo ver bent dat je reeel mogelijkheden onderzoekt om weg te gaan en de financien uit te zoeken zonder dat je dit zelfs maar naar je partner hebt uitgsproken is natuurlijk niet okee. Ouders worden betekent ook volwassen zijn en je behoeften soms even opzij zetten. Blijf met hem praten, overleg met elkaar, vindt continu een nieuwe modus om weer met elkaar verder te gaan. Een relatie is het continu opnieuw uitvinden van hoe je met elkaar omgaat. Dit verandert steeds omdat je zelf verandert, je parner verandert of je omstandigheden veranderen. Weglopen is daarbij de laatste optie die je wat mij betreft pas moet doen als je ofwel niet veilig bent ofwel werkelijk alles met elkaar hebt gerpobeerd en je er niet uit komt.

    **preek modus uit** :D

    Fijn om te horen at jullie weer in gesprek zijn en volhouden! Neem ook tijd voor elkaar. Je bent niet alleen maar papa en mama maar ook partners.
     

Deel Deze Pagina