Vruchtbaarheid behandelingen en wetgeving

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by WickedWitchy, Aug 19, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. WickedWitchy

WickedWitchy Actief lid

Aug 14, 2008
    174
    0
    0
    Venlo
    Ik wist niet zo goed waar ik dit moest plaatsen, of bij vruchtbaarheid behandelingen of hier, maar uiteindelijk lijkt deze plek het meest geschikt. Misschien dat de dames van de andere fora hier ook kijken.

Ik ben nu begonnen met mijn 4de IUI.
    Tijdens de vorige behandelingen heb ik een vaste aanstelling gehad en heb ik altijd "gewoon" mijn ziekenhuis afspraken kunnen doen etc dus ik heb me er toen niet mee bezig hoeven te houden.

Nu heb ik echter bij mijn huidige werkgever een jaarcontract wat loopt tot volgend jaar mei. Daarna word dit omgezet in een vast contract voor onbepaalde tijd. Mijn werkgever is echter een buitenlands bedrijf wat net hier gevestigd is, ik werk dan ook maar pas 4 maanden voor ze.

Is er wettelijk eigenlijk iets bekend over behandelingen ivm een zwangerschap? Ik ben er niet bekend mee en mijn logische gedachte is dat dat geen bezwaar mag zijn of problemen moet opleveren. Ik ben bereid om de uren die ik mis gewoon in te halen met overwerk, meestal zijn mijn afspraken 's morgens vroeg (echo's etc) zodat ik maar een uur later op het werk ben.

Mijn supervisor is uiteraard op de hoogte van alles, dit heb ik bij mijn eerste functioneringsgesprek ( niet de solliciatie maar na 1 maand werkzaam te zijn) en zijn reactie was destijds: we hebben er geen invloed op als mensen "gewoon" zwanger raken dus ook niet als mensen hierbij hulp nodig hebben.

Toch wil ik weten wat mijn rechten ( en plichten ) zijn in dit geval.
    En of het eventueel van invloed kan zijn op het al dan niet verlengen van een contract, uitkering etc.

Iemand hier misschien bekend mee?
    Suggesties en advies welkom :)
    Alvast bedankt!

2. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Het lijkt me dat het in elk geval geen invloed mag hebben op verlenging etc... dat is hetzelfde als een contract niet verlengen omdat je ziek bent.
    Volgens mij moet je voor doktersafspraken wel altijd vrij krijgen (in goed overleg), maar ligt het aan je cao hoe met die tijd wordt omgegaan. Soms moet je dat zelf (deels) uit vrije dagen doen en soms is daar apart tijd voor ingebouwd.

Verder gelden dit soort dingen (naar mijn weten) gewoon als medische handeling en gelden dus de "normale" regels. Je zou even een vakbond kunnen bellen of informeren bij je arboarts oid.

Share This Page