Voor het eerst een kitten in huis.

Discussion in 'De lounge' started by Maan93, Dec 17, 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Maan93

Maan93 Niet meer actief

Wij hebben een fantastische ventje in huis, hij is 14 weken oud en hebben hem afgelopen zondag op gehaald. Hij speelt graag maar als je hem wilt aaien verstopt hij zich onder de bank. Hij komt bij een mvr met meer katten en honden vandaan. Maar het lijkt er op of er verder niet veel mee gedaan is. Heeft er iemand tips om hem een kroelkont te maken? Indien je hem beet hebt en kroel komt hij wel helemaal tot rust naar een paar seconden ligt hij heerlijk te spinnen en rekt zich in de meest gekke posities om gekriebeld te worden.

Wij dachten zelf gewoon afwachten tot hij van zelf het vertrouwen heeft om naar ons toe te komen. Maar op katten flora lees je juist actief benaderen positieve kroel ervaring geven en dan weer weg zetten.

Wat zijn jullie tips? Het is/word een binnenkat.

2. Maan93

Maan93 Niet meer actief

En voor de liefhebbers natuurlijk een foto van Tijger, dit heeft mijn man verzonnen. Ik wilde hem Keesje noemen :|

Attached Files:

3. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

Apr 9, 2014
    3,637
    1,193
    113
    Als je het niet erg vindt, kun je straks je slaapkamer deur open laten. Misschien komt ie dan lekker bij je slapen en leert hij zo knuffelen en kroelen. Je kunt ook wachten tot hij een beetje moe is en hem dan bij je in bed leggen. M'n minst knuffelige kat is zo s' nachts in ieder geval een lekker kroelkont geworden.
    Verder zijn er natuurlijk individuele verschillen tussen katten. 1 van mn katten is van nature een mega kroelkont. De ander komt alleen bij je slapen, maar als ie wakker is doet hij z'n eigen ding.

Maan93 likes this.
  4. Waxinelichtjes

Waxinelichtjes Fanatiek lid

Jun 22, 2018
    3,695
    4,231
    113
    Female
    Onze jongste poes was ook wat schuchter. Heeft lang geduurd eer ze niet meer zo bang was. En ze is nog steeds wel zenuwachtig maar wel enorm bijgetrokken gelukkig. Ze is bij mij echt een knuffelbeest niet normaal!!! :D:D Eigenlijk op het irritante af :roflmao:
    Wij bleven haar benaderen maar wel rustig. Niet teveel want anders werd het gedrag juist erger.

Maan93 likes this.
  5. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,295
    10,265
    113
    Onze katten komen uit het asiel. 1 was schuchter maar wilde wel knuffelen en de ander was heel vrij en deed heel gek.

Ik heb toen veel tijd op de grond doorgebracht. Een deel van de brokjes gooide ik dwars door de kamer heen. Dat vond de speelse dame fantastisch en bij het mannetje legde ik het neer. Die kwam steeds vaker in je buurt zitten.

Veel geduld hebben en soms ook proberen te spelen.

Wanneer ik rustig ga zitten heb ik er 1 of anders 2 bij me zitten. Af en toe aaien maar vaak is een arm bij hem/haar al voldoende.

1 is een dame die lijkt op een puber. Alles zelf doen niet optillen en wil zelf bepalen waar ze gaat zitten.

Het mannetje is een knuffelkont. Die kan uren bij je zitten. Dus van onzeker naar de aller grootste knuffelkat.

Op de slaapkamer kan maar zou ik zelf niet zo snel doen. Een andere kat ging naast je kussen liggen en door zijn gedraai sliep ik onrustig. Als je snurkte legde hij zijn poot op je mond :oops:

6. maliro

maliro Niet meer actief

Onze poes is dol op mijn zoon en vice versa. Ze komt niet snel gezellig bij ons zitten, ze wisselt het af. de ene keer zit ze uren op schoot en dan wekenlang niet meer.
    Bij ons mag ze niet boven komen (we hebben een deur, ze kan dus wel de trap op) want hoe lief ze ook is, zo'n beestje in bed vind ik een beetje vies, al die haren enzo. Soms lukt het wel en dan gaat ze onder mn bed zitten (ombouwsel met vakjes aan de zijkant), daar krijg je haar nauwelijks vandaan. En met barbieschoentjes op de vloer van mijn dochter en lego- en knexx-kunstwerken bij mijn zoon vind ik het wel een risico want de dame kauwt op alles als het aan haar ligt.
    Ik zou jullie kater rustig benaderen, veel mee spelen. Ik "voetbal" met onze poes. Met stuiterballen heen en weer rollen.

Maan93 and Sado like this.
  7. Sado

Sado VIP lid

May 16, 2016
    19,048
    17,015
    113
    #7 Sado, Dec 17, 2021
    Last edited: Dec 17, 2021
    Net als mensen, hebben katten ook verschillende karakters. De een is een “kroelkont” en tja, de ander minder of helemaal niet ;) Dat train je niet.

Geef het wat tijd, een kleine week is erg weinig tijd om gewend te zijn. Katten hebben wat tijd nodig om volledig los te komen :)

Ik zou niets forceren, gewoon rustig benaderen.

Zoe123, NiekeKris and Maan93 like this.
  8. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Wat een schatje. Ik zou hem gewoon stug Keesje noemen :D

Maan93 likes this.
  9. Spectre

Spectre VIP lid

Nov 5, 2015
    19,823
    18,542
    113
    Female
    Je kunt van te voren niet zeggen of een kat een 'kroelkont' wordt... je kunt dit ook niet trainen of aanleren. In ieder geval hem in zijn eigen tempo laten wennen, Niet geforceerd knuffelen of op schoot nemen. Misschien af en toe lokken met een kattensnoepje, dan raken ze ook wel vertrouwd. Als het maar op zijn tempo gaat.

Onze poes heeft de eerste dagen toen ze bij ons was, onder de kast in de bijkeuken doorgebracht. We lieten haar zoveel mogelijk met rust. Af en toe brachten we haar een kattensnoepje.. dan gingen we weg en at ze het snel op. 'S nachts lieten we de kamer naar de woonkamer open, zodat ze daar kon rondsnuffelen zodra wij de kamer uit waren.
    Stap voor stap liet ze zich steeds vaker zien. Al snel kwam ze bij ons op de bank kijken, voor visite kroop ze nog wel weg achter de bank. Inmiddels ligt ze het liefst bij één van ons op de bank te kroelen en visite komt ze ook begroeten met kopjes. Enkel wanneer de huiskamer vol zit dan vliegt ze ervandoor naar buiten.

10. Maan93

Maan93 Niet meer actief

Dankjewel voor de tips al.

Hij is eigenlijk van begin af aan graag in onze buurt. Ligt naast me op de bank of op de hoofdsteunen 'rand van onze bank is verstelbaar' of naast me op een van de stoelen als we aan tafel zitten. Weet nu al dat smorgens de honden wat lekkers krijgen en hij dus ook, begint heel hard te miauwen als ik te 'sloom' ben.

We laten hem eigenlijk gewoon zijn ding doen, want ik weet ook dat een kat zijn eigen ding doet en net als alle dieren een eigen karakter heeft. Alleen lees je online dus veel verschillende 'tips' vandaar mijn vraag hier.

Zeebra and Spectre like this.
  11. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Mijn ervaring met zo’n kat is dat hij nooit word hoe je wilt….

de beste kroelkonten, in mijn ogen zijn echt katten die goed zijn opgevoed, thuis, veel aandacht ed….

Ik weet niet of je wil dat ie in bed slaapt? Anders meenemen naar bed
    Snoepjes geven en aaien… en heeeeeel veel aandacht

Maan93 likes this.
  12. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Oh en btw, ballen eraf rond een half jaar

Maan93 likes this.
  13. Deedee91

Deedee91 VIP lid

Jun 10, 2015
    13,630
    5,657
    113
    Ik denk dat het er al in moet zitten. Onze kitten is echt een knuffelaar. Maar dat zagen we al bij het uitkiezen, toen kwam ze gelijk op schoot bij mijn man en direct slapen..

Maan93 likes this.
  14. Catou

Catou Fanatiek lid

Oct 11, 2013
    3,683
    1,860
    113
    Zou ik ook doen! Vind Tijger totaal niet passen, Keesje is veel leuker.

Maan93 and TotalBella like this.
  15. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

Jun 29, 2011
    4,052
    2,553
    113
    Limburg
    Ik denk niet dat je het kroelen kan trainen. Wij hebben 5 katten en allemaal met duidelijk eigen karakter. Zo is er 1 die met Jan en alleman kroelt en bij iedereen op schoot kruipt, 3 hebben een duidelijke voorkeur bij wie ze op schoot liggen en 1 is juist absoluut geen schootkat.

Zoe123, Maan93 and Sado like this.
  16. Maan93

Maan93 Niet meer actief

Gisteren is hij savonds heerlijk tegen mij aan komen liggen om te kroelen. Hij was van het nestje ook het meest naar mensen toe gericht.

Vandaag helaas met hem naar de dierenarts gemoeten omdat hij helemaal uit het niets een gigantische ontstoken oog heeft. De dierenarts gaf nog aan dat hij zo een lieve kat is, hij was vooral druk met spinnen en kopjes geven.

17. Iertje81

Iertje81 VIP lid

Dec 31, 2015
    17,947
    33,614
    113
    Ahhhhhhhh!!!!
    ❤️❤️❤️

Maan93 likes this.
  18. Catou

Catou Fanatiek lid

Oct 11, 2013
    3,683
    1,860
    113
    Ah wat zielig! Hopelijk is het snel over!

Maan93 likes this.
  19. Maan93

Maan93 Niet meer actief

Ja hoop het ook, echt een flinke ontsteking gelukkig geen schade aan het oogje zelf. Spuit met ontsteking remmers gehad en antibiotica en een oogzalfje en kap zodat hij niet met poetsen alsnog zijn oog kan beschadigen met zijn nageltje. Hopelijk zien we snel verbetering. Hij wilt nu graag vertroeteld worden komt naar je toe en tegen je aan zitten echt zo sneu voor hem. Gelukkig eet en drinkt hij gewoon goed.

20. heidiane

heidiane Fanatiek lid

Jul 5, 2010
    1,724
    1,647
    113
    In het begin op bed sprongen mijn katten er gelijk af bij elke beweging. Na een poos kon ik me niet mee draaien. Tilden alleen hun kop op en keken me aan met een blik in de ogen die vertelden dat ik stil moest liggen. Hun gingen namelijk geen centimeter opzij.
    Ze zal vast ook moeten wennen aan jullie.

Share This Page