Kan ik straks wel borstvoeding geven?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Veertje1986, 22 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veertje1986

Veertje1986 Bekend lid

26 jul 2014
    550
    38
    28
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Ik ben inmiddels 29 weken en 2 dagen zwanger. Nou is het zo dat mijn borsten nog altijd niet gegroeid of veranderd zijn. Er is echt geen enkel verschil zichtbaar. Nou heb ik het hier laatst met mijn verloskundige over gehad omdat ik straks heel graag borstvoeding wil gaan geven maar ik hierdoor bang ben dat ik straks geen melk zal hebben. Volgens haar is vrijwel elke vrouw in staat om borstvoeding te geven en heeft het wel of niet groeien van je borsten in de zwangerschap daar weinig invloed op. Zij denkt dat het na de bevalling wel goed zal komen. Nou had ik afgelopen vrijdag mijn intake van de kraamzorg en toen is het ook ter sprake gekomen. Volgens de vrouw die de intake deed, had ik inmiddels echt al wel verschil moeten merken. Volgens haar zou het in de laatste weken van mijn zwangerschap nog goed kunnen komen, dat er dan toch nog wat verschil zichtbaar is. Gebeurd dit niet, dan acht zij de kans groot dat ik straks geen borstvoeding zal kunnen geven. Nou vraag ik mij steeds af of ik mij inderdaad zorgen moet maken en of het misschien verstandig is om voor de zekerheid alvast een fles en flesvoeding in huis te halen. Ik wil natuurlijk niet dat ons kindje straks honger zal lijden. Liever flesvoeding dan helemaal geen voeding. Zijn hier toevallig meer mensen die tegen hetzelfde aan zijn gelopen maar die uiteindelijk wel gewoon borstvoeding konden geven? Ik maak mij nou steeds zorgen maar of dat ook terecht is weet ik niet.

2. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Volgens mij heeft die kraamverzorgster totale BS uitgekraamd (haha). Dat heb ik nog nooit ergens gelezen.

Mijn persoonlijke ervaring: tijdens mijn eerste zwangerschap ook totaal geen groei te zien, tot de derde dag na de bevalling. Gigantische stuwing, overproductie en daarna de hele borstvoedingsperiode twee cups groter gehad. Deze tweede zwangerschap zijn ze nu al ruim een cup groter.

3. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Hier zelf ook niks aan mijn borsten gemerkt bij mijn dochter. Niet gegroeid, niet veranderd qua kleur op mn tepels, geen doorzichtige blauwe aders, zelfs geen stuwing in de kraamweek!!
    En ik heb toch echt een jaar bv gegeven!!
    Sterker nog, ik kon zelf niet voelen aan de buitenkant of mijn borsten nou vol of leeg waren na een voeding en moest dus volledig vertrouwens op mijn dochter.

Mocht je toch niet overtuigd zijn dan kun je altijd hier je vraag stellen bij een Lactatiedeskundige, of deze bellen die bij de kraamhulp is aangesloten.

Ik had tijdens mijn zwangerschap ook wat vragen vooraf, en heb deze dus in mijn zwangerschap gebeld.

4. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Kan je nog andere kraamhulp krijgen? ;)
    Wat een rare reactie van die vrouw. Mijn klein gebleven borsten hebben mijn zoontje uit doen laten groeien tot een heel mollige baby. Het laatste wat je kan gebruiken als je bv wil laten slagen is iemand die je begeleid die er bij voorbaat vanuit dat het vast niet gaat lukken.
    Het begin is niet altijd makkelijk het heeft bij mij bij beide kinderen 4 dagen geduurd voor de eerste druppel melk, maar daarna is het goed gedaan. Niet te vlug opgeven als je graag wil.

5. Lara1985

Lara1985 Bekend lid

24 feb 2013
    803
    0
    0
    Zuiden van Nederland
    De grote heeft er inderdaad niets mee te maken.

En wat een gel*l van de kraamzorg...
    Ik heb bij mijn eerste ook geen verandering gemerkt. En ondanks dat ik kleine borsten heb 70b spoot de voeding eruit. En nu bij mijn dochtertje weer. Zij zit op +2 lijn met haar groei. En doet het prima.

Maak je vooral niet druk. Want stress is wel slecht.
    Een flese krijg je in de blije doos van de prenatal en voeding in zo gekocht hoor. (Desnoods in de apotheek van het zkh)
    Geniet van je laatste weekjes.

6. Veertje1986

Veertje1986 Bekend lid

26 jul 2014
    550
    38
    28
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties! Zulke positieve verhalen zijn wel heel fijn om te lezen. Blijkbaar zegt het wel of niet veranderen van je borsten in de zwangerschap dus toch niet zoveel over het wel of geen borstvoeding kunnen geven. Door onze intake gesprek met de kraamzorg, begon ik mij nou toch wel veel zorgen te maken. In mijn omgeving heeft ook iedereen zoiets van oei dat klinkt niet goed. Maar het schijnt dus vaker voor te komen en niet zoveel te zeggen. Dat is wel heel fijn om te weten. Ik was al bang dat ik het borstvoeding willen geven uit mijn hoofd moest gaan zetten, dat terwijl ik het zo graag zou willen.

7. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Bij mijn jongste dochter heb ik echt NIETS gemerkt aan mijn borsten tijdens de zwangerschap, maar ik heb 2,5 jaar gevoed hoor. Die kraamverzorgster kletst uit haar nek!

8. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

6 aug 2013
    869
    1
    18
    Hier ook geen veranderingen aan mijn borsten in de zwangerschap. En geef wel gewoon borstvoeding. Ik heb wel in de kraamweek extra moeten kolven om de productie wat meer op gang te krijgen. Waar dat aan heeft gelegen weet ik niet, maar nu loopt de productie weer normaal :)
    Ik heb overigens wel meteen een tepelhoedje gekregen in het ziekenhuis, omdat mijn tepel niet ver genoeg uitsteekt. Mijn kindje kon hier niet aan drinken. Met tepelhoedje ging het wel goed. Tip: mocht je ook een tepelhoedje nodig hebben, koop dan die van Medela. Die uit het ziekenhuis is echt niet fijn! Ik weet niet hoe duur ze zijn (partner heeft ze destijds gehaald) maar ik heb er veel voor over, aangezien ze echt veel beter werken en heeeeel veel minder pijn doen!

9. guz3

guz3 Actief lid

17 feb 2008
    304
    0
    16
    Oooh wat voor kraamverzorgster is dat joh...Ben zelf ook kraamverzorgster en het is bijna zo dat 98% vd vroywen bv kan geven. De grote, vorm, groei enz doet er niet toe. Het heeft even tijd nodig om opgang te komen, maar geef niet op hoor...gaat jou lukken!!

10. MamaMel88

MamaMel88 Bekend lid

1 sep 2011
    738
    0
    0
    Brabant
    Je kraamverzorgster is blijkbaar totaal niet adequaat om borstvoeding te begeleiden. Zijn ze wel bekend ermee? En hebben ze bijv certificaat voor borstvoeding. Zou toch serieus overwegen dit eens te bekijken. Wanneer borstvoeding niet lukt komt dit vaak door slechte begeleiding en dat zou zonde zijn toch :)

11. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Wat een onzin zeg wat je kraamzorg zegt! \ik zou iemand zoeken die beter kan begeleiden in borstvoeding! Ik heb nauwelijks grotere borsten gekregen tijdens mijn zwangerschap (maar daarna...!!)en nooit melk ''gelekt'' ook heb ik altijd kleine borsten gehad (A) en toch; hoppa de baby werd geboren aangelegd en hij kon gelijk goed en veel drinken en dat zet zich tot op heden nog voort.

Dus zegt echt niks!

12. nlovesn

nlovesn Actief lid

10 okt 2011
    437
    0
    16
    Tijdens mijn zwangerschappen geen verschil in borsten, niks gegroeid. En dan een paar dagen na de bevalling had ik ineens mega borsten! Ze stonden op ontploffen :p

13. snoes79

snoes79 Fanatiek lid

9 jun 2014
    1.312
    1.192
    113
    Beetje vreemde uitspraak van de intaker van de kraamzorg.
    Zij hoeft trouwens geen kraamverzorgende te zijn, maar kantoor personeel!

Er zijn zoveel vrouwen en twee keer zoveel borsten:D
    Ook is elke zwangerschap weer anders, dus kun je niet voorspellen hoe de bv. gaat verlopen. Maak je maar niet druk, het gaat vast lukken!

14. Merlijn1981

1 okt 2012
    83
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien even contact opnemen met een lactatiekundige? Mochten er toch problemen zijn is het makkelijker praten. Denk dat je verloskundige gelijk heeft.

Mijn borsten zijn wel toegenomen, maar niet gevoelig of andere zwangerschapsdingen, zelfde als bij de vorige en daarbij verliep de borstvoeding prima.

Dus geen zorgen maken.

15. Asherah

Asherah Bekend lid

22 mei 2012
    807
    0
    0
    Istanbul
    Nou ja, wat een onzin zeg, geen zorgen maken hoor!! Ik heb ook helemaal niks gemerkt in mijn zwangerschap, de hele zwangerschap mijn zielige b-cupje gehad, maar ik geen nu nog altijd borstvoeding!! Zegt dus helemaal niks!!

16. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Mijn borsten bleven cup a en zijn nooit gevoelig geweest tijdens de zwangerschap en ik heb ontzetend veel melk!

@Asherah; zielige B - cup? Ik wil 'm wel. :) Zit hier nog met A (en borstvoeding)

17. Mjmw

Mjmw Actief lid

5 dec 2013
    221
    54
    28
    Thuis genieten van de meiden
    Winschoten
    Ik wil je mijn verhaal toch niet onthouden. Ik stond er net zo in als jij. Het was me bij de eerste twee keer niet gelukt om mijn kindje zelf te voeden met borstvoeding. Eerste keer dacht ik door de kloven die ik had, de tweede keer was ik mentaal nogal gauw van slag en ben sneller gestopt omdat ik niet hetzelfde wilde als bij de eerste. Nu bij de derde keer wilde ik ervoor de volle 1000% voor gaan en heb dus in de zwangerschap heel veel gelezen! het boek Borstvoeding van Stefan Kleintjes kon ik bijna dromen. Omdat het niet aan mij zou liggen!
    Ik heb zelfs in de zwangerschap al gekolfd om zo een (achteraf) heel klein voorraadje colostrum op te bergen. Wat was ik daar al trots op! De eerste dag hebben we ook meteen een lactatiekundige mee laten kijken, die me ook nog tips mee gaf. Nadat er op dag vijf nog steeds geen stuwing was. Ze dronk eerst wel drie slokken en dan begon het vreselijk pijn te doen.
    Dus nogmaals de lactatiekundige laten kijken, en toen bleek dat ik veel te weinig klierweefsel had. En dus mijn kindje nooit. Volledig zou kunnen voeden. Dus uiteindelijk heb ik daarna voor flesvoeding gekozen.

Maar als tip voor jou: koop geen fles en geen voeding! Ga voor de volle 100/1000% voor borstvoeding. Je baby'tje heeft sowieso voor de eerste dagen genoeg voeding van jou meegekregen. Ga het flink stimuleren. En als het nodig is heb je zo een fles en voeding in huis.
    Je kunt ook vast een fles kopen maar die verstoppen voor de kraamverzorgster en evt bijvoeding eerst geven met vingervoeden dat heb ik ook die eerste vijf dagen gedaan plus dan zelf te kolven. Het opruimen van de fles deed ik omdat ik bij de andere twee gemerkt had dat de kraamverzorgster snel naar de fles greep met de bijvoeding.. Ik was per voeding anderhalf uur bezig en na anderhalf uur begon het circus opnieuw. Maar ik heb het met liefde gedaan! En kan mezelf geen verwijten naar het hoofd slingeren. En kijk er nu met een voldaan gevoel op terug.

Dus zoals je in vorige reacties leest het zegt helemaal niks wel of geen gegroeide borsten maar er zijn dus ook gevallen waarin het helaas niet gelukt is. Ondanks mijn inzet was het lichamelijk niet mogelijk. Ik begrijp alleen niet dat je vk en de kraamzorg dat ze dat meteen vermelden. Datkan ten koste gaan van je eigen inzet! Als je nog vragen heb pben mag altijd!

18. bllondiie

bllondiie Niet meer actief

Tijdens mijn 2de zwangerschap heb ik geen enkel verschil gemerkt in mn borsten, ook nooit een druppeltje melk of wat dan ook verloren, 10 maanden voledige borstvoeding gegeven, en melk in overvloed had er nog 2 mee kunnen grootbrengen ;)

19. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Pardon? Ik ben geen bv expert, maar weet er toch genoeg van om te kunnen zeggen dat je kraamverzorgster er volledig naast zit. Erger, dit werd in de jaren '50 gezegd maar is al lang achterhaald.

20. Mjmw

Mjmw Actief lid

5 dec 2013
    221
    54
    28
    Thuis genieten van de meiden
    Winschoten

Had ik dat geweten! :p

Deel Deze Pagina