herstel en wat kun je zelf na ks?

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door bunchy, 23 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.678
    515
    113
    dag meiden,

ik krijg waarschijnlijk over enkele weken een geplande keizersnede ivm stuitligging. Nu hoor je dat herstelperiode 6 weken is en dat je dan niet mag stofzuigen, tillen etc.
    Mijn man zal op een gegeven moment gewoon weer aan het werk moeten logischerwijs en de kraamhulp zal ook vertrekken (na hoeveel tijd bij jullie overigens?)
    mag je je kindje wel gewoon zelf verzorgen en tillen na keizersnede?
    en is het echt zo strict met die 6 weken enzo.
    Ik lees graag ervaringen...

dank jullie wel!

2. Confidence

Confidence Fanatiek lid

5 jul 2009
    1.024
    0
    0
    Hoi Bunchy,

nee, 6 weken echt niks tillen is niet zo strikt genomen.
    Ik heb de eerste 3 weken wel echt pijn gehad en dan was tillen van ons manneke meer dan genoeg.
    Huishouden en andere zware dingen tillen was voor mij niet te doen.
    Verder was het lopen ook best wel een hele opgave die eerste paar weken.
    Maar je merkt dat je steeds meer kunt.
    Ze zeggen dan ook, luister naar je lichaam.
    Tuurlijk is het niet goed als jij opeens heel veel gaat tillen enz.
    Maar geloof me, je lichaam geeft wel aan als het te veel is.

Je mag je kindje gewoon tillen en ja....je man of iemand anders zal even moeten bijspringen in het huishouden en de boodschappen doen.

Succes met alles

3. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Je hebt meestal 10 dagen kraamzorg (8 normale + 2 extra wordt na de geboorte bepaald) na een ks. Excl. de tijd in het ziekenhuis (dag of 3/4)

Na die tijd kan je wel je kind weer redelijk verzorgen hoor. De eerste dagen zal het wat lastig zijn maar je gaat uit het ziekenhuis als je zelf uit bed kan, naar de wc kan en kan douchen. Eerder laten ze je niet gaan.

Het wordt aangeraden het 6 weken rustig aan te doen. Niet autorijden bijv. (meestal ben je niet verzekerd). Verder is het gewoon kijken wat je kan. Ik heb er nog 2 en heb wel het vertrouwen dat ik na 10 dagen weer zelf voor baby en mn 2 andere kids kan zorgen (tja je hebt ook weinig keus). Mn man mag ze de eerste tijd naar school brengen (moet met de auto ivm afstand) en stofzuigen en dweilen maar de rest doe ik dan weer.

4. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.678
    515
    113
    ok, jeetje wat veel extra kraamzorg dang zeg!
    3 a 4 dagne in zkh en dan nog 10 dagen daarop aansluitend..
    dat is wel heel fijn!

5. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Nee de tijd in het ziekenhuis gaat er vanaf. Dus als je kind 10 dagen is komt de kraamhulp voor het laatst.( Staat er idd nogal vreemd, ik bedoel de kraamzorg gaat af van de dagen die je in het ziekenhuis ligt) Ikzelf heb bij de 2de de kraamzorg op dag 9 al laten gaan zo goed ging het. Bij de eerste gebruikte ik het vooral zodat zij ook op de baby kon passen terwijl ik sliep (was een spoed-ks na mislukte inleiding en was kapot)

6. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    na 6 weken voel ik me echt wel ok en kan ik veel doen! de eerste 4 weken waren ongemakkelijk omdat de wond nog trekt en gevoelig is. ik kon bv de kleine niet makkelijk een tijdje op m'n buik hebben met voeden. maar lopen kon ik op dag 2 al wel een beetje...na een week liep ik prima en ook trap op en af! je mag de kleine best tillen. alleen niet echt andere dingen tillen. ga niet over je grenzen, dat voel je vanzelf wel!!

7. silkie

silkie Actief lid

31 mrt 2009
    470
    0
    0
    Ik heb 6 dgn in het ZH gelegen, totdat Silbeeb werd overgeplaatst naar een ZH bij ons in de buurt. Had in principe dus nog recht op kraamzorg, maar dat leek me alleen maar lastig om iemand de hele tijd in huis te hebben terwijl wij naar ons kindje wilden.Alleen om alles dan ook al zelf in huis te doen, viel wel tegen.

De ergste pijn was na een dag of 10 wel geleden. Slik nu nog steeds paracetamol, maar daarmee is het goed te doen.

Kleine dingen tillen en bukken doe ik ook al wel. Heb daar weinig last van.

6 wkn niet autorijden (ivm verzekering) is nog het meest vervelend, want Silbeeb ligt nog steeds in het ZH en moet dus steeds vervoer regelen

8. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.678
    515
    113
    ik hoor ook geregeld dat je alleen de eerste 2 weken niet mag rijden ivm verzekering...
    waar kan ik dit reglement vinden?
    en waarom geldt dat speciaal voor ks?

9. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.304
    2.586
    113
    ik heb dat ook wel vaker gehoord maar ik lees het in mijn verzekeringspapieren niet.
    Omdat je buik zo gevoelig is kan je minder alert reageren bij plotselinge situaties dus daarom liet ik het autorijden wel.

10. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Ik voelde me na 6 weken weer prima en kon alles doen. De eerste paar dagen na de ks zijn moeilijk, ik had veel pijn en kon weinig zelf, maar daarna ging het heel rap. Op dag 5 heb ik lekker met ukkie buiten gewandeld en dat ging prima. Ik tilde alleen de eerste 6 weken, buiten Roan, niks. Geen zware boodschappen ed.

11. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    In Spanje waar ik woon hebben we kraamzorg.
    Dus na vier dagen ziekenhuis moet je het helemaal alleen doen en dat ging best goed.
    Natuurlijk voel je dat je een wond hebt maar ik vond de pijn reuze meevallen.
    Verder goed naar je lichaam luisteren wat je wel en niet kan, een beetje tillen zoals de baby, wat boodschappen enz kan best maar overdrijf het niet.
    Heb ook mijn autootje een paar weken laten staan vanwege dat verzekeringsverhaal (weet ook niet of dat inderdaad zo is) en een vriend die niet wilde dat ik al ging rijden...
    Verder weet je zelf het beste wat je wel en niet kan.

12. Brielle

Brielle Actief lid

25 aug 2010
    248
    0
    0
    Ik heb een ks gehad en ik deed met 2 weken echt bijna weer alles... Je merkt het echt wel aan je lichaam als je teveel doet.

Maar goed.. ik was ook abnormaal snel thuis... de dag na de ks was ik weer thuis ;)
    Ik ben nogal een harde geloof ik...

Gewoon naar je lichaam luisteren en doen wat jij kunt. Probeer het gewoon.. datgeen wat je niet kunt, zou je man evt. kunnen doen.
    Of misschien heb je een lieve vriendin die de wat zwaardere hoognodige dingen voor je kan en wil doen, evt. tegen een kleine vergoeding?

13. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

1 1/2 week geleden voor de 2de keer een keizersnede gehad. Ik kan alweer heel veel, maar stofzuigen, te veel traplopen, bukken en zware dingen tillen moet je echt wel een aantal weken niet doen. 6 weken is natuurlijk een gemiddelde de een kan het makkelijk na 4 weken alweer terwijl een ander er pas na 8 weken aan toe is. Maar de 6 weken zeggen ze niet voor niets!

Autorijden is niet verzekerd omdat je last van krampen kunt krijgen waardoor je niet meer kunt remmen, dat werd mij vorige week verteld door de arts assistent.

14. elsie22

elsie22 Niet meer actief

ik ben ook bevallen met een ks, maar ik vind bij mij het herstel wel tegen vallen, ik kan nog niet alles doen wat ik zou willen doen. nou heb ik de eerste paar weken ook niet zo goed naar me lichaam geluisterd dus dat is een beetje dom! ook door de gebroken nachten was ik erg moe en ging het herstel niet erg snel. nu voel ik me gelukkig steeds iets sterker worden.

luister goed naar je lichaam! en doe rustig aan de eerste tijd!

Deel Deze Pagina