Oh oke, ja er staan nu ook twee koekenpannen op het vuur dus blijft dat gewoon zo. En krijgt ze dan ook supplementen? Vind het wel belangrijk dat ze zelf kan kiezen, wil haar ook niks opdringen omdat ik dat gewoon niet eerlijk vind. Tis mijn keuze dat hoeft de hare nog niet te zijn.
Dat. Man eet overigens wel 'alles' en de kinderen ook. Het is mijn keuze om het niet te doen (inmiddels al bijna 30 jaar), zij mogen ook zelf kiezen wat ze doen.
dit hoor je als huisartsassistente toch te weten? van ijzertekort/bloedarmoede kan je kortademig en benauwd worden, sneller ziek, moe enz....
Ik snap dit nooit zo goed (ondanks dat ik zelf vegetarisch ben opgevoed). Ik bedoel, mensen die hun kinderen wel vlees geven, dringen dat in die zin toch net zo op? Ook als jij haar vegetarisch opvoedt kan zij later gewoon kiezen.
Hou er rekening mee dat je van de ijzertabletten en de roosvicee ferro obstipatie kan krijgen en zwarte ontlasting er zijn nog een paar drankjes die ijzer bevattten. kan zo even niet op de naam komen. heb ik ook een tijd moeten nemen maar werkte bij mij niet. flora......?? verder bepaalde groentes als spinazie en bepaald fruit wat veel ijzer bevat. gedroogd fruit bevat meer ijzer dan vers. vooral gedroogde pruimen, dadels, vijgen en abrikozen. abrokozen bevat meeste ijzer. verder elke morgen appelstroop op brood of cracker eten. is ook ijzerrijk. en dit samen met een sinaasappel of verse sinaasappelsap of een vitamine c tablet. zo wordt het ijzer beter opgenomen. (het gaat dan dus om de vit c die het bevorderd) tijdens ontbijt met extra ijzer/ijzersupplementen GEEN melkprodukten nemen want die vertragen/voorkomen de opname van ijzer weer. in thee en koffie zit ook een stofje dat ijzeropname bemoeilijkt. soja producten bemoeilijken de opname ook. gedroogd zeewier ziet heel veel ijzer iin. gedroogde kruiden als tijm, peterselie, basilicum enz maar daar moet je wel heel wat van nemen. vind je lijf denk ik niet zo ok en daarnaast erg belangrijk dat genoeg foliumzuur, b12, b6 binnen krijgt. Heeft allemaal effect op elkaar/met elkaar te maken. even googlen op ijzerhoudende voeding en dan krijg je hele lijsten met van alles en nog wat wat ijzerhoudend is.
Mbt zuivel /ijzer, dit dacht ik ook lange tijd maar klopt dus blijkbaar niet. https://www.vegetariers.nl/gezond/veelgestelde-vragen/calcium-melk-remt-ijzeropname
Hoezo dringt ze het dan op? de kinderen mogen kiezen zegt ze. dus als die kinderen geen vlees willen dan hoeven ze dat niet.. Zo lees ik het. die kinderen hebben de keuze. en jij zegt: "ook als jij haar vegetarisch opvoedt kan zij later gewoon kiezen". deze manier noem ik WEL opgedrongen. want op dat moment maak jij de keuze voor je kind dat die vegetarisch opgevoed wordt. later mag zij dan zelf wel kiezen/heeft ze de keuze. maar op dit moment dus niet omdat je haar veganistisch opvoed.
eeeuhm..... ik geloof liever de internist enz die ervoor geleerd hebben en die toegang heeft tot duizenden onderzoeken over dit onderwerp dan een artikel op een site van vegetariers...... en zie het zelf tijdens mn werk dat mensen hogere ijzerwaardes hebben door het niet te nemen met melkprodukten. zelf ook ondervonden dus nee. niet alles geloven wat op internet staat....
Nee vind ik niet persoonlijk. Geef haar van beide wat en datgene wat ze het lekkerst vind zal ze krijgen. Tuurlijk krijgt ze ook vegetarisch zal ze ook vast wel lekker vinden. Kan ze later kiezen of het blijft een combinatie...net wat ze wil
Ligt er denk ik aan of je kind het moet opeten of het de keuze heeft, ik wil vandaag wel of geen vlees eten. Edit. Ik denk juist in een huishouden met 1 ouder vegetarisch en 1 ouder niet waar dagelijks dus beide gekookt word en de kinderen een keuze hebben, er het minst word opgedrongen uit alle situaties.
Juist! Ik moest het opeten (het vlees dan) al zat ik 1 uur of meer aan tafel. Vond het zo vreselijk. Vind wel dat ze alles moeten proeven, vind ze het niet lekker ok. Kind kan niet zeggen op voorhand ik lus het niet.
Dat doen wij hier ook, alles proeven al is het 1 hapje. En als je het niet lust mag je het zelfs nog uitspugen ook. Maar dan pas kun je zeggen ik vind het vies eerder niet.
Ja precies, ga niet zeggen je MOET het opeten maar 1 hapje en bij twijfel misschien nog een hapje maar wil geen nee horen voordat ze het geproefd heeft. Anders kan ze bij alles lus het niet.
Maargoed de conclusie van deze topic.. Doe wat voor jou goed voelt, en verdiep je in de eetgewoontes en evt ook de symptomen die je krijgt/heb als je iets niet eet. Er is voor vele wat wils en daar kun je eigenlijk ook wel alles uit halen met supplementen of anders eten door middel van noten en zaden enz en. Het enige waar je op moet letten is je B12 word vaak niet helemaal goed aangevuld met vega eten, met vegan helemaal niet geloof ik
En vergeet niet bij B12 ook het foliumzuur in de gaten te houden. Zonder voldoende foliumzuur (B11 dacht ik?) Ook geen goede opname van B12.