Alternatief 24-uurs bloeddrukmeting?

Discussie in 'De lounge' gestart door Warboel, 17 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Warboel

    Warboel Fanatiek lid

    8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Na controle bij de huisarts (en een 30 minuten meting) is de conclusie dat mijn bloeddruk nogal hoog is. Niet echt een verrassing, aangezien ik de laatste tijd niet heel gezond heb geleefd (ruimte voor verbetering dus :D) en het in de familie zit. Ook op mijn leeftijd (34).

    Nu werd een 24-uurs meting aangeraden, alleen: ik zie dat echt niet zitten! Om te beginnen slaap ik onwijs licht, waardoor ik waarschijnlijk dus bij iedere meting wakker wordt en dan ook weer rustig een uur bezig ben om in slaap te komen. Met twee jonge, schoolgaande kinderen, werk en een paard is dit dus allesbehalve ideaal.

    Het wordt daarnaast ook afgeraden om niet te sporten (gaat dus ook al lastig met een paard) en niet in omgevingen te komen waar het apparaat stoffig en/of vies kan worden. Wederom: lastig met een paard. Ook het niet douchen in combinatie daarmee is nogal uhhh.. Niet frisjes als je net in de mesthoop hebt staan purren :roflmao:. Ter aanvulling: er is op het moment helaas niemand die mijn paard op zo een dag voor me kan verzorgen, helaas.

    Maar goed! om deze reden dan ook mijn vraag. Is er een ander alternatief voor de 24-uurs bloeddrukmeting? Het liefst een waarvan ik dus niet als een slaapdronken zombie in de auto stap volgende ochtend.
     
  2. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.819
    5.563
    113
    Vrouw
    Ik heb recent ook een 24 uurs bloeddrukmeter gehad. De meter gaat overdag ieder half uur af en ‘s avonds en ‘s nachts vanaf een bepaalde tijd ieder uur. Er is dus best even ruimte hem af te doen om “iets” te kunnen doen.

    Ik heb hem tussen 2 metingen door ook even afgedaan om te douchen.

    Ook ik eijd paard en ben gewoon mijn paard gaan verzorgen. Heb een dagje niet gereden, maar uitmesten en poetsen was geen enkel probleem.

    Ik moest juist doen wat ik normaal ook deed.

    Ik heb een baby van 5 maanden en had de meter toen hij 2 maanden was. Slaap dus ook erg licht, maar werd niet van iedere meting wakker. Ik vond het in de praktijk echt heel erg meevallen.

    Geen idee of er een alternatief is, maar ik gok van niet.
     
    LW85 en Warboel vinden dit leuk.
  3. Warboel

    Warboel Fanatiek lid

    8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Handig om te weten dat je hem tussendoor best even veilig af kan doen :p. Dat scheelt alweer een beetje :roflmao:. Uitmesten e.d. verwacht ik wel te kunnen doen, maar ik vraag me af (nu je ook met dit weer in korte mouwen loopt) of dat ding wel echt zo schoon blijft. Anders maar even een vestje aan en oprollen.
     
  4. Zeebra

    Zeebra Bekend lid

    5 aug 2020
    803
    1.082
    93
    Vrouw
    Ik denk dat je nu even je gezondheid voorop moet zetten en je zorgen over comfort omtrent de bloeddruk meter opzij.
    Lange tijd een hoge bloeddruk is niet goed voor je en het vast laten leggen zodat er adequaat iets mee gedaan kan worden is verstandig.
     
    Kaatje92, Cin85, wendy339 en 16 anderen vinden dit leuk.
  5. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.042
    2.178
    113
    Mijn man heeft het ook een keer gehad. Hij werd wel wakker van de metingen, maar na de derde keer of zo viel hij ook wel gelijk weer in slaap.

    En verder lijkt het me ook niet zo dramatisch. Het is maar 24 uur hè. Stel dat je dat ding op maandagochtend om 9uur aan krijgt. Dan ga je vooraf even snel uitmesten en dinsdag om 9 uur gaat hij weer af en dan ga je daarna mesten. Of je vraagt 1 dagje iemand anders om het te doen.

    Mijn man zit bij de brandweer en had twee keer een uitruk tijdens die 24 uur. Dat ging ook gewoon goed (zal wel een mooi plaatje hebben gegeven in de grafiek want als die pieper gaat schiet zelfs mijn bloeddruk al omhoog van schrik haha).
     
    Neuzeke en Ayla7000 vinden dit leuk.
  6. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.511
    8.363
    113
    Het is maar 24 uur en inderdaad voor je (eigen) gezondheid. Lang een hoge bloeddruk lijkt me veel schadelijker dan een nachtje minder slaap en een keer niet douchen (als dat echt niet zou kunnen). Mesten en verzorgen zal met iets er overheen toch inderdaad best wel kunnen? En rustig rijden vast ook wel. Een spring- of crossparcour misschien niet, maar wat stappen en draven vast wel.
     
    Zeebra, Yvuna, Ayla7000 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.920
    15.366
    113
    Eens. Ik vond de 24-uurs metingen ook niet leuk, maar het was echt belangrijk dat het werd gedaan.

    Ik mocht ‘m overigens helemaal niet af doen.
     
    Zeebra vindt dit leuk.
  8. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    Ik vind eigenlijk dat je een hoop excuses aan het verzinnen bent waarom je dit niet wilt, terwijl je eigenlijk erfelijk belast bent.
    Je kinderen zijn 11 en 6, dus niet heel klein meer. Je kan prima een dag niet rijden en de oudste kan prima even wat poep scheppen. Omdenken dus je gezondheid gaat voor!
     
    ano, Kaatje92, merah en 16 anderen vinden dit leuk.
  9. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.868
    7.812
    113
    Amsterdam
    Eens met bovenstaande reacties dit gaat om je gezondheid op langere termijn. Laat je een hoge bloeddruk bestaan hogere kans op vaatschade en hartschade. Dus kans op een infarct, kans op een vergroot hart wat niet meer het bloed kan doorpompen waardoor je eerder kan komen te overlijden. Niet het minste langdurige hoge bloeddruk kan leiden later tot dementie.
    Dus met dit zou ik gewoon even doorzetten, het is maar 24 uur om te zorgen dat je gezondheids problemen kan voorkomen!
     
    Mamavandrie34 vindt dit leuk.
  10. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.033
    5.176
    113
    Ik zou voor die 24 uur kijken wat je kan regelen qua meer comfort voor jou en dan er even doorheen. Daarna extra lekker lang douchen enzo ;) Ik zou hoge bloeddruk echt niet onderschatten.
     
  11. Elsss

    Elsss Fanatiek lid

    26 jul 2013
    1.939
    3.125
    113
    Even heel hard... Als je over een half jaar een CVA krijgt door een verwaarloosde hypertensie kan je veel langer of misschien wel nooit meer voor je paard zorgen. En half verlamd slaapt het ook niet heel lekker.

    Als je dagelijks mest, maakt het echt niet uit als er een keer 28 uur tussen zit ipv 24 uur. En van één dag niet rijden, krijgen jij en je paard ook niets. Je gaat gewoon op de ochtend voor je de meter krijgt mesten, doucht daarna. Dan wordt de meter aangesloten. 24 uur later gaat dat ding er weer af, dan kan je weer gaan mesten en daarna weer douchen. Ik zie echt het probleem niet.
     
    merah, Jessi79, NiekeKris en 5 anderen vinden dit leuk.
  12. Boordevol

    Boordevol VIP lid

    26 jun 2009
    6.072
    4.181
    113
    #12 Boordevol, 18 mei 2022
    Laatst bewerkt: 18 mei 2022
    Misschien is het een soort zelfbescherming maar vind je behoorlijk lollig doen over iets wat bekend staat als een sluipmoordenaar. Als je hiermee doorloopt kun je bovenstaande dingen misschien niet eens meer doen. Dus voor 1 keer kun je vast een dagje doen wat je wordt opgedragen.
     
    Mamavandrie34, evaleana en Sado vinden dit leuk.
  13. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Het gaat maar om 24 uur:$
    Het gaat ook om je gezondheid. Langere termijn hoge bloeddruk kan grote gevolgen hebben. Dat ene nachtje minder slaap overleef je echt wel.
    Dan slaap je maar wat minder en ben je de volgende dag maar wat moe.

    Paard: dan rij/verzorg je die gewoon een dagje niet. Heeft hij een dagje vrij. Of je gaat hem longeren. Hoeft echt niet elke dag gereden of geborsteld te worden.
    Stal kan je gewoon uitmesten en anders strooi je een keertje op.

    Apparaatje zelf kan je in een stoffige omgeving even bedekken met een vestje/shirt lange mouw whatever.

    Douchen: het is maar 24 uur. Geen week. Dus dat ene keertje niet douchen overleef je echt wel. Of je douched voor dat dat ding om gaat en nadat die eraf gaat.
    Tussendoor even met een washandje.

    Ik zie echt het probleem niet en vind dat je een beetje problemen aan het opzoeken bent:oops:
    Liever even 24 uur ongemak dan zo meteen een infarct met alle gevolgen van dien:|
     
    Neuzeke, Ayla7000, Jessi79 en 5 anderen vinden dit leuk.
  14. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.690
    2.137
    113
    Hoe was je 30 min meting? En waarom dan nog een 24 uurs meting? Bij ons in de praktijk krijgen mensen een 30 min meting en is die te hoog is dat reden voor of aanpassen leefstijl en herhalen over paar mnd of als het erg te hoog is of patiënten niet kunnen of willen aanpassen medicatie starten of verhogen. Je zou nog kunnen overleggen of een thuismeetprotocol kan. Moet je alleen een goede bloeddrukmeter voor thuis aanschaffen.
     
    Neuzeke, Warboel en Sopje1234 vinden dit leuk.
  15. Sopje1234

    Sopje1234 Bekend lid

    30 okt 2018
    735
    477
    63
    Waarom is de 30 minutenmeting niet voldoende en moet je ook nog een 24 uurmeting ? Ik heb zelf jaren geleden een 24 uurmeting gehad en heb nauwelijks geslapen, omdat iedere keer als ik net sliep of bijna sliep dat ding weer ging meten. Doel van zo’n 24 uurmeting is dat het aangeeft hoe je bloeddruk normaal is, veel mensen hebben last van wittejassebloeddruk oftewel dat hun bloeddruk bij de arts door de spanning hoger is dan normaal. Heb ik ook, maar die 24 uurmeting zorgde bij mij ook voor stress dus ook niet echt een reeel beeld. Paar jaar geleden weer voor controle geweest en toen 30 minutenmeting gedaan en aan de hand daarvan medicijnen gekregen.
     
    Warboel vindt dit leuk.
  16. Warboel

    Warboel Fanatiek lid

    8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Even een late reactie! Ren en vliegdagje vandaag, waaronder naar de huisarts. Heb even deze reactie erbij gepakt, want dit is waar de huisarts me dus over wilde spreken (en dus eigenlijk gisteren zelf wilde bellen, maar door de drukte ging dit niet).

    Ze heeft aanvankelijk zelf meerdere metingen gedaan. Toen was de bloeddruk wel te hoog, maar niet schrikbarend. De 30-minuten meting wilde ze vooral doen om witte jassen- syndroom uit te sluiten.

    Waar ze achteraf pas aan dacht is dat ik geen witte jassen- bloeddruk heb, maar eerder een bloeddruk apparaat bloeddruk ;). Dingetje van vroeger.
    Neemt natuurlijk niet weg dat de bloeddruk sowieso te hoog was, maar dat een 24 uursmeting dan ook weinig gaat uithalen, want ik ga er dan op lopen en inderdaad: dan ook waarschijnlijk zelfs niet kunnen slapen.

    Afspraak is inderdaad leefstijl aanpassen (valt wel wat te winnen ;)). Thuismeetprotocol zou later ook nog kunnen, maar voor moet ik het van haar vooral even los laten en werken aan de dingen die ik kan verbeteren. Over een maand of twee moet ik weer komen en het zo in de gaten houden. Het is dus geen levensgevaarlijk hoge bloeddruk zoals ik mezelf al in mijn hoofd had gehaald en de controle erop is vooral met oog op de toekomst (en de erfelijke aanleg).
     
  17. Warboel

    Warboel Fanatiek lid

    8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Dit heb ik precies hetzelfde! Ik krijg het al benauwd als het bloeddrukapparaat zie. Laat staan met zo'n ding 24 uur om mijn arm. Gelukkig bedacht de huisarts zich dit ook al snel. Ze is er ook van overtuigd dat als ik wat lekkerder in mijn vel zit, me ook vanzelf al minder druk maak over het opmeten van mijn bloeddruk dus dat alles dan sowieso al wat lager uitvalt.

    Voor nu hebben we in ieder geval wat doelstellingen: afvallen, meer bewegen, ontspannen (heel belangrijk, haha) en cafeïne inname halveren. Ben ik genoeg gewicht kwijt dan gaan we kijken naar een plan om te stoppen met roken.
     
  18. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    Dat is gelukkig heel wat anders! Fijn om te lezen!
    Hoe ga je je levensstyle veranderen? Heeft de HA aangegeven wat je het beste kon laten of extra kon doen?
     
    Warboel vindt dit leuk.
  19. Warboel

    Warboel Fanatiek lid

    8 jan 2014
    3.541
    625
    113
     
  20. LW85

    LW85 Fanatiek lid

    24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Werk zelf als doktersassistente, het is voor 24uur. Niet relaxed maar daarna ben je er vanaf.
    Je kan hem zo nu en dan gewoon af doen en weer om doen, als het niet uitkomt. En qua slapen, sporten enz doe je hem even af. De band is van glad kunststof dus die kan je zo schoon maken.
    Je krijgt ook een soort dagboekje mee om je activiteiten bij te houden. Als je heel actief was (lichamelijk) kan de arts dus ook wel de hoge bloeddruk verklaren, en andersom ook. Geeft wel een goed beeld. Als je bang bent dat 24 uur een te vertekend beeld geeft kan je het ook langer doen of meerdere keren doen.
     

Deel Deze Pagina