Net zwanger, en erg benauwd

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Leentje21, 21 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Leentje21

    Leentje21 Bekend lid

    1 feb 2011
    690
    0
    0
    Hoi allemaal!
    Ik heb een vraagje, ik ben 7.2 weken zwanger, en voel me verder goed.
    Alleen heb ik, als ik heb gegeten of inspanning heb gedaan het zo benauwd! Ik adem dan erg zwaar ofzo.
    Ook ben ik verkouden, en ik weet dat dit met de slijmvliezen te maken heeft, komt deze benauwdheid hier ook door?
    Herkennen jullie dit? Of zal er toch iets anders aan de hand zijn?
     
  2. Napoleon

    Napoleon VIP lid

    19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    ik heb het tijdens al mijn zwangerschappen.
    Het schijnt te komen omdat ik normaal een snelle spijsvertering heb en nu is die juist langzaam.
     
  3. Bika

    Bika Niet meer actief

    Zou even naar je huisarts gaan, die kan je een neusspray (beclomethason) voorschrijven die je slijmvliezen kalmeert. Of iets anders natuurlijk als hij/zij dat nodig vindt.
     
  4. Aloha

    Aloha Fanatiek lid

    29 dec 2010
    4.229
    2
    38
    Gelderland
    ik heb mij eens laten vertellen dat het komt doordat alles opschuift in je lichaam en je daarmee de longruimte kleiner maakt waardoor je een kleiner volume hebt. ik heb van mezelf astma en veel allergieen en merk ook dat ik continu buiten adem ben. eventueel even huisarts vragen om puffertje die je luchtwegen wat ruimer maakt zodat je als je erg benauwd bent even kunt puffen. wel goed aangeven dat je zwanger bent want niet elk puffertje mag de hele zwangerschap worden gebruikt.
     
  5. Carlien

    Carlien Fanatiek lid

    23 feb 2010
    2.133
    1
    36
    Twente
    Ik ben dus ook erg benauwd en kortademig en heb gisteren een longfunctietest gehad bij de allergoloog.. Daar zeiden ze dat het kwam omdat je middenrif omhoog gaat en daardoor heb je minder longinhoud..

    Dus daar ga ik vanuit, daarnaast ook veel slijm in de longen en daar mag ik ventolin voor gebruiken..
     
    Sop3hie vindt dit leuk.
  6. Aloha

    Aloha Fanatiek lid

    29 dec 2010
    4.229
    2
    38
    Gelderland
    over ventolin is mij vertelt dat je deze niet de hele zwangerschap mag gebruiken omdat dit de hartslag kan verhogen en ook die van de baby
    ik gebruik qvar en aeromir aeromir mag ik ook niet meer gebruiken na de 20 weken.
     
  7. Carlien

    Carlien Fanatiek lid

    23 feb 2010
    2.133
    1
    36
    Twente
    Ik gebruik ventolin alleen als ik er bijna in stik.. En stikken is denk ik ook niet goed voor de baby.. Vaak helpt cetrezine ook wel, want dan heb je in ieder geval geen last van allergiën.. Ik zal het donderdag nog eens navragen voor na de 20 weken..

    Maar kortademigheid dat kwam volgens de dokter doordat het middenrif omhoog gaat..
     
  8. Leentje21

    Leentje21 Bekend lid

    1 feb 2011
    690
    0
    0
    Ok! Bedankt voor de reacties!
    Moet morgen naar de verloskundige, zal daar ook nog eens even vragen!
     
  9. Bri

    Bri Niet meer actief

    Dat omhoog gaan van het middenrif klopt wel, maar lijkt me niet de oorzaak bij iemand die pas 7 weken onderweg is.
    Je ademhaling kan wel wat veranderen in de zwangerschap. Sommige vrouwen gaan wat hyperventileren, waar ook een benauwd gevoel vandaan kan komen. Ventolin gaat je hier niet bij helpen.
    Van een goede verkoudheid kun je ook benauwd worden.

    Ik denk dat je meer hebt aan een bezoekje aan je huisarts, dan aan de verloskundige, bij deze klachten. Maar het kan natuurlijk geen kwaad om het eens aan de vk voor te leggen.
     

Deel Deze Pagina