Flesvoeding en clusteren?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Livia75, 11 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Hoi,
    Ik heb eerst bv gegeven (gekolfd en 2 weken aanleggen), maar ik ben nu over naar flesvoeding en mijn zoontje is nog nooit zo blij geweest na een voeding :).

Er zit echter geen ritme in en hij wil vooral in de voor avond herl vaak drinken (clusteren?), ik geef hem nu steeds omdat hij dit met de bv ook deed maar hoeveel moet er minimaal tussen de fv zitten.
    Nu wil hij soms na 1 uur alweer, kunnen de darmpjes dat aan?
    Ik geef het nu op verzoek en ik hoop dat hij zelf een fijn ritme gaat vinden.

Is dit voor iemand herkenbaar!?

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Niet herkenbaar (heb BV gegeven), maar weet wel dat clustergedrag heel normaal is voor een jonge baby en dat de voeding daarin niet uitmaakt. Zoals je het nu doet is het goed, hem gewoon steeds kleine beetjes geven en hem bij je houden.

Net als bij BV zou ik niet langer dan 3 uur tussen de voedingen laten nu, als hij eerder komt mag hij vanzelfsprekend eerder drinken. Zorg ook voor veel huid-op-huidcontact en laat hem drinken zoveel hij wil (ik zou niet meer geven dan 90/3 per keer).

Overigens horen de "opstartproblemen" (geen ritme, onrustig in de avond, krampjes) er gewoon bij bij een gezond kindje en hangt dat niet af van de soort voeding.

3. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Bedankt voor je reactie!

Ja, hij is nu 9,5 week en inderdaad nog jong.
    Ik probeer dus ook zijn behoefte te volgen en heb er vertrouwen in dat hij wel zijn eigen ritme vindt.
    Ik geef hem minder in de cluster uurtjes maar dat pikt hij niet. Hij huilt dan na de voeding en wil meer eten.
    De krampjes zijn gelukkig al 2/3 weken over :)!

Mijn zorg zit hem vooral in de korte tijd die hij er met flesvoeding tussen laat bij het clusteren. Bij bv is dat geen probleem maar ik heb ooit gehoord dat je bij FV moet uitkijken daarmee vandaar mijn vraag.

4. Elines

Elines Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.252
    1
    36
    Holland
    Er moet tussen 2 voedingen minimaal 2 uur zitten anders worden de niertjes teveel belast. Tenminste, zo heb ik dat begrepen van de kraamhulp. Anders deze vraag ook even in het aparte gedeelte van de kraamverzorgende stellen? Die weet het vast.

5. Mimime

Mimime Niet meer actief

Hier krijgt ze ook wel eens kleine beetjes, waarom min 2 uur? Is het belastender om in 3 uur 3x30+1 te geven dan 1x 90+3 en 3 uur later de volgende?

Hier zit 3,5 tot 4 uur tussen 2 voedingen, ik voed op schema en houd me daar redelijk aan met een half uurtje in of uitloop af en toe. Dus inclusief af en toe rekken of wakker maken op flestijd.
    Evt tussendoor even 30cc als ze echt honger heeft.

Ze doet het hier erg goed op.

6. 1983tineke

1983tineke Actief lid

10 nov 2012
    453
    1
    0
    NULL
    NULL
    Onze dochter is met 10 dagen opgenomen geweest op high care met vermoeden infectie. We hebben daar heel veel tips ook gekregen, echt super want het was echt heel ervaren personeel.
    Zij gaven aan dat ze regelmatig kindjes ter observatie kregen die te vaak gevoed werden. Honger signalen en krampen lijken vaak op elkaar. Kindjes lijken vaak te willen drinken en krijgen bijv elke 2 uur de fles. Maar hierdoor krijgt kindje krampen en gaat zich vaker melden (lijkt zo) en doordat kindje vaker zich meldt en dus gevoed wordt komt het in negatief spiraal. Zij gaven aan altijd minimaal 2,5 uur tussen de flessen te hebben om te voorkomen dat je kindje kramp gaat krijgen van het vaak drinken. Dt geldt trouwens alleen bij fv! Wij hebben gelukkig geen ervaring met dit negatieve spiraal (waren voor iets heel anders daar) maar ze zien dit wel heel vaak.
    Ik zou dus niet zo vaak voeden en proberen 3 uren er tussen te laten. Wij gingen bijv even wandelen om een voeding uit te stellen of deden haar even in de draagdoek.

7. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Bedankt voor de duidelijke uitleg, ik ga vandaag gelijk proberen de 2,5/3 uur vast te houden.
    Helaas lukt het uitstellen moeizaam maar ik ga het proberen.
    Misschien helpt badderen.
    De draagdoek vind hij helaas niks en ook de wandelwagen is geen succes.
    Gelukkig pikt hij het nu vaker om zijn speentje in te houden.

Ik denk dat hij het clusteren nog gewend is vd bv en dat hij in een nieuw ritme moet leren komen.

Bedankt!

8. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Drinkt je kindje na dat uur dan ook weer veel of maar een beetje? En wat is de reden dat je denkt dat hij weer honger heeft? Sabbelen op de handjes is bijvoorbeeld ook een moeheidssignaal. Dus wellicht haal je het wat door elkaar? Heb ik namelijk wel gedaan de laatste weken :)

Er moet minimaal 2 uur tussen voedingen zitten om de maag tot rust te laten komen.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    CLusteren is normaal gedrag voor een kind van die leeftijd. Aangezien hij begonnen is met borst kun je het jezelf ook gemakkelijk maken en gewoon aanleggen als hij wil clusteren i.p.v. een fles geven. Dan is het makkelijker zijn ritme te volgen zonder te overvoeren.

10. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Het is inderdaad lastig om moeheid en honger te onderscheiden.
    Ik probeer hem altijd eerst in slaap te krijgen wat soms ook lukt.
    En ik houd nu de minimaal 2 uur tussen de voedingen.
    Vanavond heeft hij 1x na 2 uur al drinken gehad en daarna kreeg ik hem in slaap. Hij ligt nu al heerlijk 2 uur te slapen op mij :)!

Bedankt voor de tips

11. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    +1. Flesvoeding is veel zwaarder en belast de nieren en de maag meer dan BV. Er worden dan ook niet voor niets een max aantal voedingen per dag per leeftijd voorgeschreven.
    Het clusteren is ook een gewoonte en wil niet zeggen dat hij honger heeft. De fles biedt ook gewoon troost.

12. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.944
    113
    Vrouw
    Nee, dat ben ik niet met je eens.
    Clusteren is voor een baby van heel groot belang.
    Veel bij mama zijn, natuurlijk.
    Maar het is ook vooral bedoeld om de productie op peil te houden/te verhogen als je borstvoeding geeft. Dat heeft de natuur zo bepaald.
    Het is DE manier waarop een kleine baby invloed heeft op de hoeveelheid eten die hij naar binnen krijgt.

Die borst is er niet als je kv geeft. Maar het gedrag, dat gewoon in de natuur van een baby zit, ja dat zit er dus wel in.
    Het is ook geen gewoonte omdat je ziet dat het na verloop van tijd weer verdwijnt.
    Het is wat lastiger omdat je inderdaad aan een max zit qua voeding. Maar voor de rest kan je er wel gewoon in mee gaan. Veel bij je houden, pink of speen geven zodat de zuigbehoefte vervuld is.

13. Nescio

Nescio Niet meer actief

Het clustergedrag is inderdaad heel normaal en dat hangt niet af van borst of fles.

Anders je pink geven/aanleggen/speentje geven en hem vooral bij je houden, huid op huid. Daar hebben ze het meest behoefte aan.

14. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Bedankt, ik houd hem natuurlijk heerlijk bij me en gelukkig pakt hij ook de speen op en zo kan hij zijn zuigbehoefte ook beter kwijt.
    In de avond zit er nog steeds 1x 2uur tussen maar daarna slaapt hij goed.

Hij sabbelt veel op zijn handje, jammer dat hij zijn duimtje nog niet vindt.

Bedankt voor de tips, mijn vraag is beantwoord!

15. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.944
    113
    Vrouw
    Dat wou ik ook al zeggen:hou hem lekker bij je, met een speentje.
    Dan is ie waarschijnlijk een heel tevreden mannetje :)

16. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik geloof dat je kindje ook reflux heeft toch? Dan zou ik even goed opletten of het honger (clusteren) of refluxklachten zijn.
    's Avonds zijn vaak de klachten erg en dan wil een kind steeds drinken. Dat is dan geen honger. Door te voeden blijf je in die cirkel zitten.

Het kan ook clusteren zijn hoor, maar zag je naam voorbij komen in het reflux topic dus wilde mijn ervaring toch even delen.

17. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Ja, hij heeft idd maagzuur wat boven komt (verborgen reflux).
    Bedankt dat je me erop wijst, het blijft lastig wat nu de achtergrond is.
    Hij slaapt ook korter door de reflux. Ik wieg hem nu in slaap en troost hem, maar daar leert hij weer niet van om zelf in slaap te vallen.
    De medicatie is wel helpend, erg fijn.
    Toen ik bv gaf wilde hij nog vaker drinken. Hij dronk dan kort en viel kort in slaap. Dat was echt een negatieve spiraal. Nu met de flesjes gaat het veel beter gelukkig en is hij weer vrolijker en meer ontspannen.

Deel Deze Pagina