DL is nu 6,5 maand en ik merk dat ik nogal onzeker ben in de zin van wat mag nu wel en wat niet.. Haar schema is nu als volgt: 7.00: fles 180/6 (met evt 2 schepjes fijne granen) 10.00: fruit 11.30: fles 180/6 15.30: fles 180/6 17.00: groente 18.30: fles 180/6 Fruit en groente krijgt ze zoveel ze lust. De laatste week eet ze beide erg slecht. Flesjes gaan de laatste week niet leeg, normaal deed ze dit wel. Ze is ook niet fit misschien dat het daaraan ligt. Tussendoor krijgt ze nog een broodkorstje maar hier eet ze een heel klein stukje van meer niet. Kwa fruit en groente krijgt ze meestal 1 soort, soms 2 soorten door elkaar. Krijgt ze op deze manier genoeg vocht binnen? Of moet ik haar ook wat anders aanbieden, zoals water oid? Ik neem aan dat ik pas een fles kan laten vallen als ze echt brood gaat eten? Wanneer is het tijd om wat toe te gaan voegen aan de groente? Zoals aardappel of een stukje vlees/vis en doe je dit tegelijk of laat je eerst wennen aan aardappel? SM zei laatst dat ze altijd ligas door het fruit deed maar mij lijkt dit niet nodig? Wat zijn de schema's van jullie bij kindjes van deze leeftijd?
Hier was t toen hetzelfde als wat jij hebt, 4 flessen met groente- en fruithap maar t ligt ook een beetje aan wanneer je bent begonnen met bijvoeden! Vanaf 7 maanden eet ze echt meer brood, vlees, vis etc en drinkt ze sap. Liga's zijn inderdaad niet nodig, ik geef zelf wel eens granenpap met fruithap er doorheen, dat is wel wat gezonder maar dat is ieders eigen keuze. Het mag wel uiteraard
Wanneer ben je begonnen met bijvoeden? Met 4 of 6 maanden is nogal een verschil en je moet ook niet te snel willen inderdaad. Maar hier kreeg hij op die leeftijd: 8.00 fles 180/6 10.00 fruit 12.30 180/6 13.30 boterham 14.30 wat drinken met een tussendoortje om te oefenen bv. rijstwafel of cracotte cracker (heel soms nog een klein flesje van 90+3 ergens tussendoor als hij honger had) 17.30 warme maaltijd, groente met aardappel geprakt 20.00 fles 180/6 Hier wilde hij zelf z'n flessen minderen. Hij liet bij 4 flessen altijd minstens 50-100cc staan, nadat ik er 1 heb afgehaald dronk hij ze weer leeg. Soms had hij aan het eind van de middag wel trek, dan kreeg hij nog een klein flesje. Broodkorstje at hij hier ook niet, maar een boterham in stukjes met de vork ging wel. Hier dronk hij op die leeftijd water of thee uit een flesje. Vanaf 8 maanden uit een rietjesbeker. Liga's zijn in principe niet nodig hoor. Er zijn 'gezondere' alternatieven. Aardappel deed ik introduceren net als een nieuwe groente/fruit. Dus aardappel geven met een groente die je kindje al vaker heeft gehad. Mocht er dan reactie komen, dan weet je waar het van is.
Dankjullie! Ik ben begonnen met 4,5 maand.. Dus ik mag/moet haar vanaf nu ook water of thee geven tussendoor? Is er ook nog een max aan vocht wat ze mogen hebben?
Extra vocht hoeft niet per se, maar dan leren ze ook andere dingen drinken (en als je overgaat op 3 flessen over een paar weekjes dan kun je dat tussendoor geven bij bijv het brood eten). Je zou het uit een beker kunnen geven zodat ze dat kan oefenen. Max aan vocht weet ik niet zo gauw, de kans dat je daar overheen gaat is niet groot hoor. Ik zou t trouwens alleen aanbieden als 3 van de 4 flessen op gaan, dan gaat t niet ten koste van de voedingsstoffen
Zo lang je nog 4 flessen geeft is extra vocht op zich niet nodig hoor. Een oudere baby/ dreumes heeft rond de 750cc aan vocht nodig, dus met 4 flessen is dat prima. Afhankelijk van welke fles er eerst vervalt kan je daar dan wat anders te drinken aanbieden. Hier was dat dus de middagfles en kreeg hij nog wat te drinken, omdat hij anders van 12.00-20.00 geen drinken kreeg.