alternatief nutriton jonger dan 4 maanden

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door kersverse mama, 18 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kersverse mama

14 nov 2010
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze dochter gebruikt Nexium voor haar verborgen reflux en dit is echt een wereld van verschil! Helaas doet dit niets aan het feit dat de voeding nog steeds omhoog komt dus we moeten de voeding in gaan dikken. Nutriton ofwel JBPM hebben we vaker geprobeerd maar dit was echt een ramp door de krampen die ze hierdoor krijgt (we gaven haar toen nog wel andere voeding namelijk Nutrilon HA) Toch denken we er over om het toch weer te proberen omdat dit ok geen doen is: iedere keer als Fien lacht of brabbelt komt haar voeding omhoog met als gevolg dat ze helemaal in paniek is en naar adem hapt en huilt.
    Nu heeft nutriton en verbetert recept en vergeleken met de oude nutriton kontert deze minder en lost beter op. Of ze daardoor minder krampjes heeft? Geen idee? We zijn nu ook een aantal weken verder dus misschien is de rijping van haar darmpjes beter en kan ze het nu wel dragen zegt de kinderarts....
    Al met al vind ik het dus heel eng om opnieuw met de nutriton te beginnen... we gebruiken nu wel Omneo voeding tegen krampjes (en deze is wat dikker) ze heeft op dit moment dus geen last van haar buikje.
    Mijn vraag: hebben jullie ervaring ermee dat jullie kindje het eerste gebruik last had van nutriton (krampen) en daarna niet?
    Zijn er andere middelen voor kinderen van 10 weken (dus jonger dan 4 maanden) om voeding in te dikken?

O ja inbakeren mag niet van de KA want dat wilde ik eigenlijk doen om haar rustiger te laten slapen.

2. Amigo1985

Amigo1985 Fanatiek lid

9 sep 2009
    3.300
    0
    0
    Gastvrouw
    Limburg
    Hallo,

Hier een beetje hetzelfde verhaal.. We hebben 2 weken in het ziekenhuis gelegen omdat hij vanaf 4 weken alles bij elkaar schreeuwde en op een begeven moment niet meer dronk.. Blijkt dus ook reflux te zijn en hij heeft een flinke koemelkallergie, daar krijgt hij nu Neocate voeding voor.. We dikken zijn voeding in met Nutriton (4 schepjes bij een fles van 180+5) en dat gaat goed.. In het begin ook erg veel last van de darmpjes gehad en heel veel spuitluiers.. We hebben niets voor krampjes gebruikt en hebben hem veel getroost als hij krampjes had.. Nu sinds een week of 3 gaat het echt super, hij heeft nog maar zelden een krampje.. Ook de ontlasting lijkt iets dikker te worden, maar de spuitluiers blijven overheersen..

Onze KA raadde juist wel aan om te inbakeren, wat is de reden dat jou KA dat niet aanraadt? Hier hadden we hem vanaf 3 weken al in de Puckababy liggen, een soort van inbakeren, maar dan een stuk losser, er is nog bewegingvrijheid.. Moet anders maar een googlen.. Ook hebben wij het bedje toen we pas uit het ziekenhuis waren verhoogd, onder het hoofdeinde hadden we handdoeken gelegd.. Wel met het resultaat dat meneer het smorgens dwars onderaan zijn bedje lag.. Ik vond dit toch wat eng en heb dit na een week niet meer gedaan.. En nu gaat het goed, de medicatie, de voeding en de nutriton doen zijn werk en ik heb een vrolijk kind!

In het ziekenhuis heb ik toen ook gevraagd of er niets anders is om in te dikken, helaas niet.. Scheelt het niet al dat je al wat dikkere voeding hebt?
    Succes!

3. kersverse mama

14 nov 2010
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Amigo,

Bedankt voor je reactie. De omneovoeding is niet dik genoeg en daardoor komt het nog steeds omhoog maar de krampen die Fien kreeg van de nutriton waren echt niet te doen: 4 uur lang krijsen na iedere fles en niet te troosten! Echt heel erg (het soort krijsen dat ze ook had van het zuur dat omhoog kwam: echt pijnlijk dus).
    Het inbakeren mag alleen wanneer reflux een gevolg is van te druk bewegen maar niet als het het gevolg is van een niet goed sluitend maagklepje (lichamelijk probleem dus). Het risico bestaat dat Fien op deze manier haar zuur niet weg kan krijgen omdat ze te weinig bewegingsvrijheid heeft. Dit staat trouwens ook zo op de site van inbakeren.
    Er schijnen wel andere middelen op de markt te zijn om in te dikken namelijk rijstebloem(mag pas vanaf 4 maanden) en gelilact (of zoiets) maar schijnbaar is dat alleen in Belgie te verkrijgen en dan vraag ik met meten af waarom..... Er zijn ook voedinen die met aardappelzetmeel indikken maar volgens mij is dat ook weer niet apart te verkrijgen.... Enfamil AR schijnt hiermee te werken en Friso ook maar daar zit ook nutriton in :(
    Ik zou graag met enfamil AR willen starten als de nutriton weer problemen geeft maar overstappen op een andere voeding vind ik ook zo heftig! En nu krijgt ze omneo (ook hypoallergeen) dus misschien is de overstap veel te groot...
    PFFFFFFF moeilijk hoor, we gaan maandag toch maar beginnen met nutriton en dan maar met 1/4de schepje

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    In België kun je Gelilact kopen. Dat dikt de melk op dezelfde manier in als Johannesbroodpitmeel (nutriton), maar is op een andere basis, waardoor kinderen er minder last van hebben.
    Is ook via Internet te bestellen.

Daarnaast zie je bij heftige reflux vaak veel verbetering als je het voedingsbeleid aanpast. Veel vaker veel kleinere porties, kind veel rechtop vasthouden tegen je aan (draagdoek) en niet wegleggen.
    Ook geeft een dieetvoeding (pepti of sterker) vaak goede resultaten. Vaak gaan reflux en allergie hand in hand.

Reflux is een contra-indicatie voor inbakeren. Het kan je kind in levensgevaar brengen, omdat het doordat het niet kan bewegen veel makkelijker stikt in zijn braaksel.

5. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Ik had bij mijn KA ook navraag gedaan over gelilac, maar hij vertelden dat het invloed heeft op de bloeddruk. Daarom mag het in NL ook niet verkocht worden.

Mijn KA rade ook juist aan om in te bakeren, juist zodat ze wat rustiger zou liggen, en daardoor minder last van haar zuur zou hebben.

Enfamile hebben we hier ook een tijd gebruikt, en dit ging best goed. Alleen wel last van harde ontlasting, waarvoor we kindicol gebruikten.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat van die bloeddruk heb ik nooit gehoord. Lijkt me sterk dat al die babies in andere landen daar dan geen last van zouden hebben.

Enige reden die ik ken is dat het in Nederland niet verkocht wordt, omdat het van Nestlé is en niet van Nutricia. En Nutricia heeft op het gebied van dit soort supplementen een monopolie op de Nederlandse markt.

Een kind dat ligt heeft vrijwel altijd last van zuur. Enige verschil als ze ingebakerd zijn is dat je ze niet meer hoort protesteren, omdat ze door het gefixeerd zijn in slaap vallen. Maar de pijn hebben ze dan even goed.
    Recent onderzoek in Nederland heeft aangetoond dat het bedje in een helling zetten weinig nut heeft bij reflux. Gewoon tegen moeder aan, rechtop in een draagdoek helpt wel.

7. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Toch heb ik het op internet ook wel meer gelezen over de bloeddrukt.

8. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Mijn kleine had met de oude nutriton heel veel last van krampjes,
    moet zeggen dat ze nu nog wel krampjes heeft, maar al stukken minder.
    Eerst gaven we infacol en daarna nog cinababy geprobeerd, maar moet zeggen dat sinds we de nieuwe nutriton gebruiken,
    ik geen cinababy meer heb hoeven te geven.
    Het kan zijn dat haar darmen idd nu er beter tegen kunnen, maar viel me toch wel op.

9. Amigo1985

Amigo1985 Fanatiek lid

9 sep 2009
    3.300
    0
    0
    Gastvrouw
    Limburg
    Als je zegt dat ze 4 uur lang huilt (krijsen) dan zou ik haast ook aan iets anders denken.. Hoe lang krijg ze de medicatie voor de reflux al? Na een week moet je toch echt verbetering gaan merken..

En wanneer begint ze precies met huilen?

10. kersverse mama

14 nov 2010
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    De medicatie slaat goed aan en het krijsen blijft dus ook uit zolang we niet indikken. Gebruiken we echter nutriton dan krijst ze weer die 4 uur tot de volgende voeding (ik denk vandaar dus ook dat het door de nutriton komt en dus krampen zijn). Zodra we een fles geven zonder is het krijsen verdwenen. De laatste keer dat we nutriton hebben gegeven is zo`n 5 wekenen geleden dus ik hoop dat het nu beter zal gaan.

11. Amigo1985

Amigo1985 Fanatiek lid

9 sep 2009
    3.300
    0
    0
    Gastvrouw
    Limburg
    Ok, veel succes in ieder geval!

12. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    @ Dirksmama:
    Eigenschappen
    Gelilact niet mengen met zure vloeistoffen zoals vruchtensappen Gelilact wordt niet verteerd en veroorzaakt geen diareee, er is wel een lichte wijziging van de gastro–intestinale transit (mogelijk invloed op de resorptie van geneesmiddelen) Gelilact vermindert de concentratie van suiker in het bloed na de maaltijden (opletten bij kinderen met diabetes)

Dit vind ik op verschillende sites van apothekers.

13. kersverse mama

14 nov 2010
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Daar ben ik weer! Nutriton was opnieuw een ramp :( We zijn dan ook na een dag gestopt want het krijsen was echt weer niet om aan te horen.
    We hebben besloten voorlopig niets aan de voeding te doen en te wachten tot ze 4 maanden is en er dus andere middelen zijn om in te dikken.

Bedankt voor jullie reacties, ik houd jullie op de hoogte

14. regi

regi Fanatiek lid

23 jul 2007
    1.671
    0
    0
    zoals ik in je andere topic al aangaf probbeer anders eens enfamil ar.

15. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Inderdaad echt de moeite waard om te proberen!!
    Vanaf 4 maanden heb je ook niks anders om in te dikken. Tuurlijk dan kan je rijstebloem geven, maar dat is in de fles dik, en zodra het een paar minuten in de maag zit is het ook weer vloeibaar. Lost ook niks op.

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Maar dat zegt niets over de bloeddruk.
    Als de bijwerkingen van het ene mogelijke middel zulke heftige krampen zijn, dan zou ik toch eens kijken naar het alternatief. Bloeddruk is natuurlijk prima in de gaten te houden.

Reflux doet onzettend pijn. Kramp ook. Ik zou er persoonlijk niet in berusten dat mijn kind nog een aantal weken pijn zou moeten lijden.

Het indikmiddel in Enfamil is op basis van aardappelzetmeel. Overleg anders met je kinderarts of hij nog andere indikmiddelen heeft.

17. regi

regi Fanatiek lid

23 jul 2007
    1.671
    0
    0
    die zijn er niet, heb al zoveel overleg gehad met de kinderarts, nutriton kon ze niet tegen, enfamil kon ze niet poepen zelfs niet met latulose nu doe ik het mengen met omneo en nu poept ze om de dag, nog niet geweldig maar ja het is iets.

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Kan de refluxmedicatie dan niet aangepast worden? Dit is toch vreselijk voor je kind?

19. kersverse mama

14 nov 2010
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    Refluxmedicatie neemt alleen de pijn weg. Bij ons werkt deze medicatie erg goed en Fien slaapt nu ook veel beter en is veel vrolijker dus we gaan haar niet onnodig met krampen belasten.

Deel Deze Pagina