Alternatief vlokkentest en vruchtw.punctie, 0% risico

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door b33bie, 29 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Opzoek

Opzoek Lid

31 mrt 2013
    99
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh zo! Nee die perceptie heb ik inderdaad niet. Ze zeggen en schrijven ook heel duidelijk dat het geen 100 procent uitsluitsel geeft. Voor mij is 95 procent of 97 procent ook voldoende. Dat risico wil ik wel nemen als het minder intensief is voor mijn baby en mijn lichaam......

2. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ik snap heel goed dat je 100% uitsluitsel wilt! Kan ik begrijpen.

Maar eigenlijk snap ik niet dat deze test niet 100% is. Er zitten nu eenmaal foetale cellen in het bloed van de moeder. Ze kunnen de foetale bloedcellen onderscheiden van de cellen van de moeder. Zo is het toch 100% zeker? Of kan het zijn dat er foetale bloedcellen van een eerdere zwangerschap in het bloed achterblijven? En dat die dan per ongeluk meegepakt worden? Het enige dat ik me kan voorstellen is, dat er te weinig cellen in het monster zitten. Je zou dan opnieuw kunnen prikken.

Ik ga eerst de combinatietest doen, maar ik overweeg toch deze test te laten doen in België, mocht de uitslag me te ongunstig zijn. Ook ik heb het liefst 100% zekerheid.

We kregen eerder een kindje met trisomie 18, die overleed na een navelstreng/vruchtwaterpunctie (was te zwak voor deze risicovolle punctie, een navelstrengpunctie geeft nog meer risico).

Een kindje met Down lijkt mij een te grote belasting voor ons gezin. Maar risico door een punctie neem ik liever ook niet met ons nieuwe IVF-wondertje!

3. Me2

Me2 VIP lid

30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Nee als je weg naar een zwangerschap al heel moeizaam is denk ik dat een punctie inderdaad toch minder voor de hand ligt. Dan is dit een mooi alternatief. Niet dat ik vind dat mijn kindje minder telt omdat het "makkelijker" is ontstaan en mijn risico daardoor aanvaardbaarder zou zijn, maar ik heb een groot vertrouwen in mijn gyn en in mijn lijf en ik wil het echt 100% zeker weten. Vooral voor mijn drie andere kinderen.
    Ik heb trouwens morgen de vwp en ben best nerveus. Heb het bij no3 ook gehad vanwege verhoogd risico na uitslag combinatietest, dus weet dat de punctie alleen eng klinkt. Als je niet kijkt is het zo gepiept, maar toch....fingers crossed....

Ik hoop van harte dat we allemaal een goede uitslag krijgen, welke manier van testen we ook kiezen!

4. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Dat hoop ik ook!

De meeste puncties gaan uiteraard wel goed, maar ik ben er wel huiverig voor. Mocht ik een punctie moeten, dan zou ik ook altijd zorgen dat de gyn met veel ervaring de punctie zelf doet. En niet een arts-assistent ofzo.

5. Me2

Me2 VIP lid

30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Precies, je moet een hele ervaren gyn hebben en echt heel erg goed plat de 2/3 dagen erna. Heb ik vorige keer ook gedaan. Mijn gyn is hoofd van de afdeling in het Univ. ziekenhuis. Hij doet de punctie zelf. Daar ben ik erg blij om.

6. Opzoek

Opzoek Lid

31 mrt 2013
    99
    0
    0
    NULL
    NULL
    B33bie hoe is je test gegaan?

Me2 veel succes!!!

7. b33bie

b33bie Lid

27 mrt 2013
    16
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ging goed, was niet meer dan bloed prikken. Nu wachten op het verlossende emailtje. Da's nog wel een beetje vreemd. Binnen 2 tot 3 weken...

8. Me2

Me2 VIP lid

30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Dank Opzoek! Is al weer gepiept. Was nog minder pijnlijk dan de vorige keer en toen was het al niet erg. Nu paar dagen plat en morgen de eerste uitslagen (ja, da's wel fijn van in Zwitserland wonen, alles gaat hier wat sneller).

9. Opzoek

Opzoek Lid

31 mrt 2013
    99
    0
    0
    NULL
    NULL
    Toppie! Ik ga voor jullie duimen meiden!

10. Me2

Me2 VIP lid

30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Dank Opzoek en ik voor jullie allemaal.

11. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Vandaag op prenatale diagnostiek spreekuur grote lijst met adressen voor de NIPT test meegekregen! Prijzen verschillen aanzienlijk. De ene instelling heeft ook betrouwbaarder resultaten dan de andere. Interessse? PB!

12. Me2

Me2 VIP lid

30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Even hier ook melden na de vruchtwater punctie van gisteren vanmorgen al eerste uitslagen gehad (dat is toch wel heerlijk van t in Zwitserland wonen). Die zijn gelukkig goed. En wij krijgen weer een baby girl! Heb ik twee Koningskoppels!
    Nb ik heb geen combinatietest laten doen dit keer. Alleen de nekplooi laten meten en die was 0,8.

13. b33bie

b33bie Lid

27 mrt 2013
    16
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gefeliciteerd!

14. Me2

Me2 VIP lid

30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Tx Beebie. Jij nog even wachten maar duim voor je!

15. Opzoek

Opzoek Lid

31 mrt 2013
    99
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gefeliciteerd!

16. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Dames, heb meerdere PPs gehad. Ik kom er op terug. Kan wel even duren. Het is geen digitaal document. Moet eerst zelf lezen. Dan samenvatting? Ben door zwangerschap ook zo moe dat het nu even niet gaat.

17. debbybosma

29 apr 2012
    70
    0
    0
    werken op een bso en natuurlijk de rest van m'n ti
    Ik heb een vraagje hierop, gewoon nieuwsgierig en zonder oordeel

Zouden jullie het kindje dan weg laten halen als het down heeft?

18. Opzoek

Opzoek Lid

31 mrt 2013
    99
    0
    0
    NULL
    NULL
    Debby het gaat niet alleen om down het gaat ook om ziektes die niet met het leven verenigbaar zijn (trisomy 13 en 18) waarbij de kinderen geen lange levensverwachting hebben en kort na geboorte komen te overlijden.....

19. nina3

nina3 Bekend lid

27 aug 2010
    795
    0
    16
    NULL
    NULL
    Debby; ongeveer 30% van de vrouwen laat zich prenataal testen daarvan laat ongeveer 90 % bij syndroom van down de zwangerschap beeindigen.

20. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Zo Nina, van die getallen ben ik zwaar onder de indruk!

Deel Deze Pagina