Dochter motiveren school (7)

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Emm27, 2 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.801
    351
    83
    Hoi! Net als iedereen ben ik al 3 weken thuisjuf. En dochter luistert eigenlijk heel goed naar ons, volgt haar planning etc.
    Alleen merk ik dat ze vaak dingen afraffelt, zeker haar computerhuiswerk. Dan klikt ze maar wat aan om klaar te zijn, terwijl ze het wel kan als we het samen doen.

    Nu probeer ik ook deels het werk samen te doen met haar, maar het is ook wel fijn als ze soms 10-15 min zelfstandig werkt.

    Jullie ervaring of tips? Ze zit in groep 4
     
  2. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.488
    1.087
    113
    hier ook een zoon in groep 4, met een broertje van 2 jaar erbij is het soms een uitdaging.
    ik zou er een tijd aan hangen hoelang ze iets moet doen en dan voor iedere fout extra tijd erbij geven? of bij 0 fout iets extra leuks geven?
    onze zoon heeft meer moeite met de concentratie, die zit rustig een paar minuten te dromen voordat hij verder gaat en is snel afgeleid als zijn broertje ook rondloopt.
     
  3. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    Weet niet welke programma's school gebruikt maar hier kan juf goed zien wie wat doet. Kreeg bij spelling meteen reactie van juf dat onze dochter wel hele rare dingen invulde, bleek uiteindelijk aan het programma te liggen . Bij rekenen b.v worden de sommen die fout zijn steeds weer herhaald, dus afraffelen werkt averechts want dan duurt het alleen maar langer.

    Maar alles is anders en onzeker en dat heeft ook invloed op de kinderen, heb ze hier ( zijn 13 en 10) echt duidelijk moeten maken dat, wat ze thuis doen, echt wel invloed heeft op het wel of niet overgaan dit jaar.
     
  4. Vinexkindje

    Vinexkindje Fanatiek lid

    2 jul 2012
    2.201
    1.033
    113
    Als ik het goed lees, dan lijkt het dat bij jullie het klaar zijn is gekoppeld aan de hoeveelheid taken. Dus bijvoorbeeld 3 taken af, is klaar. Dan is een logisch gevolg dat als je die taken lekker snel doet, je ook sneller klaar bent. Ik zou dus proberen om die koppeling eraf te halen. Alternatieven:
    - koppelen aan tijd: 15 min werken en dan pas klaar
    - koppelen aan prestatie: de taak voor 70% goed en dan pas klaar
    - koppelen aan de inzet. Ik geef je om de 5 min een cijfer voor hoe ik vind dat je werkt en als het een 10 is, ben je klaar

    Verder zou je de juf nog in kunnen schakelen. Als die even belt en aangeeft dat ze de foutjes echt niet bij je dochter vindt passen, kan dat misschien nog wel eens werken.
     
    MaMa, HappyRabbits, Roanna en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Wat een mooie, positieve en concrete tips! (y)
     
  6. Vinexkindje

    Vinexkindje Fanatiek lid

    2 jul 2012
    2.201
    1.033
    113
    Haha, dankjewel! Ik speel wel een klein beetje vals want ik ben orthopedagoog ;)
     
    Kolibrie2, Roanna, owly en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.363
    554
    113
    Vrouw
    Hier ook een dochter in groep 4 en wat een drama om haar aan het werk te krijgen! Constant roept ze wil ik niet, doe ik niet, het is stom! En dan stampvoetend weglopen. En dan hoeft ze maar ontzettend weinig. 30 minuten werk op een dag maar een halve dag drama erover.
     
  8. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.578
    3.804
    113
    Maar hoe kan je dat toepassen bij al die digitale opdrachten. Mijn zoon heeft ook bijna alleen digitaal werk, naar eenmaal klaar is klaar. Ik bedoel als ze bij nieuwsbegrip bijv 10 meerkeuzevragen moeten maken, is het klaar na die 10 vragen. Dat kan je dan niet verlengen.
     
  9. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.800
    8.665
    113
    Onze zoon zit in groep 3 maar hier hebben ze best veel taken. Hij is er niet lang mee bezig. We delen de tijd op. Die taken en dan drinken we koffie als het zo laat is.

    Wanneer er veel drama is leg ik ook uit dat er dan minder tijd is voor andere leuke dingen.

    Smiddags knutselen we, kijken we een filmpje, tekenen we buiten een rekencirkel en doen we dat samen, spelen we regenwormen (rekenen), dr eureka (inzicht)
    Of een ander spel.

    Bij flauwekul en boos gedrag doen we dat niet.
     
  10. Vinexkindje

    Vinexkindje Fanatiek lid

    2 jul 2012
    2.201
    1.033
    113
    Maar staat er echt maar 1 tekst open dan? Bij mijn zoon (ook groep 4) kan hij doorklikken naar alle oudere teksten en die maken. Als er inderdaad echt maar 1 tekst open staat, zou ik ervoor kiezen om iets anders aan te bieden als uitbreiding van de tijd. Bijvoorbeeld bij de tekst zelf nog drie vragen verzinnen of drie moeilijke woorden noteren oid
     
  11. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.016
    955
    113
    Vrouw
    Bij mijn dochter, ook groep 4, helpt echt om erbij te blijven. Wij zitten dan ook wel in een traject met haar, er is mogelijk meer aan de hand. Man en ik vinden het een hele mooie kans om te zien wat er nu niet zo goed gaat. Ze raffelt dingen ook af, en sommige opdrachten zijn ook een beetje apart, dat in combinatie met dat je gelijk ziet wat je fout of goed doet, maakt dat onze dochter echt niet Meer wilde werken.
    Maar ze heeft elke dag contact met haar juf, en dat helpt ook wel. Ze heeft elke dag voor 2 uur werk. Ik vind het pittig!
     
  12. dds

    dds Fanatiek lid

    1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Je kunt ook uitzoeken of het om werken/maken gaat of leren.
    3 werkjes afmaken kan heel lastig gaan
    3 leerdoelen halen niet (vooral als je het verschil weet)
     
  13. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.390
    4.245
    113
    Vrouw
    Ik schrijf elke ochtend samen met mijn dochter een planning, met afkruishokjes en leuke tekeningen.
    Bv:
    O rekenen les 11
    O werkuur 2 blz
    O taal in beeld
    O estafettelezen
    O hockeyen in de tuin
    O knutselen
    O ...........

    Ze kiest zelf de volgorde, ze heeft er de hele dag voor. We beginnen wel elke dag met rekenen, omdat ze daar wel mijn hulp bij nodig heeft. We hebben ook een leesbingo hangen, bij een vol rijtje mag ze een kanootje uitkiezen. Een vakje inkleuren mag na 15 minuten lezen.
    Ik zet ook chips ofzo in bij een middagwerkje :) en als ze een dag geen zin heeft en he5 ook moeilijk heeft (want dat heeft ze! Ze mist haar vriendinnen, ze mist oma, ze wil heeeeel graag naar school, ze is bang voor Corona, ze is bang dat er mensen dood gaan, etc) dan mag ze ook een baaldag hebben en heel d3 dag op de WII.
     
  14. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.920
    661
    113
    Vrouw
    Mijn zoontje (gr 4) is ook vrij onverschillig bij de online opdrachten van Nieuwsbegrip. Hij doet maar wat om het af te hebben. Al zijn andere werk - dat zonder laptop/tablet gedaan moet worden - gaat echter best goed.
    Misschien is het een kwestie van wennen voor hem, of misschien vindt hij het online gebeuren gewoon helemaal niks. Ik moet eerlijk toegeven dat ik zelf nog steeds geen boeken vanaf een scherm kan lezen. Geef mij maar een echt boek, dan verwerkt mijn hoofd veel beter wat er staat op de een of andere manier. Misschien werkt het bij hem net zo. Bij jouw dochter misschien ook? Kan het compterwerk (voor een deel) geprint worden?
    Ik ga vanaf komende week proberen de Nieuwsbegrip teksten ergens te laten printen (we hebben zelf geen printer). Misschien dat dat scheelt en het dan beter gaat. Verder sluit ik me aan bij de tips van @Vinexkindje
     
  15. Panda81

    Panda81 Fanatiek lid

    13 nov 2008
    3.379
    415
    83
    Limburg
    Hier werken ze met snappet, als de gewone taken klaar zijn kunnen ze verder met extra taken de werkpakketten.
    Ze zetten hier een timer op de laptop met de tijd die op het rooster staat. Misschien ook een timer aanzetten
     

Deel Deze Pagina