Hielprik wordt uitgebreid

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Edge, 27 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Edge

Edge Fanatiek lid

30 mrt 2009
    4.833
    478
    83
    Vrouw
    Haarlemmermeer
    27 december 2010

Pasgeboren baby's worden vanaf 1 mei volgend jaar ook getest op taaislijmziekte (cystic fibrosis). Minister Edith Schippers van Volksgezondheid heeft de Tweede Kamer onlangs gemeld dat bij de neonatale screening voortaan ook naar deze ziekte wordt gekeken.

Schippers volgt hiermee een advies van de Gezondheidsraad, die aangeeft dat systematische, vroege opsporing via hielprikscreening uiteindelijk minder kost.

Het uitbreiden van de hielpriektest met de test op cystic fibrosis kost jaarlijks ongeveer 1,4 miljoen euro. Dat is 7,50 euro per pasgeborene, aldus de Gezondheidsraad. Bij een eerdere uitbreiding van de hielprikscreening in 2007 viel taaislijmziekte nog buiten de boot, omdat de controles destijds nog niet betrouwbaar genoeg waren.

Jaarlijks worden ongeveer vijftig baby's geboren met deze erfelijke aandoening die ervoor zorgt dat ze last hebben van luchtwegen en het maag-darmkanaal.

(Bron: Nu.nl)

2. spinnekop

spinnekop Niet meer actief

hoi

mijn zoontje is daar al op getest :(

hij is 27 augustus dit jaar geboren

spinnekop

3. Edge

Edge Fanatiek lid

30 mrt 2009
    4.833
    478
    83
    Vrouw
    Haarlemmermeer
    He dat is gek! Heb ik me nou zo vergist?

4. spinnekop

waar heb je dat gelezen

trouwens wat er ook bij is gekomen is sikkelcelziekte.

of misschien was het nog niet landelijk dat er op sommige plaatsen uitgetest is

ik woon zelf in gennep

spinnekop

5. Edge

Edge Fanatiek lid

30 mrt 2009
    4.833
    478
    83
    Vrouw
    Haarlemmermeer
    Link verwijderd, deed het niet meer.

6. spinnekop

7. Edge

Edge Fanatiek lid

30 mrt 2009
    4.833
    478
    83
    Vrouw
    Haarlemmermeer
    Nou jaaaa, wat gek! Kun je nagaan, dat is dus gewoon een proef van 3 jaar geweest.

8. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
  9. angiebaby

angiebaby Fanatiek lid

12 jan 2010
    3.872
    0
    0
    Hoi hoi! Ik ben kraamverzorgster en in midden nederland is een pilot om te testen op taai slijmziekte en ze willen hem standaard in het pakket gaan hebben dus dan denk ik dat t nu landelijk gaat worden dus dan heb je het niet verkeerd gelezen hoor ts alleen wij weten er nog niks van zal t wel eens op gaan zoeken

10. mv3hartendiefjes

mv3hartendiefjes Niet meer actief

mijn jongste 2 zijn er ook op getest
    jeremy toen nog niet

11. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    bij de hielprik van Noor is er gevraagd of we mee wilden doen en of ze dus ook getest mocht worden op cf en sikkelcelziekte. Dus we moesten er wel toestemming voor geven.

Ben blij dat we het gedaan hebben en dat het nu al opgenomen wordt.

12. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Mijn dochtertje is er ook op getest, evenals sikkelcelziekte en zij is vna januari 2010

13. k3lly

k3lly Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.091
    2
    38
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Heerhugowaard
    Elke pasgeborene wordt op sikkelcelanemie getest sinds 2007. Voor de sikkelcelanemie vragen ze of je informatie wilt wat betreft dragerschap, dus als de kleine het zelf niet heeft alleen wel door kan geven aan eventueel eigen kinderen. De taaislijmziekte was inderdaad nog in een testfase, en is nu dus goedgekeurd om alle pasgeborene te testen. Vindt het super dat dit toch doorgaat, en dat ze blijkbaar goede en betrouwbare resultaten hebben gezien.

14. hier had amber ook al de uitgebreide hielprik is van augustus 2010

Deel Deze Pagina