Alternatieven voor kerstdiner of gourmetten

Discussie in 'De lounge' gestart door tuc, 23 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marti

Marti Fanatiek lid

18 apr 2014
    2.385
    867
    113
    Heel leuk om te doen:):)

femkes vindt dit leuk.
  2. Gootje1988

Gootje1988 Fanatiek lid

5 apr 2017
    4.847
    2.845
    113
    Wij hebben bij grutto een kerstkalkoen besteld. Deze word 1 december al geleverd :D voor het eerst in m'n leven dat ik zo'n grote kalkoen ga bereiden :oops: iemand tips?

3. Prettykitty

Prettykitty Fanatiek lid

22 dec 2016
    4.774
    3.125
    113
    Vrouw
    Wij ook! :D
    Lekker veel vreetwerk.

4. lovemy2kids

lovemy2kids Fanatiek lid

3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    Ik zal waarschijnlijk visschotel bestellen bij de visboer.
    In ieder geval iets makkelijks zonder te koken...

5. Magnolia29

Magnolia29 VIP lid

30 nov 2015
    11.454
    23.123
    113
    Vrouw
    Op z'n Portugees de bbq aan ;)
    Zelf gemarineerde spareribs voor ons (oa met witte wijn) en kipfilet/frikadel voor de kinderen. Paar lekkere bijgerechten, heerlijk :D

Een dag eten we bij mijn ouders. Rollade, riblappen, aardappelgratin en gestoofde peren. Lekker cliché :o:

6. Neilia

Neilia Niet meer actief

Wij kiezen allemaal zelf wat we willen eten.
    Dat houd in dat C gaat kaasfonduen
    N eet pizza
    L vreet van iedereen mee
    En wij eten samen iets lekkers

Oilell en miss C vinden dit leuk.
  7. miss C

miss C VIP lid

20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    Wij hebben 4 (kerst)dagen om te vullen met eten :D

Kerstavond: eten we bij m'n vader (alleen nog geen idee wat, ik vermoed gourmet)

1e kerstdag: gourmetten bij m'n schoonouders.

2e kerstdag: thuis (waarschijnlijk met vrienden) denk varkenshaasje met patatjes en een pepersausje.

The day after: lekker met zn 3tjes, hele dag in pyjama met een filmpje en de pootjes omhoog op de bank en savonds lekker spareribs eten.

8. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.237
    4.464
    113
    Vrouw
    Wij hebben het volgende bedacht

-1e kerstdag uitgebreide kerdtbrunch en high tea met mijn ouders. Eigenlijk gewoon eten van 11.30 tot ze weg gaan. Van verse scones en fruitsalade tot tosti's en quiche. Gok dat het avondeten daarmee niet nodig is, anders ligt er altijd verse soep in de vriezer.
    - 2e kerstdag ontbijt met de restjes. S avonds broodjes maken boven de vuurkorf met knakworstjes, eventueel wat dingetjes van de BBQ. En uiteraard geroosterde marshmallows.
    - ergens tussen kerst en oud en nieuw gourmetten
    - wij deden altijd met vrienden de avond voor kerst een toetjesbuffet, iedereen maakte dan een toetje/taart en dat is dan het avondeten. Kinderen vinden het fantastisch. Dit jaar gaat dat niet door. Met kinderen wel heel leuk, maar met 2 volwassenen vrij karig:roflmao:

Met oud en nieuw halen we met een bevriend stel een 5 gangen menu af.

9. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    2.031
    3.287
    113
    Vergeet hem niet een paar dagen van te voren uit de vriezer te halen en in de koelkast te laten ontdooien!

10. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.020
    15.056
    113
    Tapas

11. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.020
    15.056
    113
    Ah dat klinkt als een idee, ben al ruimte in de diepvries aan t maken alle boodschappen wil ik de 12e binnen hebben, daarna duiken we voorisolatie in. Sla slaan we over, dat past niet in t isolatie regime :roflmao:.

Alleereerst op tijd ontdooien (wordt met die omvang wel een ding vermoedelijk, let op je koelkast ruimte). Haal ontbijtspek. Als de borst een mooi licht goudbruine tint heeft, bedekken met ontbijtspek en dan verder laten garen. Dan blijft hij wat afgeschermd, lekker sappig en wordt niet zo allemachies donker. Verder regelmatig met een juslepel met vocht uit je braadslee bedruipen. Na uit de oven gehaald te zijn met een kwastje met braadvocht even na strijken.

Ik ben een wijnbarbaar waar het met vlees/vis wijn combi's komt maar ik kan de Sangre del Torro (Torres) rode wijn aanraden. Geen super dure wijn (rond de 4-6 euro de fles) maar toegankelijk en best stevige smaak. Ik heb ook de reserva van Torres in de kast staan, die nog niet geprobeerd.

Als je t niks vindt of een fles pakt die je nou niet heel spannend vindt heb ik nog wel een recept voor kruidenwijn, ideaal voor de koude avonden of rusteloze nachten.

Iedereen in de familie valt er als een blok beton van in slaap, terwijl de alcohol nagenoeg tot geheel verdampt is. (allicht leuk als mee te geven in kleine flesjes, wel gekoeld bewaren en tijdig drinken)

• 1 fles stevige rode wijn (0.75 L), geen merlot, Serah oid gaat prima. Ik heb vaak gato negro maar stevige huiswijn is ook goed genoeg,
    • 4 EL honing,
    • sap van 1 sinaasappel,
    • 2 wijnglazen water, (bij een aangebroken fles minder water)
    • kaneelstokje,
    • 8 kruidnagels,
    • 1 laurierblaadje, (evt 2)
    • 1 theelepel kruiden mix (in volgorde van hoeveelheid):
    1. gemberwortel,
    2. laos,
    3. kruizemunt
    4. nootmuskaat (snufje)
    5. optioneel: zwarte peper voor meer pit (mijn man kan er niet tegen)
    6. optioneel: cacao poeder maar zou dat meer op een glas doen, niet op je hele pan.

Warm maken in een pan en even goed door laten trekken voor +- 10 minuten en dan rustig af laten koelen in de pan dat de kruiden zn werk kunnen doen. Vaste dingen er uit vissen (ik gooi het in zo'n theefilter papiertje scheelt weer vissen) desgewenst zeven. Warm drinken voor maximaal slaap effect.

12. Gootje1988

Gootje1988 Fanatiek lid

5 apr 2017
    4.847
    2.845
    113
    Ja klopt staat in de mail ook. :D

Er staat in de mail 2 dagen van te voren eruit halen misschien doen we voor de zekerheid wel 3?

Drank doe ik momenteel niet aan aangezien ik mijn gewicht naar beneden wil hebben ;)

Deel Deze Pagina